کاملیا امامی؛ بهرام خیری؛ ماندان مؤمنی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه برنامهریزی استراتژیک بازاریابی در حوزه کسبوکارهای آنلاین، مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه برنامهریزی استراتژیک بازاریابی در حوزه کسبوکارهای آنلاین، مدل تدوین برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسبوکارهای آنلاین ارائه گردیده است. مشارکتکنندگان از طریق فرایند نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بهصورت توأمان انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و درنهایت 10 مصاحبه عمیق انجام شد. جهت تحلیل دادهها، از اصول مرتبط با نظریه زمینهای (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) استفاده شده است و مفاهیم و مقولات ایجاد گردیدند. نتایج کدگذاری دادهها به شناسایی 130 مفهوم اولیه منجر شد که در قالب 15 مقوله اصلی دستهبندی شدند. درنهایت مدل مفهومی پژوهش شامل 6 بخش اصلی شرایط علی (بازاریابی جامع، مدیریت ارتباط با مشتری، مؤلفههای حرکت از برنامهریزی آفلاین به آنلاین، آمیخته بازاریابی آنلاین، دادهها و اطلاعات و پارادایم ذهنی مدیران)، شرایط زمینهای (پیشبینی تحولات محیطی آینده و ارزشها)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای کسبوکار آنلاین و تغییر)، متغیر کانونی (برنامهریزی استراتژیک بازاریابی جامع آنلاین)، عمل و تعامل (تعیین برنامههای عملیاتی و اجرای برنامههای عملیاتی) و پیامدها (عملکرد سازمان و ارزیابی و کنترل) استخراج گردید. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای محافل آکادمیک در راستای ایجاد و ذخیره دانش و برای شرکتهای فعال در حوزه کسبوکارهای آنلاین و مدیران بازاریابی مورداستفاده قرار گیرد..