مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
تأثیر هزینه مبادله بر برون‌سپاری و نوآوری باز در شرکت‌های فناور

محسن مطیعی؛ مینا اسماعیلی؛ داود حسین پور

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.60737.1959

چکیده
  vپژوهش حاضر باهدف بررسی اثر سه مؤلفه هزینه مبادله شامل عدم‌اطمینان، دارایی خاص و فرکانس بر برون‌سپاری و همچنین، بررسی دارایی خاص و عدم‌اطمینان بر نوآوری باز به خارج، در شرکت‌های فناور مالی بانکی مستقر در تهران انجام گرفته است. در این راستا داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به روش تصادفی ساده بین 123 نفر از مدیران شرکت‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی در حوزه سخنرانی

لیلا جراحی؛ زین‌العابدین امینی سابق؛ احسان ساده؛ علیرضا افشارنژاد

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 27-54

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.61868.2022

چکیده
  پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که همیشه راه برندسازی شخصی هموار نبوده و نمونه‌های شکست‌خورده بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد از مسیر درستی به برندسازی شخصی خود نپرداخته‌اند و تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده است. در این پژوهش این مطلب موردبررسی قرار گرفت و به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی پرداخته شد. به‌منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین رابطه عوامل تأثیرگذار بر فرآیندهای زنجیره تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی مبتنی بر اینترنت اشیا ابری

فاطمه ثقفی؛ محمدرضا تقی زاده یزدی؛ صدیقه رضائیان فردویی؛ منصوره حورعلی؛ بنفشه خانی

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 55-85

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.62057.2009

چکیده
  با توجه به اهمیت سرعت ارائه خدمات و جابجایی مواد در زنجیرة تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی، استفاده از فناوری تحول‌آفرین اینترنت اشیا می‌تواند باعث مزیت رقابتی برای بنگاه‌های تولیدکننده شود. به‌تازگی برخی شرکت‌های مواد غذایی به استفاده از این فناوری در زنجیره تأمین روی آورده‌اند. مرور پیشینه نشان داد که سه دسته عوامل فناورانه، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر ابعاد خدمات الکترونیکی و فاکتورهای تجربه و ریسک بر تبلیغات الکترونیکی شفاهی با نقش میانجی اعتماد

وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 87-114

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.64229.2080

چکیده
  امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که به‌عنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که به‌علت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل‌سازی بازنمایی سیستمی بازاریابی الکترونیک شرکت نفت سپاهان اصفهان بر اساس تحلیل کیفی/تعاملی (IQA)

محمدعلی طحانیان؛ مجتبی رمضانی؛ احمد قاسم‌زاده خسروشاهی؛ موسی رضوانی چمن‌زمین؛ سیروس فخیمی آذر

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 115-152

https://doi.org/10.22054/ims.2022.14895

چکیده
  دو پدیده جهانی‌شدن و تجارت الکترونیک فرصت‌های رقابتی زیادی را در عرصه‌های مختلف مانند بازاریابی ایجاد نموده است. سیستم بازاریابی الکترونیکی امروزه به‌دوراز استراتژی‌های بازاریابی سنتی متکی به فناوری‌های برخط برای پاسخگویی سریع و کم‌هزینه به مشتریان عمده و خرد بازار می‌باشد. لذا هدف این پژوهش مدل‌سازی بازنمایی سیستمی بازاریابی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل هوشمند بازاریابی عصبی برای تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل در صنعت قارچ ایران و صنایع تبدیلی آن با رویکرد داده بنیاد

پروین افشار؛ محمد جلیلی؛ علیرضا عقیقی

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 155-187

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.65973.2120

چکیده
  در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی آن تنوع محصولات (خوراکی/دارویی) بسیار زیاد، بازار هدف گسترده و منابع مالی و غیرمالی محدود و شناسایی دقیق مشتریان سودآور زمان‌بر است؛ بنابراین، روش‌های سنتی بازاریابی به دلیل سرعت کم و هزینه‌های بالا و محدودیت در ابزارهای شناختی در جذب و حفظ مشتریان واقعی کارایی کافی را ندارد، لذا اتخاذ استراتژی‌های هوشمند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای تدوین نقشه راه فناوری صنعت نسل 0.4 با رویکرد مدیریت هوشمند در صنایع تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی

شیرین کرباسی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ عباس خمسه؛ کیامرث فتحی هفشجانی

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 189-220

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.66053.2124

چکیده
  چکیدهامروزه صنعت 0.4 با پیشرفت های فناورانه در قالب هوشمندسازی و دیجیتال سازی، منجر به افزایشبهره وری در سازمان های تولیدی شده است. از منظر راهبردی و فناوری، نقشه راه فناوری صنعت 0.4 علاوهبر همسوسازی راهبردهای اصلی سازمان با برنامه های حوزه فناوری، سازمان های تولیدی را به سمتسیستم های تولید هوشمند سوق داده و امکان به کارگیری فناوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پذیرش هوش مصنوعی در بخش دولتی و خصوصی

احرام صفری؛ علی‌اصغر انصاری

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 221-254

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.66402.2131

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین مسائل توسعه هوش مصنوعی پذیرش به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی و دولتی است. به عبارت بهتر برای اینکه هوش مصنوعی بتواند در یک کشور یا صنعت به‌کار گرفته شود، ضروری است تا عوامل مهم پذیرش، شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش به‌کارگیری هوش مصنوعی در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسب‌وکارهای آنلاین

کاملیا امامی؛ بهرام خیری؛ ماندان مؤمنی

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، صفحه 255-292

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.68535.2185

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسب‌وکارهای آنلاین انجام شده است. در پژوهش حاضر با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینه‌ای و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان حوزه برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین، مدل تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی جامع در کسب‌وکارهای آنلاین ...  بیشتر