سینا رئیسی وانانی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل دادههای حاصل از فعالیتهای یادگیرندگان، میتواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به دانش پذیران بینالمللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روشهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجامگرفته داخلی و بینالمللی ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل دادههای حاصل از فعالیتهای یادگیرندگان، میتواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به دانش پذیران بینالمللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روشهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجامگرفته داخلی و بینالمللی در دهه گذشته بررسی و مرور شده است و دادههای تحصیلی و غیر تحصیلی یادگیرندگان در سه دسته خانوادگی، حمایتی و رفتار تحصیلی با استفاده از دادهکاوی، خوشهبندی شده است. پس از اعتبارسنجی خروجی الگوریتمها توسط شاخصهای مرتبط و تعیین تعداد خوشه بهینه در هر بخش، خوشهها نامگذاری و تحلیل شدند. تحلیل خوشههای شناساییشده، نشاندهنده تجربه موفقیت یا شکست تحصیلی دانش پذیران و ریشههای عملکرد مؤثر در هر بخش است و روش نامگذاری ارائهشده، روشی نوین و قابلاستفاده در اغلب مراکز آموزشی جهت تفکیک و تبیین عملکرد آموزشی است.