مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران نویسنده مسئول: Alirajabzadeh@modares.ac.ir

3 دانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22054/ims.2025.81930.2520

چکیده

این پژوهش با هدف مدلسازی پیشران‌ها و پیامدهای تحول دیجیتال در اکوسیستم کسب‌وکار صنعت فولاد کشور ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای است و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها نیز یک تحقیق توصیفی-پیمایشی می‌باشد. در راستای هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل اساتید مدیریت و مدیران صنعت فولاد کشور است. با روش نمونه‌گیری نظری پس از 20 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز با روش تحلیل توان کوهن نمونه‌ای به حجم 140 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته بود. روایی بخش کیفی براساس اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، تاییدپذیری و اطمینان‌پذیری بررسی شد و برای سنجش پایایی بخش کیفی ضریب هولستی 707/0 و کاپای کوهن 658/0 برآورد گردید که مطلوب است. پرسشنامه با برآورد نسبت روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی واگرا اعتبارسنجی شد. همچنین آلفای کرونباخ، ضریب رو و پایایی ترکیبی تمامی سازه‌ها بالای 7/0 برآورد شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کیفی مضمون، روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد عوامل اکوسیستم کسب‌وکار، عوامل مدیریتی، بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عوامل پیشران هستند که بر استراتژی تحول دیجیتال تاثیر دارند. استراتژی تحول دیجیتال نیز بر تحول دیجیتال صنعت فولاد تاثیر دارد و تحول دیجیتال نیز به‌نوبه خود بر نوآوری دیجیتال و ارتباطات دیجیتال تاثیر دارد و عملکرد نوآورانه، عملکرد اجتماعی و عملکرد بازاریابی را تحت‌تاثیر قرار داده و در نهایت دستیابی به عملکرد مالی میسر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling the drivers and consequences of digital transformation in the country's steel industry business ecosystem Iran

نویسندگان [English]

  • , Parisa karaminiya 1
  • , Ali Rajabzadeh Ghatari 2
  • Mohmoud Dehghan Nayeri, 3

1 Ph.D student in Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. Corresponding Author: Alirajabzadeh@modares.ac.ir

3 Associate Professor, Department of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of modeling the drivers and consequences of digital transformation in the country's steel industry business ecosystem Iran. The present study is an applied-developmental research in terms of its purpose and a descriptive-survey research in terms of its data collection method. In line with the purpose, an exploratory mixed research design was used. The qualitative section's participant population includes management professors and managers of the country's steel industry. Theoretical saturation was achieved after 20 interviews using the theoretical sampling method. In the quantitative section, a sample of 140 managers and experts of the country's steel industry was selected using the Cohen power analysis method. The data collection tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The validity of the qualitative section was examined based on reliability, transferability, confirmability, and reliability, and the Holst coefficient was estimated to be 0.707 and Cohen's kappa was 0.658, which is desirable. The questionnaire was validated by estimating the content validity ratio, convergent validity, and divergent validity. Also, Cronbach's alpha, coefficient of resiliency and composite reliability of all constructs were estimated above 0.7. Qualitative content analysis, structural-interpretive modeling and partial least squares methods were used to analyze the data. The research findings showed that business ecosystem factors, The digital transformation strategy also affects the digital transformation of the steel industry, and digital transformation in turn affects digital innovation and digital communications, and affects innovative performance, social performance and marketing performance, and ultimately enables the achievement of financial performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital transformation
  • business ecosystem
  • steel industry of the country Iran