نرجس زنگنه نژاد؛ علی معینی؛ نسترن حاجی حیدری؛ عادل آذر
چکیده
زیستبوم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اعضای آن است. این پژوهش با هدف بررسی زیستبوم ارتباطات سیار ایران و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. در این پژوهش پس از نظرسنجی از خبرگان ارتباطات سیار کشور مرزهای زیستبوم سیار ایران تعریف ...
بیشتر
زیستبوم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اعضای آن است. این پژوهش با هدف بررسی زیستبوم ارتباطات سیار ایران و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. در این پژوهش پس از نظرسنجی از خبرگان ارتباطات سیار کشور مرزهای زیستبوم سیار ایران تعریف شده است. سپس با استفاده از روش گلوله برفی بازیگران کلیدی زیستبوم ارتباطات سیار ایران شناسایی شدهاند. طی انجام مصاحبه با مدیران سازمانهای شناساییشده دادههای مرتبط با روابط موجود میان این بازیگران جمعآوری شده است. به کمک تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی شبکه روابط میان بازیگران ترسیم شده است. ارائه مدل بصری زیستبوم سیار ایران از نتایج این پژوهش است. نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدستآمده نشان داد دو اپراتور شبکه ارتباطات سیار کشور، بالاترین مرکزیت را در شبکه داشته و به عبارتی رهبران زیستبوم ارتباطات سیار ایران محسوب میشوند. بررسی شاخص بینابینی بازیگران در شبکه ترسیم شده نیز حاکی از آن بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از دو اپراتور مذکور نقش بینابینی برجستهتری را در این شبکه ایفا میکند. از بین بخشهای اصلی این زیستبوم، نهادهای کنترلی و نظارتی قویترین ارتباطات را در کل شبکه دارند و قدرتمندترین بخش زیستبوم ارتباطات سیار ایران به شمار میآیند.