مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
بررسی شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی با استفاده از روش هوش مصنوعی و دلفی

سلیمه قنبری؛ حسین نظام آبادی‌پور؛ سید عبدالمجید جلایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، ، صفحه 237-265

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15520

چکیده
  با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیم‌گیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت‌بندی ویژگی‌های تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخص‌های موجود در مدل‌های استخراج‌شده ...  بیشتر

پیش‌بینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد سیستم استنتاج عصبی- فازی انطباق پذیر و الگوریتم رقابت استعماری

مجتبی صالحی؛ فاطمه گرشاسبی

دوره 8، شماره 29 ، آبان 1398، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10374

چکیده
   در این پژوهش یک روش نوین ترکیبی برای پیش­بینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده است که هم­زمان از الگوریتم رقابت استعماری به‌عنوان روش انتخاب ویژگی و شبکه فازی عصبی انطباق انطباق‌پذیر به‌عنوان تابع پیش‌بینی کننده استفاده می­نماید. برای انجام این امر از 68 ویژگی مؤثر بر بازار بورس اوراق بهادار؛ که شامل شاخص­های ...  بیشتر

انتخاب ویژگی‌های بهینه به‌منظور تعیین ریسک اعتباری مشتریان بانکی

مجتبی صالحی؛ علیرضا کرد کتولی

دوره 6، شماره 22 ، اسفند 1396، ، صفحه 129-154

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8523

چکیده
      ریسک اعتباری که به معنی احتمال عدم بازپرداخت تعهدات توسط مشتریان در سررسید تعبیر می‌شود به‌عنوان یکی از عوامل ورشکستگی مؤسسات مالی قلمداد می‌شود. بدین منظور از تکنیک‌های داده‌کاوی نظیر شبکه عصبی، درخت تصمیم، شبکه بیز، k نزدیک‌ترین همسایه و ماشین بردار پشتیبان برای دسته‌بندی مشتریان به مشتریان پر ریسک و کم ریسک استفاده ...  بیشتر