مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی هم‌آفرینی در استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از فراترکیب

سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73424.2321

چکیده
  امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارت‌آپ، در مدت کوتاهی شکست می‌خورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارت‌آپ‌ها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارت‌آپ‌هاست زیرا استارت‌آپ‌ها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاین‌رو برای کاهش ریسک شکست شرکت‌های استارت‌آپ، بازاریابان نیاز به پدیده‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
کشف و تحلیل فرآیند خرید در یک سازمان پروژه محور به کمک فرآیندکاوی

المیرا درزی؛ مهرداد آقا محمد علی کرمانی؛ مصطفی جعفری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 39-81

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69219.2206

چکیده
  سازمان‌های پروژه محور به علت داشتن ماهیت موقتی بودن و برنامه‌ریزی‌های دقیق زمانی و هزینه‌ای، حائز اهمیت بیشتری در برقراری رابطه بین داده و فرآیندهای عملیاتی هستند که این امر نیازمند درک صحیح فرآیندهای واقعی سازمان است. از طرفی یکی از موضوعات مهم برای مدیریت سازمان‌های پروژه محور، مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار آن است ولی باتوجه‌به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تشخیص اجتماع در شبکه های اجتماعی با رویکرد یادگیری عمیق

منیره حسینی؛ الناز گلوی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 83-112

https://doi.org/10.22054/ims.2023.66048.2125

چکیده
  تشخیص اجتماع یک موضوع مهم در تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌باشد و برای درک ساختار شبکه‌های پیچیده ضروری است. در تشخیص اجتماع هدف، شناسایی گروه‌هایی است که گره‌های گروه به طور متراکم با هم در ارتباط هستند. در این تحقیق، ضمن ارائه معماری جامع و یکپارچه‌‌ای از روش‌های تشخیص اجتماع با یادگیری عمیق، از تکنیک‌های یادگیری عمیق برای کنترل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
راهکارهای ارتقای عملکرد سیستم‏های توصیه ‏گر مکان مورد علاقه به گردشگران (POI)

سمانه شیبانی؛ حسن شاکری؛ رضا شیبانی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 113-143

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69390.2214

چکیده
  کاربرد سیستم‏های توصیه ‏گر در تخمین و پیشنهاد مکان‏های مورد علاقه (POI) گردشگران در سال‏های اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
توسعه نمونه-سازه برای مدل کسب و کار پلتفرم های داده بازار

فاطمه محمدنژادچاری؛ جهانیار بامداد صوفی؛ ایمان رئیسی؛ مقصود امیری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 145-189

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69482.2217

چکیده
  مقاله حاضر با رویکردی اکتشافی و استقرایی و با هدف ارایه مدل کسب و کار برای داده بازارهای چند جانبه تدوین شده است و در زمره اولین پژوهش‌‌های انجام شده در این حوزه در ایران می‌‌باشد. علی‌رغم ظهور کسب و کارهای داده محور و دیجیتال در ایران که موجب تولید کلان داده ها شده‌اند، هنوز پلاتفرم‌هایی برای تبادل و تجارت داده در اشکال مختلف آن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی مدل پارادایمی شایستگی های شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن

نفیسه رفیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نیکتا ری شهری زاده

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 191-224

https://doi.org/10.22054/ims.2023.68749.2192

چکیده
  با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگی‌های شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینه‌ای بود. در این پژوهش ابتدا نمونه‌ها به ‌صورت هدفمند وسپس به‌ صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش متقابل مهندسی نرم‌افزار مدل‌رانده و سکوی توسعه‌ی کم‌کد

لیلا صمیمی دهکردی؛ عباس حری

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 225-257

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70563.2245

چکیده
  در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر «سکوهای توسعه‌ی کم‌کد» هم در جلب‌توجه بازار و هم دانشگاه بوده‌ایم. سکوهای کم‌کد، سکوهای توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی به‌صورت بصری هستند که معمولاً روی ابر اجرا می‌شوند و نیاز به کدنویسی دستی را کاهش می‌دهند. همچنین، توسط توسعه‌دهندگان غیرحرفه‌ای با دانش محدود در برنامه‌نویسی مورد استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب سایت های خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت

سحر مساح چولابی؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز؛ یلدا رحمتی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، صفحه 259-287

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70970.2252

چکیده
  امروزه کسب و کارهای مجازی برای این‌که عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکت‌ها برای کسب نوآوری، یکی از چالش‌های جدی فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌گردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایت‌های خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. ...  بیشتر