حمیدرضا رستمی؛ شعبان الهی؛ علی معینی؛ علیرضا حسن زاده
چکیده
نظریه کنشگر-شبکه، در مفهوم اجتماعی آن، رویکردی برای تجزیه و تحلیل جامعه شناختی در حوزه مطالعات علم و فناوری است که بر درک چگونگی رسیدن چیزها به موقعیتهایی که در آن قرار دارند متمرکز است؛ اما در سالهای اخیر، این نظریه به عنوان رویکردی روش شناختی جهت تحلیل نحوه استفاده از محصولات فناوری در محیط کار و توصیف ابعاد مختلف سیستمهای ...
بیشتر
نظریه کنشگر-شبکه، در مفهوم اجتماعی آن، رویکردی برای تجزیه و تحلیل جامعه شناختی در حوزه مطالعات علم و فناوری است که بر درک چگونگی رسیدن چیزها به موقعیتهایی که در آن قرار دارند متمرکز است؛ اما در سالهای اخیر، این نظریه به عنوان رویکردی روش شناختی جهت تحلیل نحوه استفاده از محصولات فناوری در محیط کار و توصیف ابعاد مختلف سیستمهای اجتماعی-فنی، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با وجود نمونههای متعددی از پژوهشهای مبتنی بر روششناسی کنشگر-شبکه، چارچوب مدونی برای آن معرفی نشده است و در داخل کشور نیز نمونهای برای استفاده از این نظریه در قالب روششناسی یافت نشد. پژوهش حاضر میکوشد تا ضمن تبیین روششناختی از این نظریه، به روش تحلیلی-توصیفی، چارچوبی نظاممند برای گردآوری و تحلیل دادهها در بستر این نظریه معرفی نماید. امکان و اعتبار چارچوب پیشنهادی در قالب مطالعه موردی، مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج پژوهش میتواند در کاربست نظاممند روششناسی کنشگر-شبکه، به ویژه در داخل کشور مفید باشد.
سحر امیری؛ علیرضا حسن زاده؛ شقایق صحرایی
چکیده
رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکتهای ارائه دهندهی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبهرو هستند. به دلیل هزینههای بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکتها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آوردهاند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویسهای اینترنت یکی از بزرگترین ...
بیشتر
رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکتهای ارائه دهندهی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبهرو هستند. به دلیل هزینههای بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکتها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آوردهاند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویسهای اینترنت یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی ایران را مورد بررسی قرار داده است. به منظور پیشبینی رویگردانی، دادههای مشتریان طی شش ماه جمعآوری شده و رویگردانی آنها در یک بازهی یک ساله بررسی شده است. علاوه بر پیشبینی رویگردانی، مهمترین عوامل موثر بر آن نیز تعیین شده است. در مرحلهی پیشپردازش از روش "کمنمونهبرداری تصادفی" برای متعادلسازی مجموعهی داده و از روش "حداقل افزونگی، حداکثر ارتباط" برای انتخاب ویژگی استفاده شده است. سپس الگوریتمهای "جنگل تصادفی"، "ماشین بردار پشتیبان" و "K نزدیکترین همسایگان" برای طبقهبندی مشتریان رویگردان و غیررویگردان به کار رفتند که معیارهای ارزیابی، نشان دهندهی برتری الگوریتم جنگل تصادفی است. مدل نهایی که از ترکیب روشهای متعادلسازی، انتخاب ویژگی و طبقهبندی به دست آمد تحت عنوان مدل RUS-mRMR-RF به عنوان یک مدل کارآمد در پیشبینی رویگردانی مشتریان و شناسایی مهمترین عوامل موثر بر رویگردانی محسوب میگردد. نتایج این مطالعه بینش ارزشمندی را جهت تدوین استراتژیهای حفظ مشتری به سازمان ارائه میدهد.