عباس معیا؛ علی اوتارخانی؛ علی رضاییان؛ بهمن حاجی پور
چکیده
نوآوری مدل کسب و کار (BMI)، یک فرآیند نوآوری است که با هدف ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی، تغییراتی اساسی (طراحی شده، بدیع و غیر پیش پا افتاده) در پیکربندی مدل کسب و کار فعلی شرکت ایجاد میکند. از موضوعات مهمی که در خصوص این مفهوم مورد توجه است، محرکهایی است که موجب شکلگیری این سطح از نوآوری در کسب و کارها میگردد. لیکن با وجود علاقمندی ...
بیشتر
نوآوری مدل کسب و کار (BMI)، یک فرآیند نوآوری است که با هدف ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی، تغییراتی اساسی (طراحی شده، بدیع و غیر پیش پا افتاده) در پیکربندی مدل کسب و کار فعلی شرکت ایجاد میکند. از موضوعات مهمی که در خصوص این مفهوم مورد توجه است، محرکهایی است که موجب شکلگیری این سطح از نوآوری در کسب و کارها میگردد. لیکن با وجود علاقمندی بسیاری از پژوهشگران به مفهوم BMI در سالهای اخیر، مقالات اندکی به مطالعه مستقیم و جامع پیشرانهای آن پرداختهاند و بیشتر در مطالعات موردی به آن توجه شده است. به همین جهت در این مطالعه تلاش شده تا با روش فراترکیب، عوامل پیشران گزارش شده در مطالعات موردی پراکنده، ادغام شده و ضمن تلفیق آنها با روش تحلیل مضمون، لیست تجمیع شدهای از محرکهای نوآوری مدل کسب و کار ارائه گردد. بدین منظور پس از جستجوی مقالات مرتبط در پایگاه اسکوپوس و پالایش عناوین و چکیده مقالات یافت شده، 140 مطالعه موردی گزارش شده در مقالات منتخب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. استخراج مصادیق محرکها، کدگذاری، جستجوی مضامین و نامگذاری آنها طی مراحل بازگشتی روش تحلیل مضمون، منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی مشتمل بر 30 مضمون فرعی شد. در این مقاله گزارش پژوهش انجام شده به همراه تعریف محقق از تمامی 10 محرک اصلی و 30 محرک زیرمجموعه ارائه شده است.