آنیتا حاجی زاده؛ محمدجواد ارشادی؛ محمدرضا نباتچیان
چکیده
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی ...
بیشتر
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی وفاداری مشتریان را به شدت افزایش خواهد داد. خطاناپذیرسازی گرچه دهههای مختلفی است که در تولید مورد استفاده قرار میگیرد، اما در خدمات و نیز فناوری اطلاعات و بهویژه در سامانههای اطلاعاتی سابقه اندکی دارد. در این پژوهش برپایه پژوهشهای پیشین ابعاد اصلی راهکارهای خطاناپذیرسازی دستهبندی شده و سپس با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری نظرات خبرگان در مورد اولویتبندی راهکارهای خطاناپذیرسازی پرداخته شده است. همچنین براساس تکنیک گروههای اسمی معیارهای نهایی را انتخاب کرده و سپس عواملی که نقش موثردر خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی دارند را بر پایه روش وزندهی بهترین-بدترین یا BWM اولویتبندی می گردد. نتایج این پژوهش نشان داد طرحریزی مناسب برنامههای مدیریت کیفیت، کارکنان ماهر، تسهیلات و تجهیزات پیشرفته، قابلیت طراحی و در نهایت استفاده از کنترلکنندههای مناسب به عنوان مهمترین عوامل خطاناپذیرسازی سامانههای اطلاعاتی میتوانند به عنوان اولویت اصلی مدیران سازمانهای خدمتمحور مورد توجه قرار گیرند. همچنین، ارائه پیشفرضهای مناسب برای اقلام اطلاعاتی و ساختارهای بهبود داده شده مدل داده میتواند رویکردهای فناورانه و نوآورانه را در سامانههای اطلاعاتی تقویت کند.