سلیمه قنبری؛ حسین نظام آبادیپور؛ سید عبدالمجید جلایی
چکیده
با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیمگیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخصهای موجود در مدلهای استخراجشده ...
بیشتر
با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیمگیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخصهای موجود در مدلهای استخراجشده از روش هوش مصنوعی پرداخته است. هدف این است که آیا بین نظرات انسانی که ناشی از دانش و تجربه است و نظرات هوش مصنوعی که به مسئله بهصورت مدلسازی جعبه سیاه نگاه میکنند، تطابق وجود دارد یا خیر. دادههای موردنیاز به روش پرسشنامه و الگوریتم باینری کوانتومی جمعیت ذرات، جمعآوریشده و به ترتیب به روش دلفی و فرا ابتکاری موردبررسی قرارگرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که شاخصهای منتخب دو روش 80 درصد همپوشانی داشتهاند. با توجه به نتایج تحقیق و دقت بالای تکنیکهای هوش مصنوعی، پیشنهاد میشود جهت اعطای اعتبار به مشتریان در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، وزن بالاتری برای شاخصهای مذکور لحاظ شود.