مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مسیر تحول توانمندیهای هوش کسب و کار و رسانه اجتماعی

سیده مریم میرشریف؛ اکبر عالم تبریز؛ علیرضا موتمنی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71110.2256

چکیده
  پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکل‌گیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمی‌هوش‌کسب‌وکار و تحلیل رسانه‌اجتماعی شده که برخی محققان آن را هوش‌کسب‌وکار اجتماعی یا به‌عبارتی هوش‌کسب‌وکار مبتنی بر تحلیل رسانه‌اجتماعی نامیده‌اند. گسترش مطالعات و زمینه‌های مطالعاتی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
واکاوی تجربه زیسته مفهوم لمس در خرید طبقات محصول از فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی

میثم امین زاده واحدی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ بیت اله اکبری مقدم

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 39-69

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71743.2278

چکیده
  لمس محصول در تصمیم نهایی مشتریان در هنگام خرید از خرده فروشی فیزیکی و آنلاین نقش مهمی دارد و احساساتی که از طریق لمس برای مشتریان به وجود می‌آید، آنها را قادر به بررسی محصول از تمام زوایا می‌کند. لذا این پژوهش با توجه به اهمیت لمس به بررسی تجربه زیسته لمس محصول از نگاه مشتریانِ فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی پرداخته است. مقاله پیش‌رو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
هوش مصنوعی و آینده پیشرفت علمی: گذار از علم عادی به علم پساعادی

محمد حسینی مقدم

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 71-116

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74099.2341

چکیده
  در طول تاریخ ایده پیشرفت یکی از موضوعات اصلی اندیشمندان بوده است. ابتنا به علم و فناوری برای دستیابی به پیشرفت و بهبود مستمر کیفیت زندگی به یکی از اصول جهان شمول تبدیل شده است. بهره‌مندی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفت‌های فناورانه به منظور توانمندسازی انسان در محاسبه‌گری، پیش‌بینی و شکل‌دهی به آینده مطلوب مورد توجه متخصصان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلی برای بلوغ هوشمندی کسب‌وکار در حوزه مراقبت‌های سلامت بر پایه ترکیب روش‌های دلفی و DEMATEL-ANP

مهناز سعیدی ممقانی؛ محمدجواد ارشادی؛ آرمان ساجدی نژاد

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 117-156

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70800.2250

چکیده
  بلوغ هوشمندی کسب‌وکار که هدف اصلی این پژوهش است، نقش مهمی در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت هوشمند در حوزه مراقبت‌های سلامت دارد. بصورت کلی، به منظور شناسایی عوامل موثر از روش دلفی و تجمیع نظرات خبرگان استفاده گردید و به منظور تاثیرگذاری و تاثیرپذیری شاخص‌ها و در نهایت اولویت‌بندی آن‌ها از ترکیب روش دیمتل و فرآیند تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال

مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 157-201

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69734.2228

چکیده
  انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمند‌ترین شرکت‌های جهان و نخستین شرکت‌هایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار می‌باشند، شرکت‌های پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از این‌رو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولت‌های سراسر جهان شده است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای نسل پنجم اینترنت (5G) در تولید هوشمند

مهدی فسنقری؛ محمد عصاریان

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 203-231

https://doi.org/10.22054/ims.2023.68353.2179

چکیده
  نسل پنجم شبکه در حوزه تولید هوشمند و کارخانه هوشمند به عنوان یک فناوری که تولید صنعتی و اینترنت هوشمند را ادغام می‌کند، به سرعت درحال توسعه است؛ که حمایت جدیدی را برای تحول دیجیتال صنعت و توسعه اقتصاد با کیفیت بالا به ارمغان آورده است. بنابراین، این مقاله با تاکید بر نسل پنجم اینترنت و با هدف شناسایی پروژه‌های تولید هوشمند مبتنی بر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدل ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی در کلاس جهانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمان‌های ورزشی

مجید ثابت راسخ؛ مهدی سلیمی؛ قاسم رحیمی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 235-264

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70395.2242

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمان‌های ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استان‌های کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
عوامل راهبردی موثر بر همکاری بانک‌ها با فین‌تک‌ها

علیرضا رضانژاد کوخدان؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ محمد حسن ملکی؛ مجید زنجیردار

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 265-311

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74709.2354

چکیده
  چکیدههدف: بانکداری سنتی برای بهبود فرایندها و خدمات خود به نوآوری‌های و فناوری‌های جدید فین‌تک‌ها نیاز دارد. عوامل مختلفی روی همکاری بانک‌ها و فین‌‌تک‌ها تأثیر دارند که بعضی از آن‌ها به درون بانک‌ها و برخی دیگر به محیط بانکداری ارتباط دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل راهبردی موثر روی همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ هاست.روش‌شناسی: ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
مدلی برای تشخیص ادعاهای غیرعادی خسارت در بیمه کشاورزی با استفاده از یادگیری عمیق

یعقوب احمدلو؛ علیرضا پورابراهیمی؛ جعفر تنها؛ علی رجب زاده قطری

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 313-346

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69377.2213

چکیده
  موارد کلاهبرداری در سال‌های اخیر به ویژه در زمینه‌های مهم و حساس مالی و بیمه‌ای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با این‌گونه کلاهبرداری‌ها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روش‌های بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینه‌‌های زیادی صرف پرداخت به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدل مفهومی عامل بنیان برای سیستم ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستانی

جواد کشوری کامران؛ محمد علی کرامتی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدعبدالله امین موسوی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، صفحه 347-389

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70752.2248

چکیده
  هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عامل‌بنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی می‌باشد. برای تدوین مدل مفهومی عامل‌بنیان از مدل داده‌بنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل داده‌بنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونه‌گیری‌های اولیه، مرور سیستماتیک ...  بیشتر