تجزیه و تحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

10.22054/ims.2021.52110.1723

چکیده

داده‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین و دقیق‌ترین شاخص‌های احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌تواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگی‌های مختلف دو محصول رقیب تلفن همراه در بازار یعنی Iphone X شرکت اپل و Galaxy S9 شرکت سامسونگ، احساسات آنان را براساس جنسیت مصرف‌کنندگان این دو محصول مورد بررسی قرار می‌دهیم. این بررسی با استفاده از روش مبتنی بر رابطه در مرحله استخراج ویژگی و رویکرد مبتنی بر لغت‌نامه احساسی در مرحله تعیین قطبیت نظرات انجام می‌گیرد. نتایج این تحقیق بیان می‌دارد که محبوبیت ویژگی‌های مختلف محصول بین کاربران مرد و زن متفاوت بوده و براساس این نتایج، صاحبان کسب و کار می‌توانند اقدام به تولید محصولاتی با تمرکز بر جنسیت افراد کرده و یا به طراحی برنامه‌های هوشمند تبلیغاتی با توجه به علایق آنان بپردازند. این اقدامات در نهایت به افزایش سوددهی کسب و کار و رضایت‌مندی مشتریان منجر می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sentiment Analysis at the Product Feature Level and Based on Users Gender

نویسندگان [English]

  • Eslam Nazemi 1
  • Shahriar Mohammadi 2
1 Faculty of Computer eng. Shahid Beheshti University
2 Faculty of Computer and Information Technology Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Social media data is one of the most effective and accurate indicators of public sentiment, so that analyzing this information can provide researchers with interesting results from users' sentiment about characters, subjects, products, and services. In this study, while reviewing users' opinion on Twitter about the various features of two competing mobile phone products on the market, Apple's Iphone X and Samsung's Galaxy S9, we examine their sentiment based on the gender of consumers of these two products. This study is performed using the relation-based method in the feature extraction step and Lexicon-Based in the polarity of opinions step. The results of this study show that the popularity of different product features varies between male and female users, and based on these results, business owners can produce products that focus on people's gender or design smart advertising plan according to their interests. These measures ultimately lead to increased business profitability and customer satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sentiment Analysis
  • Twitter
  • Feature extraction
  • Polarity of opinions