رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ عاطفه مهری بازقلعه
چکیده
فناوری جدید پلتفرم رسانههای اجتماعی مکانیسمها و ابزارهای ارتباطی جدیدی را ایجاد میکند که شرکتها میتوانند برای تعامل با مشتریان بالفعل و بالقوه به آنها تکیه کنند. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر تعامل با برند از طریق رسانههای اجتماعی بر وفاداری به برند از طریق ارزش ویژه برند انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و بر مبنای ...
بیشتر
فناوری جدید پلتفرم رسانههای اجتماعی مکانیسمها و ابزارهای ارتباطی جدیدی را ایجاد میکند که شرکتها میتوانند برای تعامل با مشتریان بالفعل و بالقوه به آنها تکیه کنند. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر تعامل با برند از طریق رسانههای اجتماعی بر وفاداری به برند از طریق ارزش ویژه برند انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و بر مبنای روش، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان سه برند ایرانی مای، سینره و کالیستا است. حجم جامعه نامحدود در نظر گرفتهشده و برای تعیین حجم نمونه از ابزار G-POWER استفاده شد و حجم نمونه آماری 199 نفر محاسبه گردید. روش نمونهگیری تصادفی ساده برای جمعآوری دادهها انتخاب شد و گردآوری دادههای موردنیاز در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد بومیسازی شده انجام گرفت. بهمنظور تأیید روایی محتوایی از CVI و CVR و پانل خبرگان استفاده شد. بهمنظور تعیین میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی همگون استفاده گردید. بهدلیل اینکه دادهها، از مدلسازی نرمال تبعیت نمیکنند؛ بنابراین برای آزمون فرضیات و تحلیل مسیر از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی و از نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که تعامل مشتری با برند از طریق رسانههای اجتماعی میتواند بر وفاداری به برند تأثیر مثبت بگذارد. همچنین ارزش ویژه برند عامل میانجی مثبتی در رابطه میان تعامل با برند و وفاداری به برند بود. از بین سه مسیر شناختی، عاطفی و رفتاری، مسیر رفتاری با ضریب مسیر 630/0 مسیر برتر در تأثیرگذاری تعامل مشتری با برند بر وفاداری به برند میباشد. سایر نتایج در قالب بحث و نتیجهگیری در پژوهش آمده است.