روحالله کوثری لنگری؛ سهیلا سردار؛ سید عبدالله امین موسوی؛ رضا رادفر
چکیده
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع ...
بیشتر
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع گرددباشد؛ اما رعایت حریم خصوصی موجودیتهایی که اطلاعات آنها در اختیار تحلیلگران دادهکاوی قرار میگیرد، بهعنوان یک پروتکل حقوقی ضروری است. در این مقاله، از طریق روششناسی کیفی فراترکیب، کلیه ابعاد، شاخصها و کدهای مربوطه استخراج و سپس میزان اهمیت و اولویت هر یک از عوامل، تعیین شده و متعاقباً مدل بهبودیافته گمنامی، بهوسیله الگوریتم بهینهسازی کرم شبتاب و خوشهبندی فازی، ارائه گردیده شده است. نتایج شبیهسازی و ارزیابیهای مدل پیشنهادی بر روی دادههای چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، توییتر و گوگل پلاس، حاکی از حفظ حریم خصوصی دادهها با کمترین نسبت انحراف و بیشترین سودمندی است.ا