مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، ، واحد علوم و تحقیقات- مرکز آموزش بین‌المللی قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

2 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران. (نویسنده مسئول)؛

3 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران.

4 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس

چکیده

سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعه‌یافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که به‌عنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در بین کسب‌وکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان تجارت اجتماعی در شرکت­های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پارک علم و فن­­آوری دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند. خبرگان با روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده‎ها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیران شرکت­های کسب‌وکاری نوپا در شهر تهران در نظر گرفته شدند. برای تعیین نمونه، از نمونه­گیری دومرحله‌ای استفاده شد. داده­ها، در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. داده‌های گردآوری‌شده بخش کمی، با نرم‌افزار "اسمارت پی ال اس 2" تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده مؤید این بود که تغییر فضای کسب‌وکاری به‌عنوان شرایط علی، پدیده محوری شامل پیاده‌سازی تجارت اجتماعی، شرایط زمینه‌ای شامل فرهنگ کسب‌وکاری و خلأهای قانونی، شرایط مداخله­گر شامل خلأهای رفتاری و شرایط منابع کسب‌وکاری، راهبردها نیز قابلیت اعتماد بازارهای آنلاین اجتماعی و توسعه زیرساخت­های فنی شناسایی شد و در نهایت پیامدهای این پژوهش، تقویت سهولت کسب‌وکارها و بهبود عملکرد فروش بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification of Gaps in the Implementation of Social Commerce in Startups

نویسندگان [English]

  • Negarsadat Mesbahi Jahromi  1
  • Vahidreza Mirabi 2
  • Serajeddin  Mohebbi  3
  • Mehdi Bagheri 4

1 Ph.D. Student, Department of Management, Islamic Azad University, Qeshm International Training Center, Science and Research Branch, Qeshm Iran.

2 Faculty Member, Department of Business Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran (Corresponding Author: vahidreza.mirabi1335@gmail.com)

3 Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University ,Qeshm Branch, Qeshm

4 Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas

چکیده [English]

The share of social commerce in Iran is relatively small compared to the developed countries in the field of social commerce. So, it important to identify factors which are critical in the implementation of social commerce. The main purpose of this research is to identify legal and behavioral gaps on the implementation of social commerce among the startups. The statistical population in the qualitative section consists of social commerce experts in knowledge-based companies in the field of information technology in the science and technology park of Tehran University. Experts were identified using snowball and judgmental sampling techniques. According to the adequacy of data, 20 interviews were performed in total. The statistical population in the quantitative section consisted of the managers of startup companies located in Tehran. Two-step sampling method was used to determine the sample size. Data in qualitative section were collected through deep interviews and in the quantitative section it was collected through questionnaires. Data was analyzed using SmartPLS2 software in quantitative section. The results show that changes in business environment is as causal conditions. The pivotal phenomenon including: the implementation of social commerce, the contextual conditions including the business cultures and legal gaps, the interfering conditions including the behavioral gaps, and business resource conditions, and strategies including the reliability of online markets and the development of technical infrastructure have been identified. Ultimately, the consequences of this study have been enhancing business ease and improving sales performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Commerce
  • Social Networks
  • Legal Gaps
  • Behavioral Gaps
  • Startups
جامی­پور، مونا، معینی، حسین، بهرامیان، مریم. (1397). ارایه چارچوب موفقیت سازمان­ها در پیاده­سازی تجارت اجتماعی. چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، ص 1-23.
خواستار، حمزه. (1388). ارایه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی. روش‌شناسی علوم مدیریتی، 15(58)؛  174-161.
دانایی‌فرد، حسن، امامی، سید مجتبی. (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی؛ تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد، اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 1، شماره 2، صفحات 69- 97.
رحیمی، زهرا، عبدالوند، ندا. (1395). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت تجارت اجتماعی در ایران.  مدیریت فناوری اطلاعات، 8(2)؛ 295-314.
رضاپور نصرآباد، رفعت. (1396). معیارهای اعتبار و پایایی در پژوهش­های کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 6(4):  493-499.
فلاح، محمدرضا، جامی­پور، مونا، طاهری، غزاله. (1396). طراحی چارچوبی برای پیاده­سازی تجارت اجتماعی؛ با تأکید بر ظرفیت تغییر سازمانی. مدیریت بازرگانی، 9(2)؛ 855-876.
قوچانی خراسانی، محمدمهدی، حسین پور، داود، محمود زاده، ابراهیم، الوانی، سید مهدی. (1397). شناسایی عوامل توسعه فرایندهای نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری با رویکرد نظریه داده بنیاد. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 7(26)، صفحات 37-70.
معینی، حسین، جامی­پور، مونا، ابراهیمی دلاور، فاطمه. (1396). تأثیر قابلیت تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد، مدیریت بازرگانی، 9(1)؛ 173-192.
Ben Yahia Imene,Nasser Al-Neama,Laoucine Kerbach. (2018). Investigating the drivers for social commerce in social media platforms؛ Importance of trust, social support and the platform perceived usage. Journal of Retailing and Consumer Services 41-11–19.
Cha, J., )2009(. Shopping on social networking web sites؛ attitudes toward real versus virtual items. J. Interact. Advert. 10 (1), 77–93.
Constantinides, E., )2014(. Foundations of social media marketing.Procedia - Soc. Behav. Sci. 40–57.
Cyr, D., Head, M., Larios, H., )2010(. Colour appeal in website design within and across cultures؛ a multi-method evaluation. Int. J. Hum.-Comput. Stud. 68 (1–2), 1–21.
Davis, R., Piven, I., Breazeale, M., )2014(. Conceptualizing the brand in social media community؛ the five sources model. J. Retail. Consum. Serv. 21 (4), 468–481.
Huatong Sun. (2019).Designing for Social Commerce Experience as Cultural Consumption. International Conference on Internationalization, Design and Global Development, 5(2); 401-419.
Kim, S., Park, H., )2012(. Effects of various characteristics of social commerce (s- commerce) on consumers' trust and trust performance. Int. J. Inf. Manag. 33 (2), 318–332.
Kim, Y., and Srivastava, J. )2007(. Impact of Social Influence in E-Commerce Decision Making, in Proceedings of the 9th international conference on Electronic commerce, Minneapolis, MN, pp. 293-302
Kvale, S. (ed.) (1989), Issues of Validity in Qualitative Research. Lund, Student litteratur.
Lal, P., )2017(. Analyzing determinants influencing an individual׳s intention to use social commerce website. Future Bus. J. 3 (1), 70–85.
Liang, T.-P., Ho, Y.-T., Li, Y.-W., Turban, E., )2011(. What drives social commerce؛ the role of social support and relationship quality. Int. J. Electron. Commer. 16 (2), 69–90.
Lu, B., Fan, W., Zhou, M., )2016(. Social presence, trust, and social commerce purchase intention؛ an empirical research. Comput. Human. Behav. 56, 225–237.
Maia, C., Lunardi, G., Longaray, A., & Munhoz, P. (2018). Factors and characteristics that influence consumers’ participation in social commerce. Revista de Gestão25(2), 194-211.‏
Öztamur, D., & Karakadılar, İ. S. (2014). Exploring the role of social media for SMEs؛ as a new marketing strategy tool for the firm performance perspective. Procedia-Social and behavioral sciences150, 511-520.‏
Quelch, J.A., Klein, L.R., )1996(. The Internet and international marketing. Sloan Manag. Rev. 37 (3), 60–75.
Rauniar, R., Rawski, G., Yang, J., & Johnson, B. (2014). Technology acceptance model (TAM) and social media usage؛ an empirical study on Facebook. Journal of Enterprise Information Management, 27(1), 6-30.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research؛ Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, CA؛ Sage Publications.
Yan, S. R., Zheng, X. L., Wang, Y., Song, W. W., & Zhang, W. Y. (2015). A graph-based comprehensive reputation model؛ Exploiting the social context of opinions to enhance trust in social commerce. Information Sciences318, 51-72.‏
Wang, Y., Min, Q., Han, S., )2016(. Understanding the effects of trust and risk on individual behavior toward social media platforms؛ a meta-analysis of the empirical evidence. Comput. Human. Behav. 56 (7), 34–44.
Zhu, D.H., Sun, H., Chang, Y.P., )2016(. Effect of social support on customer satisfaction and citizenship behavior in online brand communities؛ the moderating role of support source. J. Retail. Consum. Serv. 31, 287–293.