مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات و عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران نویسنده مسئول : msadatrasoul@khu.ac.ir

2 مدرس، گروه مدیریت فناوری اطلاعات و عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات و عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هرساله هزاران کسب‌وکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می‌شوند. درصد بالایی از این شرکت‌های تازه تأسیس در سال‌های اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه می‌شوند، پیش‌بینی شرکت‌های موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایه‌گذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیش‌بینی موفقیت شرکت‌های نوپای حوزه فناوری اطلاعات در ایران می‌باشد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در پژوهش پیش رو شامل 165 مورد شرکت نوپای ایرانی است که فعالیت خود را از شتاب‌دهنده‌ها آغاز کرده‌اند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و دریافت نظرات متخصصان حوزه سرمایه‌گذاری و فعالین شرکت‌های نوپا از طریق پرسشنامه نیمه‌باز 36 عامل مؤثر بر موفقیت و شکست شرکت‌های نوپا شناسایی شد. در این پژوهش از شیوه سیستم استنتاج فازی برای تحلیل عوامل استفاده‌شده است. نتایج حاکی از آن است که موفقیت شرکت‌های نوپا به میزان قابل‌توجهی پیش‌بینی پذیر می‌باشد؛ همچنین عوامل مربوط به تیم و ویژگی‌های تیم بیشترین تأثیر بر موفقیت شرکت‌های نوپا را از میان عوامل متعددی چون ایده، مدل کسب‌وکار، سرمایه، زمان‌بندی شروع مناسب کسب‌وکار در ایران به خود اختصاص داد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

New Rule Base Business Success Prediction Model for Iranian IT Start-Ups

نویسندگان [English]

  • Seyed Mehdi Sadat Rasoul 1
  • Sepideh Shafi'ah 2
  • Mohsen Khodakarami 3

1 Assistant Professor, Operations Management and IT Department, Faculty of Management, Kharazmi University Tehran Iran . Corresponding Author: msadatrasoul@khu.ac.ir

2 Instructor. Operations Management and IT Department, Faculty of Management, Kharazmi University

3 Master of Operations Management and IT, Faculty of Management, Kharazmi University

چکیده [English]

Hundreds of thousands of new businesses are created every year around the world, and it is estimated that about half a billion people worldwide are actively trying to start new businesses. Therefore, creating a new business is very important; because it creates new job opportunities, produces new technology and creates wealth and value in society. However, a large percentage of small businesses fail in the early years of their existence. Meanwhile, in the field of superior technologies, due to the high dependence on changing technology and also the need for high initial capital, firms are facing a more difficult situation. The purpose of this study is to provide a rule based database to determine the success and failure of IT startups in Iran. For this purpose, using research conducted in this field and also receiving the opinions of experts through a semi-open questionnaire, we identified 36 factors affecting the success and failure of startups and classified them into 5 categories. In this research, the method of fuzzy inference system by Mamdani method has been used to analyze the factors. The statistical community is the founders of Iranian startups as well as professors and business professionals;30 founders of successful Iranian startups have been randomly selected as a sample. The results show that team-related factors and team characteristics have the greatest impact on the success and failure of startups.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Success Failure model
  • IT Startups
  • Maturity Levels
  • Rule-Based
  • Fuzzy Inference System
انجمن سرمایه‌گذاری جسورانه ایران، گزارش عملکرد 1399 اعضای انجمن سرمایه‌گذاری ایران. IRVC.IR، آخرین دسترسی تابستان 1400.
آذر، عادل.، صادقی، آرش.، کردنائیج، اسدالله. (1391). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری‌های برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 5 (2)، 165-184، doi: 10.22059/.2012.28546
تقوی فرد، محمدتقی.، رادمرد، مصطفی.، جعفر نژاد، سهیلا.، هراتی نیک، محمدرضا. (1398). چالش‌های حوزه ارزش‌گذاری و ارزیابی شرکت‌های نوپای فناوری اطلاعات. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند. 7 (27), 29-58. doi: 10.22054/ims.2019.9983
مختاری حسن‌آباد، ساجده.،  حسینی شکیب، مهرداد.، شوال پور، سعید. (1400)، گونه‌شناسی عوامل شکست کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ‌. مدیریت اطلاعات پاییز و زمستان 1400 - شماره 15، doi: 10.22034/aimj.2022.156214
خلیقی، عطا.، ایمانی، فیروزه. (1398). تحلیل فضای استارتآپی ایران -الکاماستارز ۱۳۹۸، بازیابی از ecomotive.ir\ElecomStars98-Report.pdf)
سادات رسول، سید مهدی.، حبیبی، نازنین.،  عبادتی، امید مهدی. (1398). ارائه رویکردی نوین مبتنی بر قواعد انجمنی و الگوریتم‌های بهینه‌سازی به‌منظور پیش‌بینی موفقیت شرکت‌های نوآفرین: مورد کشور ایران. نشریه مدیریت اطلاعات، دوره 5، شماره 2، 174-154. doi: 10.22034/aimj.2020.111295
سخدری، کمال.،  زارعی، بهروز.،  صادقی، بهزاد. (1396). تحلیل مدل رفتاری کسب‌وکارهای نوپا با استفاده از مدل توسعه مشتری (مطالعه موردی: کسب‌وکارهای نوپای مستقر در شتاب‌دهنده‌های شهر تهران). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10 (3), 395-415. doi: 10.22059/jed.2017.236576.652243
نوروزی، آرش.،  مظلوم، معصومه. (1395). استارت‌آپ‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق و کامپیوتر، تهران،   https://civilica.com/doc/609268
References
Arshadi, S. (2022). An Investigation into the Feasibility of Predicting the Success or Failure of Tech Startups, Golden Gate University. https://doi.org/10.3390/su10072346
Baidoun, S. D, R. N. Lussier, and M Burbar, and S. Awashra. )2018(. Prediction model of business success or failure for Palestinian small enterprises in the West Bank. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 10 (1), 60-80.
Baum, J. A. & Silverman, B. S. (2004). Picking winners or building them? Alliance, intellectual, and human capital as selection criteria in venture financing and performance of biotechnology startups. Journal of business venturing, 19 (3), 411-436. https://doi.org/10.1016/S0883-9026 (03) 00038-7
Bocken, N. M. (2015). Sustainable venture capital–catalyst for sustainable start-up success? Journal of cleaner production, 108, 647-658. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.05.079
Cannone, G. & Ughetto, E. (2014). Born globals: A cross-country survey on high-tech start-ups. International Business Review, 23 (1), 272-283. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2013.05.003
Colombo, M. G. Delmastro, M. & Grilli, L. (2004). Entrepreneurs' human capital and the start-up size of new technology-based firms. International journal of industrial organization, 22 (8-9), 1183-1211. https://doi.org/10.1016/j.ijindorg.2004.06.006
Corea, F. G. Bertinetti and E. M. Cervellati (2021). "Hacking the venture industry: An Early-stage Startups Investment framework for data-driven investors." Machine Learning with Applications 5: 100062. https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2021.100062
Dautzenberg, K. & Reger, G. (2010). Entrepreneurial team characteristics and success of new technology-based firms in Germany. International Journal of Business and Globalisation, 4 (1), 71-94.. https://doi.org/10.1504/IJBG.2010.029525
Forbes (2020). Startups Success Rates And Repositioning For The New Normal, https://www.forbes.com/sites/donbutler/2020/05/27/startups success-rates-and-repositioning-for-the-new normal/?sh=364bddd97a61
García-Muiña, F. E. & Navas-López, J. E. (2007). Explaining and measuring success in new business: The effect of technological capabilities on firm results. Technovation, 27 (1-2), 30-46. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2006.04.004
Gartner, W. & Liao, J. (2012). The effects of perceptions of risk, environmental uncertainty, and growth aspirations on new venture creation success. Small Business Economics, 39 (3), 703-712. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9356-1
Gelderen, M.v. Thurik, R. & Bosma, N. (2005). Success and risk factors in the pre-startup phase. Small business economics, 24 (4), 365-380. https://doi.org/10.1007/s11187-004-6994-6
Greve, A. & Salaff, J.W. (2003). Social Networks and Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 1, 1-20. https://doi.org/10.1111/1540-8520.00029
Groenewegen, G. & de Langen, F. (2012). Critical success factors of the survival of start-ups with a radical innovation. Journal of Applied Economics and Business Research, 2 (3), 155-171.. https://doi.org/10.1007/s11187-004-6994-6
Gross, B. (2015). The single biggest reason why start-ups succeed, TED peach,­Last ­access: 2022.https://www.ted.com/talks/bill_gross_the_single_biggest_reason_why_start_ups_succeed
Hyder, S. & Lussier, R. (2016). Why businesses succeed or fail: A study on small businesses in Pakistan. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economics, 8 (1), 82-100. https://doi.org/10.1108/JEEE-03-2015-0020
Krishna, A. Agrawal, A. & Choudhary, A. (2016, December). Predicting the outcome of startups: less failure, more success. In 2016 IEEE 16th International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW) (pp. 798-805). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICDMW.2016.0118
Ross, G. Das, S. Sciro, D. & Raza, H. (2021). CapitalVX: A machine learning model for startup selection and exit prediction. The Journal of Finance and Data Science, 7, 94-114. https://doi.org/10.1016/j.jfds.2021.04.001
Sadatrasoul, S. M. Ebadati, O. Saedi, R. (2020). 'A Hybrid Business Success Versus Failure Classification Prediction Model: A Case of Iranian Accelerated Start-ups', Journal of AI and Data Mining, 8 (2), pp. 279-287. doi: 10.22044/jadm.2020.8248.1963
Scarborough, N. M. & Zimmerer, T. W. (2012). Effective Small Management. An entrepreneurial Approach. 10th ed: Prentice Hall, New Jersey
Schneider, J. K. Dowling, M. & Raghuram, S. (2007). Empowerment as a success factor in start-up companies. Review of Managerial Science, 1 (2), 167-184. https://doi.org/10.1007/s11846-007-0001-y
Shaike Marom,& Robert N. Lussier (2014) “A Business Success Versus Failure Prediction Model for Small
Businesses in Israel” Journal Business and Economic Research https://doi.org/10.5296/ber.v4i2.5997
Strehle, F. Katzy, B. R. & Davila, T. (2010). Learning capabilities and the growth of technology-based new ventures. International Journal of Technology Management, 52 (1/2), 26-45.. https://doi.org/10.1504/IJTM.2010.035854
Thiranagama, R. & Edirisinghe, K. (2015). Factors affecting small business start-up of engineers and accountants in Sri Lanka. NSBM Business & Management Journal, 6 (1), 84-107.. https://doi.org/10.117/014920638401000108
Timmons, J. & Spinelli, S. (2004). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New York: McGraw-Hill/Irwin.
Trang, T.V. Vinh, N.Q. & Quanghung, D. (2019). Application of Fuzzy Analytic Hierarchy Process in Prioritizing and Ranking Critical Success Factors of Innovation Startups. Wseas Transactions on Business and Economics. https://doi.org/10.1504/IJESB.2021.10038148
Van de Ven, A. H. Hudson, R. & Schroeder, D. M. (1984). Designing new business startups: Entrepreneurial, organizational, and ecological considerations. Journal of management, 10 (1), 87-108. https://doi.org/10.1177/014920638401000108
Vu, D. A. Bui, Q. H. & Pham, T. Q. (2012). Critical success factors for Vietnamese software companies: A framework for investigation. development, Journal of Sociological Research. 3 (2), 160-169. https://doi.org/10.5296/jsr.v3i2.2307
Żbikowski, K. and P. Antosiuk (2021). "A machine learning, bias-free approach for predicting business success using Crunchbase data." Information Processing & Management 58 (4): 102555. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102555
References [In Persian]
Adel, A. Sadeghi, A. Kordnaij, A. (2012). Entrepreneurship development journal, prioritizing factors affecting the success of small and medium-sized businesses in the field of superior technologies - Fuzzy network analysis process approach, 5 (2)، 165-184، doi: 10.22059/JED.2012.28546 [In Persian]
IRAN VC association. (2021). IRANs venture capital and private equity performance, Last access 2022 summer [In Persian]
Khalighi, A. Imani, F. (2020). IRAN startup Ecosystem analysis, Elecomstars, ElecomStars98-Report.pdf ecomotive.ir [In Persian]
Mokhtari Hasan Abad, S. Shavvalpour, S. & Hosseini Shakib, m. (2022). Typology of Failure Factors for Technological Start-ups in Information and Communication Technology (ICT) Sector. Iranian Journal of Information Management, 7 (2), 49-74. https://doi.org/10.22034/aimj.2022.156214, [In Persian]
 SadatRasoul, S. M. Habibi, N. & Ebadati, O. M. (2020). A Rule base Business Success versus Failure Apriori Prediction Model: A Case of Iranian Start-Ups. Iranian Journal of Information Management, 5 (2), 158-174. doi: 10.22034/aimj.2020.111295 [In Persian]
Sakhdari, K. Zarei, B, Sadeghi, S. (2017) Analyzing Start Ups’ Behavioural Model Based on the Customer Development Model (Case Study: Startups in the Accelerators of Tehran), 10 (3), 395-415.10.22059/jed.2017.236576.652243
Taghavifard, M, T. Radmard, M. Jafarnezhad, M. Harati Nik, M. R. (2019). Challenges of Valuation and Evaluation of Information Technology Startup Companies, 7 (27), 29-58https://doi.org/10.22054/ims.2019.9983 [In Persian]
 
 
انجمن سرمایه‌گذاری جسورانه ایران، گزارش عملکرد 1399 اعضای انجمن سرمایه‌گذاری ایران. IRVC.IR، آخرین دسترسی تابستان 1400.
آذر، عادل.، صادقی، آرش.، کردنائیج، اسدالله. (1391). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط حوزه فناوری‌های برتر- رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای فازی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 5 (2)، 165-184، doi: 10.22059/.2012.28546
تقوی فرد، محمدتقی.، رادمرد، مصطفی.، جعفر نژاد، سهیلا.، هراتی نیک، محمدرضا. (1398). چالش‌های حوزه ارزش‌گذاری و ارزیابی شرکت‌های نوپای فناوری اطلاعات. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند. 7 (27), 29-58. doi: 10.22054/ims.2019.9983
مختاری حسن‌آباد، ساجده.،  حسینی شکیب، مهرداد.، شوال پور، سعید. (1400)، گونه‌شناسی عوامل شکست کسب‌وکارهای نوپای فناورانه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ‌. مدیریت اطلاعات پاییز و زمستان 1400 - شماره 15، doi: 10.22034/aimj.2022.156214
خلیقی، عطا.، ایمانی، فیروزه. (1398). تحلیل فضای استارتآپی ایران -الکاماستارز ۱۳۹۸، بازیابی از ecomotive.ir\ElecomStars98-Report.pdf)
سادات رسول، سید مهدی.، حبیبی، نازنین.،  عبادتی، امید مهدی. (1398). ارائه رویکردی نوین مبتنی بر قواعد انجمنی و الگوریتم‌های بهینه‌سازی به‌منظور پیش‌بینی موفقیت شرکت‌های نوآفرین: مورد کشور ایران. نشریه مدیریت اطلاعات، دوره 5، شماره 2، 174-154. doi: 10.22034/aimj.2020.111295
سخدری، کمال.،  زارعی، بهروز.،  صادقی، بهزاد. (1396). تحلیل مدل رفتاری کسب‌وکارهای نوپا با استفاده از مدل توسعه مشتری (مطالعه موردی: کسب‌وکارهای نوپای مستقر در شتاب‌دهنده‌های شهر تهران). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10 (3), 395-415. doi: 10.22059/jed.2017.236576.652243
نوروزی، آرش.،  مظلوم، معصومه. (1395). استارت‌آپ‌ها و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق و کامپیوتر، تهران،   https://civilica.com/doc/609268
References
Arshadi, S. (2022). An Investigation into the Feasibility of Predicting the Success or Failure of Tech Startups, Golden Gate University. https://doi.org/10.3390/su10072346
Baidoun, S. D, R. N. Lussier, and M Burbar, and S. Awashra. )2018(. Prediction model of business success or failure for Palestinian small enterprises in the West Bank. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 10 (1), 60-80.
Baum, J. A. & Silverman, B. S. (2004). Picking winners or building them? Alliance, intellectual, and human capital as selection criteria in venture financing and performance of biotechnology startups. Journal of business venturing, 19 (3), 411-436. https://doi.org/10.1016/S0883-9026 (03) 00038-7
Bocken, N. M. (2015). Sustainable venture capital–catalyst for sustainable start-up success? Journal of cleaner production, 108, 647-658. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.05.079
Cannone, G. & Ughetto, E. (2014). Born globals: A cross-country survey on high-tech start-ups. International Business Review, 23 (1), 272-283. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2013.05.003
Colombo, M. G. Delmastro, M. & Grilli, L. (2004). Entrepreneurs' human capital and the start-up size of new technology-based firms. International journal of industrial organization, 22 (8-9), 1183-1211. https://doi.org/10.1016/j.ijindorg.2004.06.006
Corea, F. G. Bertinetti and E. M. Cervellati (2021). "Hacking the venture industry: An Early-stage Startups Investment framework for data-driven investors." Machine Learning with Applications 5: 100062. https://doi.org/10.1016/j.mlwa.2021.100062
Dautzenberg, K. & Reger, G. (2010). Entrepreneurial team characteristics and success of new technology-based firms in Germany. International Journal of Business and Globalisation, 4 (1), 71-94.. https://doi.org/10.1504/IJBG.2010.029525
Forbes (2020). Startups Success Rates And Repositioning For The New Normal, https://www.forbes.com/sites/donbutler/2020/05/27/startups success-rates-and-repositioning-for-the-new normal/?sh=364bddd97a61
García-Muiña, F. E. & Navas-López, J. E. (2007). Explaining and measuring success in new business: The effect of technological capabilities on firm results. Technovation, 27 (1-2), 30-46. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2006.04.004
Gartner, W. & Liao, J. (2012). The effects of perceptions of risk, environmental uncertainty, and growth aspirations on new venture creation success. Small Business Economics, 39 (3), 703-712. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9356-1
Gelderen, M.v. Thurik, R. & Bosma, N. (2005). Success and risk factors in the pre-startup phase. Small business economics, 24 (4), 365-380. https://doi.org/10.1007/s11187-004-6994-6
Greve, A. & Salaff, J.W. (2003). Social Networks and Entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 1, 1-20. https://doi.org/10.1111/1540-8520.00029
Groenewegen, G. & de Langen, F. (2012). Critical success factors of the survival of start-ups with a radical innovation. Journal of Applied Economics and Business Research, 2 (3), 155-171.. https://doi.org/10.1007/s11187-004-6994-6
Gross, B. (2015). The single biggest reason why start-ups succeed, TED peach,­Last ­access: 2022.https://www.ted.com/talks/bill_gross_the_single_biggest_reason_why_start_ups_succeed
Hyder, S. & Lussier, R. (2016). Why businesses succeed or fail: A study on small businesses in Pakistan. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economics, 8 (1), 82-100. https://doi.org/10.1108/JEEE-03-2015-0020
Krishna, A. Agrawal, A. & Choudhary, A. (2016, December). Predicting the outcome of startups: less failure, more success. In 2016 IEEE 16th International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW) (pp. 798-805). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICDMW.2016.0118
Ross, G. Das, S. Sciro, D. & Raza, H. (2021). CapitalVX: A machine learning model for startup selection and exit prediction. The Journal of Finance and Data Science, 7, 94-114. https://doi.org/10.1016/j.jfds.2021.04.001
Sadatrasoul, S. M. Ebadati, O. Saedi, R. (2020). 'A Hybrid Business Success Versus Failure Classification Prediction Model: A Case of Iranian Accelerated Start-ups', Journal of AI and Data Mining, 8 (2), pp. 279-287. doi: 10.22044/jadm.2020.8248.1963
Scarborough, N. M. & Zimmerer, T. W. (2012). Effective Small Management. An entrepreneurial Approach. 10th ed: Prentice Hall, New Jersey
Schneider, J. K. Dowling, M. & Raghuram, S. (2007). Empowerment as a success factor in start-up companies. Review of Managerial Science, 1 (2), 167-184. https://doi.org/10.1007/s11846-007-0001-y
Shaike Marom,& Robert N. Lussier (2014) “A Business Success Versus Failure Prediction Model for Small
Businesses in Israel” Journal Business and Economic Research https://doi.org/10.5296/ber.v4i2.5997
Strehle, F. Katzy, B. R. & Davila, T. (2010). Learning capabilities and the growth of technology-based new ventures. International Journal of Technology Management, 52 (1/2), 26-45.. https://doi.org/10.1504/IJTM.2010.035854
Thiranagama, R. & Edirisinghe, K. (2015). Factors affecting small business start-up of engineers and accountants in Sri Lanka. NSBM Business & Management Journal, 6 (1), 84-107.. https://doi.org/10.117/014920638401000108
Timmons, J. & Spinelli, S. (2004). New venture creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New York: McGraw-Hill/Irwin.
Trang, T.V. Vinh, N.Q. & Quanghung, D. (2019). Application of Fuzzy Analytic Hierarchy Process in Prioritizing and Ranking Critical Success Factors of Innovation Startups. Wseas Transactions on Business and Economics. https://doi.org/10.1504/IJESB.2021.10038148
Van de Ven, A. H. Hudson, R. & Schroeder, D. M. (1984). Designing new business startups: Entrepreneurial, organizational, and ecological considerations. Journal of management, 10 (1), 87-108. https://doi.org/10.1177/014920638401000108
Vu, D. A. Bui, Q. H. & Pham, T. Q. (2012). Critical success factors for Vietnamese software companies: A framework for investigation. development, Journal of Sociological Research. 3 (2), 160-169. https://doi.org/10.5296/jsr.v3i2.2307
Żbikowski, K. and P. Antosiuk (2021). "A machine learning, bias-free approach for predicting business success using Crunchbase data." Information Processing & Management 58 (4): 102555. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102555
References [In Persian]
Adel, A. Sadeghi, A. Kordnaij, A. (2012). Entrepreneurship development journal, prioritizing factors affecting the success of small and medium-sized businesses in the field of superior technologies - Fuzzy network analysis process approach, 5 (2)، 165-184، doi: 10.22059/JED.2012.28546 [In Persian]
IRAN VC association. (2021). IRANs venture capital and private equity performance, Last access 2022 summer [In Persian]
Khalighi, A. Imani, F. (2020). IRAN startup Ecosystem analysis, Elecomstars, ElecomStars98-Report.pdf ecomotive.ir [In Persian]
Mokhtari Hasan Abad, S. Shavvalpour, S. & Hosseini Shakib, m. (2022). Typology of Failure Factors for Technological Start-ups in Information and Communication Technology (ICT) Sector. Iranian Journal of Information Management, 7 (2), 49-74. https://doi.org/10.22034/aimj.2022.156214, [In Persian]
 SadatRasoul, S. M. Habibi, N. & Ebadati, O. M. (2020). A Rule base Business Success versus Failure Apriori Prediction Model: A Case of Iranian Start-Ups. Iranian Journal of Information Management, 5 (2), 158-174. doi: 10.22034/aimj.2020.111295 [In Persian]
Sakhdari, K. Zarei, B, Sadeghi, S. (2017) Analyzing Start Ups’ Behavioural Model Based on the Customer Development Model (Case Study: Startups in the Accelerators of Tehran), 10 (3), 395-415.10.22059/jed.2017.236576.652243
Taghavifard, M, T. Radmard, M. Jafarnezhad, M. Harati Nik, M. R. (2019). Challenges of Valuation and Evaluation of Information Technology Startup Companies, 7 (27), 29-58https://doi.org/10.22054/ims.2019.9983 [In Persian]