مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب‌وکار هوشمند، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران نویسنده مسئول : dr.taghavifard@gmail.com

3 استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روش‌های مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوری‌های جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دوره‌های آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین تطبیق دهد. روش کلی این پژوهش، علم طراحی است که برای طراحی مدل از روش فراترکیب استفاده‌شده است. ارزیابی مدل نیز از طریق یک پرسش‌نامه طراحی‌شده انجام پذیرفت که این پرسش‌نامه توسط یک نمونه آماری 30 نفر، از جامعه آماری که شامل معلمان دروس فنی، مدیران بخش آموزش فنی و حرفه‌ای ادارات آموزش‌وپرورش و افراد مسئول تدوین رشته‌ها مهارتی می‌باشند تکمیل شد که این نمونه‌ای آماری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده است. اطلاعات پرسش‌نامه با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی با روش آزمون آماری تی تک نمونه‌ای تحلیل شد. مدل معرفی‌شده که با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند طراحی‌شده است، می‌تواند برای اثربخش بودن آموزش مهارتی بسیار مفید باشد و ارتباط بین بازار کار و آموزش را بهبود ببخشدو نتایج تحلیل‌های آماری که برای پردازش مدل به‌دست‌آمده بیانگر این نکته است که مدل پیشنهادی از درجه اعتبار مناسبی برخوردار است.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Model for Designing Skill Training Courses Using Smart Contracts on the Blockchain Platform

نویسندگان [English]

  • Mostafa Nejad Taheri 1
  • Mohammad Taghi Taghavifard 2
  • Abbas Toloei Eshlaghy 3

1 Ph.D. Student of Information Technology Management, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Professor of Industrial Management Dept, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.Corresponding Author: dr.taghavifard@gmail.com

3 Professor, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

امیری، معصومه. (1388). شناسایی اولویت‌ها و مهارت‌های موردنیاز بازار کار از دیدگاه کارفرمایان. ماهنامه کار و جامعه، 19.57-48 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/468420
انتظاریان، ناهید.،  طهماسبی، طاهره. (1390). بررسی میزان‌هماهنگی و انطباق نظام آموزش عالی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای بازار کار. ماهنامه کار و جامعه پیاپی 140 https://elmnet.ir/article/2289732-93237
بازرگان، عباس. (1381). ارزشیابی آموزش. تهران. انتشارات سمت. https://samt.ac.ir/fa/book/38
جلیلیان، سهیلا.، مهرعلیزاده، یدالله.، مرعشی، سیدمنصور. (1396). بررسی میزان انطباق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای آموزشی بخش صنایع در شهرستان خرمشهر. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی http://ensani.ir/fa/article/377440
چهاربند، اســفندیار. (1391). الگوی برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفه‌ای. تعلیم و تربیت استثنایی، 111، 51 -66. http://ensani.ir/fa/article/341465
خواجه شــکوهی، علیرضا.، عباسی، مصیب.، خوش فر، غلامرضا. (1391). بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در اشتغال نیروهای آموزش‌دیده استان گلستان. مهارت‌آموزی، 1(1)،103-116. https://www.sid.ir/paper/255974/fa
خالدی، محمد.، رفعتی، محسن. (1391). مقایسه اثربخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رسمی و غیررسمی بر اشتغال. مهارت‌آموزی، 1(1), 71-85 https://www.sid.ir/paper/255970/fa
خلاقی، علی‌اصغر. (1385). نقش و اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی، نشریه رشد آموزش شاخه حرفه‌ای، دوره اول، شماره 3 بهار 1. http://ensani.ir/file/download/article/20160829125715-9625-326.pdf /
خورشیدی، افشین.،  حمدی، پیمان. (1395). آموزش بر اساس نیاز بازار و شناخت موانع موجود. مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی و اشتغال. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای: 1-20. https://www.sid.ir/paper/834591
دوراندیش، احمدرضا.،  عبدالله زاده، حسن. (1396). فرایند برنامه‌ریزی درسی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای. ویژه‌نامه رشد آموز فنی و حرفه‌ای کار و دانش http://tvoccd.oerp.ir/content/120
رضایی، مهدی.،  طائی زاده، علی. (1398). تأثیر بلاک چین برگردش اطلاعات زنجیره تأمین. علوم و فنون مدیریت اطلاعات،5(14)،3-27. https://doi.org/10.22091/stim.2019.1377
سیف، علی‌اکبر. (1398). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، نشر دوران. https://www.gisoom.com/book/1439329
شاکری، محسن.، برزگر، کاظم.، جمشیدی، محمدعلی. (1398). ارائه الگوی تناسب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای بازار کار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد بر اساس نظریه داده بنیاد. فصل‌نامه نوآوری آموزشی http://ensani.ir/fa/article/434751
صادقی، حسین.، ناصر، مهدی. (1397). واکاوی نقش قراردادهای هوشمند در توسعه نظام ثبت الکترونیکی اسناد. فصل‌نامه دیدگاه‌های حقوق قضایی،5(84)،101-124. http://ensani.ir/fa/article/402530
عمیدیان، محمدحسین. (۱۳۹۸). بلاک چین و مدیریت دانش در آموزش‌وپرورش فراتر از ساختار آموزشی سنتی، اولین اجلاس بین‌المللی مدیریت دانش، بلاک چین و اقتصاد، تهران، انجمن مدیریت دانش ایران https://civilica.com/doc/968465
کاظمی، محمد. (1387). نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی شهروندان شهر مشهد، فصلنامه مشهد پژوهی، سال اول، شماره 1، صص 51-2 https://elmnet.ir/article/20358962-72811
مهدی، مهدی. (1401). بررسی کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران. مطالعات فرهنگ و آموزش مجلس شورای اسلامی ایران، شماره مسلسل 18569 https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1754134.
نعمتی، زوبین.، عبدالله، فاطمه. (۱۳۹۸). طراحی سیستم مدیریت دانش باهدف کم کردن فاصله بین آموزش تا بازار کار، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانش، بلاک چین و اقتصاد، تهران، انجمن مدیریت دانش ایران، https://civilica.com/doc/968382
نویدی، احمد.،  برزگر، محمود. (1391). ارزشیابی دوره‌های کاردانی آموزش فنی و حرفه‌ای. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 42.186-161 https://www.sid.ir/paper/75687/fa
References
Chen, G; Xu, B; Lu, M; Chen, N-S. (2018).Exploring blockchain technology and its potential applications for education. Smart Learn. Environ. 2018, 5, 1 https://doi.org/10.1186/s40561-017-0050-x.
Clack, C. Bakshi, V.Braine,L. (2016) “Smart contract template: foundations, design landscape and research directions.
https://arxiv.org/pdf/1608.00771.pdf
Eze, P, Eziokwu, T. and Okpara, C. (2017), “A triplicate smart contract model using blockchain technology”, Circulation in Computer Science), No. 1, pp. 1-10. https://www.researchgate.net/publication/317349621_
Feng, T. Yu, X. Chai, Y. and. Liu, Y “A Smart contract model for complex reality transaction.” 2019.www.emeraldinsight.com/2398-7294.htm
Finfgeld, D. L. (2003). Metasynthesis: The state of the art—so far. Qualitative health research, 13 (7), 893-904. DOI: 10.1177/1049732303253462
Finfgeld-Connett, D. (2018). A Guide to Qualitative Meta-synthesis.
Gräther, W. Kolvenbach, S. Ruland, R. Schütte, J. Torres, C. Wendland, F. (2018).Blockchain for education: lifelong learning passport, in Proceedings of 1st ERCIM Blockchain Workshop 2018, European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET). https://dl.eusset.eu/handle/20.500.12015/3163
Gräther,W. (2018). A Use Case Identification Framework and Use Case Canvas for identifying and exploring relevant Blockchain opportunities, Reports of the European Society for Socially Embedded Technologies, 1-10. https://dl.eusset.eu/handle/20.500.12015/3158
Gregor, S, &Hevner, A.R. (2013). Positioning and presenting design science research for maximum impact. MIS quarterly, 37(2): 337-355 DOI:10.25300/MISQ/2013/37.2.01
Hevner, A.R, March, S.T, Park, J, & Ram, S. (2004). Design science in information systems research. MIS quarterly, 28(1), 75-105 https://doi.org/10.2307/25148625
Hevner, A. (2004). A Three Cycle View of Design Science Research. Scandinavian Journal of Information Systems. https://www.researchgate.net/publication/254804390
Karatas, E. (2018). Developing Ethereum Blockchain-Based Document Verification Smart Contract for Moodle Learning Management System. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 11 (4), 399-406. DOI: 10.17671/gazibtd.452686
Lucas M. Palma, Martín A. G. Vigil, Fernando L. Pereira, Jean E. Martina, (2019), Blockchain and smart contracts for higher education registry in Brazil. international journal of network management. Volume 32, Issue 6 November/December 2022. https://doi.org/10.1002/nem.2061
Nespor, J. (2018). Cyber schooling and the accumulation of school time. Pedag. Cult. Soc, 1–17. https://doi.org/10.1080/14681366.2018.1489888
Paterson, AH, Bowers, JE, Bruggmann, R, Dubchak, I. Grimwood, J. Gundlach, H, Haberer, G, Hellsten, U, Mitros, T, Poliakov A. (2009). The Sorghum bicolor genome and the diversification of grasses. Nature (in press). https://www.nature.com/articles/nature07723
Peffers, K, Tuunanen, T, Rothenberger, M. A, &Chatterjee, S. (2007). A design science research methodology for information systems research.Journal of management information systems, 24(3), 45-77. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240302
Richey, R. C. (2005). Validating instructional design models. In J. M. Spector, & D. A. Wiley (Eds.), Innovations in instructional technology: Essays in honor of M. David Merrill (pp. 171-185). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. DOI: 10.4236/eng.2011.34046
Richey, R. C, & Klein, J. D. (2009).Design and development research. New York: Routledge. Somerville, Jerry A (2008). Effective Use of the Delphi Process in Research: Its Characteristics, Strengths, and Limitations. DOI: 10.1007/978-1-4614-3185-5_12
Ronaghi, M. Mosakhani, M. (2021).The effects of blockchain technology adoption on business ethics and social sustainability: evidence from the Middle East. https://doi.org/10.1007/s10668-021-01729-x
Sandelowski, M, Barroso. J, Voils, C.I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings, Research in Nursing & Health, 30(1): 99-111. https://doi.org/10.1002/nur.20176
Seebacher, s, Schüritz, r. (2017).Blockchain Technology as an Enabler of Service Systems: A Structured Literature Review. Conference: International Conference on Exploring Services Science. DOI:10.1007/978-3-319-56925-3_2
Sim, J.& Wright, (2000).C.Research in Health Care.NelsonThornes Ltd.UK. ge and problem complexity on the different steps of information searching. Computers in Human Behavior, 6(72), 67–78. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.038
Simon HA (1969).The Sciences of the Artificial. MIT Press:Cambridge,MMA. https://monoskop.org/images/9/9c/Simon_Herbert_A_The_Sciences_of_the_Artificial_3rd_ed.pdf
Tashakkori,A. (2003). handbool of mixed methods. in social & behavioral research Thousand Oaks. Calif London: SAGE Publications https://us.sagepub.com/en-us/nam/sage-handbook-of-mixed-methods-in-social-behavioral-research/book233405
Van Aken, J. (2005). Management research as a design science:Articulating the research products of Mode 2 knowledge production in management. British Journal of Management, 16(1): 19–36. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2005.00437.x
References [In Persian]
Amidian,M. (2018). Blockchain and knowledge management in education beyond the traditional educational structure. the first international conference on knowledge management, blockchain and economics, Tehran, Iranian Knowledge Management Association. https://civilica.com/doc/968465. [In Persian]
Amiri, M. (1388). Identifying the priorities and required skills by the labor market from Employers' point of view. Work and Society Monthly, 19, 57-48 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/468420. [In Persian]
Bazargan, A. (1381). Education evaluation. Tehran. samt Publications. https://samt.ac.ir/fa/book/38. [In Persian]
Chaharband, E. (1391). modular curriculum model based on professional competence standard. Exceptional Education, 111, 51-66. http://ensani.ir/fa/article/341465. [In Persian]
Durandish, A. Abdullahzadeh, H. (2016), Curriculum Planning Process of Technical and Vocational Education. Special issue of technical and professional development and work – knowledge. http://tvoccd.oerp.ir/content/120. [In Persian]
Entzirian, N, Tahmasabi, T. (2018). Study the degree of coordination and adaptation of the higher education and vocational training with the needs of the labor market. Work and society monthly, 140 https://elmnet.ir/article/2289732-93237. [In Persian]
Jalilian, S, Mehralizadeh, Y, Marashi,S. (2016). Study the degree of compliance of vocational training with the educational needs of the industries in Khorramshahr city. quarterly journal of new approach in educational management. http://ensani.ir/fa/article/377440. [In Persian]
Kazemi, M. (1387). Needs assessment and prioritization of educational needs of Mashhad citizens. Mashhad Research Quarterly, first year, number 1, pp. 2-51. https://elmnet.ir/article/20358962-72811. [In Persian]
Khaje Shokohi, A, Abbasi, M, Khoshfar, G. (2013). Investigating the effectiveness of vocational training in the employment of trained personnel in Golestan province. Skill Education, 1(1), 103-116. https://www.sid.ir/paper/255974/fa. [In Persian]
Khalidi, M, Rafati, M. (2011). Comparing the effectiveness of formal and informal technical and professional training on employment. Skill Education, 1(1), 71-85. https://www.sid.ir/paper/255970/fa. [In Persian]
Khalaghei, A. (2016). The role and importance of vocational training in economic development, Vocational Education Growth Journal, Volume 1, No. 3, Spring 1. pp. 13-16. http://ensani.ir/file/download/article/20160829125715-9625-326.pdf /. [In Persian]
khorshide, A, Hamdi, p. (2015). Education based on market needs and recognizing existing obstacles. Proceedings of the fifth national conference and the fourth international conference on skill training and employment. Technical and Vocational Training Organization. Tehran: Technical and Vocational Education Organization: 20-1. https://www.sid.ir/paper/834591. [In Persian]
Mahdi, M. (1401). Investigating the quality of technical and vocational education in Iran. Studies on culture and education of the Islamic Council of Iran. serial number 18569. https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1754134. [In Persian]
Navidi, A, Barzegar, M. (2012). Evaluation of associate courses of technical and professional education. Educational Innovations Quarterly, 42, 186-161. https://www.sid.ir/paper/75687/fa. [In Persian]
Nemati, Z, Abdullah,F. (2018). Designing a knowledge management system with the aim of reducing the gap between education and the labor market, the first international conference on knowledge management, blockchain and economics, Tehran, Iran Knowledge Management Association. https://civilica.com/doc/968382. [In Persian]
Rezaei, M, Taizadeh, A. (2018). The effect of blockchain on supply chain information circulation. Information Management Sciences and Techniques, 5(14), 3-27. https://doi.org/10.22091/stim.2019.1377. [In Persian]
Saif, A. (2018). Educational measurement, assessment and evaluation. Doran publication. https://www.gisoom.com/book/1439329. [In Persian]
Shakri, M, Barzegar, K, Jamshidi, M. (2018). Presenting the model of suitability of vocational education with the needs of the labor market from the point of view of the industrial owners of Yazd based on the Grounded Theory. Educational innovation. http://ensani.ir/fa/article/434751. [In Persian]
Sadeghi, H, Nasser, M. (2017) Analysis of the role of smart contracts in the development of the electronic document registration system. Judicial Law Perspectives Quarterly, 5(84), 101-124. http://ensani.ir/fa/article/402530. [In Persian]