مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
شناسایی تقلب مالی در شرکت‌های سهامی‌عام با استفاده معیارهای مالی وغیرمالی با رویکرد یادگیری ماشین

عباس باقریان کاسگری؛ ایمان رئیسی وانانی؛ مقصود امیری؛ سعید همایون

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2024.78018.2434

چکیده
  بیشتر سیستم‌های تشخیص تقلب سنتی برای شناسایی تقلب مالی، صرفا معیار‌های مالی را در نظر می‌گیرند که به نظر می‌رسد درحالیکه این احتمال وجود دارد که شرکت‌های متقلب علاوه بر تقلب‌های مالی، مرتکب سایر انواع تقلبهای غیر مالی نیز شوند. اگرچه تحقیقات اخیر، بیش از حد بر اهمیت داده های مالی به عنوان تنها فاکتور پیش‌بینی‌کننده تقلب تأکید ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
مدلی برای تشخیص ادعاهای غیرعادی خسارت در بیمه کشاورزی با استفاده از یادگیری عمیق

یعقوب احمدلو؛ علیرضا پورابراهیمی؛ جعفر تنها؛ علی رجب زاده قطری

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 313-346

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69377.2213

چکیده
  موارد کلاهبرداری در سال‌های اخیر به ویژه در زمینه‌های مهم و حساس مالی و بیمه‌ای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با این‌گونه کلاهبرداری‌ها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روش‌های بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینه‌‌های زیادی صرف پرداخت به ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تشخیص اجتماع در شبکه های اجتماعی با رویکرد یادگیری عمیق

منیره حسینی؛ الناز گلوی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 83-112

https://doi.org/10.22054/ims.2023.66048.2125

چکیده
  تشخیص اجتماع یک موضوع مهم در تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌باشد و برای درک ساختار شبکه‌های پیچیده ضروری است. در تشخیص اجتماع هدف، شناسایی گروه‌هایی است که گره‌های گروه به طور متراکم با هم در ارتباط هستند. در این تحقیق، ضمن ارائه معماری جامع و یکپارچه‌‌ای از روش‌های تشخیص اجتماع با یادگیری عمیق، از تکنیک‌های یادگیری عمیق برای کنترل ...  بیشتر

تحلیل احساسات نظرات کاربران تریپ‌ادوایزر برای رستوران‌های ایران با رویکرد یادگیری عمیق

آرمینا محسنی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 17-41

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63437.2051

چکیده
  رشد اینترنت، ‌شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های تجارت الکترونیک بستری جهت ارائه عقاید و نظرات برای کاربران فراهم می نمایند. در سال های اخیر بسیاری از کاربران احساسات و نظرات خوب یا بد خود را در مورد غذا،‌ خدمات، کیفیت و فضای رستوران ها در بسترهای آنلاین بیان می کنند. این نظرات برای تصمیم گیری سایرکاربران و همینطور رستوران ها جهت حفظ ...  بیشتر