مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
نگاشت معنایی الگوی اکتساب دانش مدیریت راهبردی در سازمان‌های نهادی

محمدمیلاد احمدی؛ روح‌الله تولایی؛ محمدمهدی مهتدی؛ علی طاهری

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15508

چکیده
  بسیاری از سازمان‌ها مهندسان دانش را به‌کار می‌گیرند تا دانش ضمنی را با استفاده از اصول و تکنیک‌های اکتساب دانش تدوین نمایند. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی جامع از اکتساب دانش در سازمان‌هایی با ویژگی نهادی است. بدین منظور از روش نگاشت معنایی با رویکرد تحقیق در عملیات نرم استفاده‌شده و با مدل‌سازی گرافیکی، ایده‌ها و روابط اصلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ دیجیتال سازمان‌ها

محسنه اسدی؛ مهدی شامی‌زنجانی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15514

چکیده
  سازمان‌ها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همه‌جانبه‌ای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال می‌تواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش به‌منظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمان‌ها انجام‌شده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظام‌مند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش رسانه‌های اجتماعی در مشارکت مشتری با برندهای ایرانی صنعت زیبایی و آرایشی

مسعود تقی‌آبادی؛ معصومه تقی‌آبادی؛ حمید تقی‌آبادی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 71-102

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15515

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کرده‌اند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازم‌آرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) به‌عنوان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل مؤثر اقتصاد هوشمند در صنعت گردشگری با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بهترین-بدترین

داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی؛ سحر ولی پور پرکوهی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 103-132

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15516

چکیده
  فناوری،­­­ عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است که تأثیر بسزایی در گردشگری دارد. توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی به تحول صنعت گردشگری منجر شده و رقابت زیادی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود بسیاری از توسعه‌دهندگان بخش گردشگری برای جذب گردشگر به نوآوری‌های واقعی بپردازند. ازاین‌رو، برای بررسی اقتصاد هوشمند در گردشگری این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل قاعده محور جدید برای پیش‌بینی موفقیت شرکت‌های نوپای حوزه فناوری اطلاعات ایران

سید مهدی سادات رسول؛ سپیده شفیعا؛ محسن خداکرمی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 133-159

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15517

چکیده
  هرساله هزاران کسب‌وکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می‌شوند. درصد بالایی از این شرکت‌های تازه تأسیس در سال‌های اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه می‌شوند، پیش‌بینی شرکت‌های موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایه‌گذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیش‌بینی موفقیت شرکت‌های نوپای حوزه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی پیشران‌های مؤثر بر توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه

حبیب‌الله سالارزهی؛ گل‌بهار پورانجنار؛ امین شکیبایی؛ حسن غفاری

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 161-191

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15518

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشران‌های مؤثر بر توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکه‌های اجتماعی مجازی، به‌عنوان شبکه‌ای از ارتباطات انسانی، شامل واتس‌آپ، اینستاگرام، گوگل‌پلاس، لینکدین، فیس‌بوک، توییتر و سایر پلتفرم‌های دیگری است که دربرگیرنده فرصت‌های بسیاری درزمینة کارآفرینی می‌باشد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای طراحی دوره‌های آموزشی مهارتی با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین

مصطفی نژادطاهری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 197-236

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15519

چکیده
  با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روش‌های مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوری‌های جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دوره‌های آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی با استفاده از روش هوش مصنوعی و دلفی

سلیمه قنبری؛ حسین نظام آبادی‌پور؛ سید عبدالمجید جلایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 237-265

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15520

چکیده
  با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیم‌گیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت‌بندی ویژگی‌های تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخص‌های موجود در مدل‌های استخراج‌شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی: یک رویکرد داده بنیاد

سارا صباغچی؛ سپهر قاضی‌نوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، صفحه 267-299

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15521

چکیده
  ظهور طیف گسترده‌ای از فناوری‌های دیجیتال به‌طور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریه‌پردازی در این حوزه را ضروری می‌دانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی، ابتدا با استفاده ...  بیشتر