مهدی جنیدی جعفری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمدرضا تقوا
چکیده
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان ...
بیشتر
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان از طریق لحاظ نمودن حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشید، به رشته تحریر در آمده است. پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 183 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزارهای Smart PLS و SPSS برای تجزیهوتحلیل دادهها انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم حاکمیت فناوری اطلاعات و هم حاکمیت پروژه اثر مثبتی بر عملکرد پروژه میگذارند. این یافتهها شواهدی را برای متخصصان مدیریت پروژه فراهم میآورد، مبنی بر اینکه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه بخشی از راهبرد عملیاتی در تسهیل بخشیدن به موفقیت پروژهها هستند. این پژوهش همچنین اهمیت همسویی راهبردی بین حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه در تقویت عملکرد پروژه را نشان میدهد.
سهیلا جعفرنژاد؛ محمدرضا تقوا
چکیده
محیط رقابتی کسبوکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمانها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیتهای سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیینشده از خدمات فناوری اطلاعات، بهمنظور پشتیبانی از نیازمندیهای کسبوکار در شرایط بروز ...
بیشتر
محیط رقابتی کسبوکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمانها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیتهای سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیینشده از خدمات فناوری اطلاعات، بهمنظور پشتیبانی از نیازمندیهای کسبوکار در شرایط بروز حوادث میپردازد. مدیریت امنیت اطلاعات، با حداقل کردن آسیبهای کسبوکار و کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات، ساختاری مناسب برای سازمانهایی است که با هدف پشتیبانی از فرایندهای کسبوکار، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریانش تحویل میدهند. این تحقیق، با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار در تداوم خدمات فناوری اطلاعات انجام شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع، مجموعه سؤالاتی در قالب پرسشنامه و با استفاده از طیف لیکرت پنج بخشی تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تأیید سؤالات توسط خبرگان این حوزه، پرسشنامه اصلاح شده برای 60 نفر از کارشناسان سازمانها و شرکتهای مورد مطالعه ارسال شد. پس از تجزیهوتحلیل نتایج، شاخصهای شناساییشده تائید و فرضیه اصلی تحقیق که تأثیرگذاری پیادهسازی کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در تداوم خدمات فناوری اطلاعات است تائید شد.
محمدرضا تقوا؛ مسعود ظهرابی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
توسعه پایدار یکی از جنبههای مهم پیشرفت هر جامعهای برای حفظ منابع برای نسلهای آینده، تداوم پیشرفت و بهرهمندی آنان از زمینی پاک با استفاده از سازگاری توسعه با محیطزیست است. فناوری اطلاعات سبز نیز نگاه و روشی برای انجام این مهم است که علاوه بر تأمین توسعه پایدار، به سازمان در پایداری سازمانی به معنای تداوم موفقیت و رضایتبخشی ...
بیشتر
توسعه پایدار یکی از جنبههای مهم پیشرفت هر جامعهای برای حفظ منابع برای نسلهای آینده، تداوم پیشرفت و بهرهمندی آنان از زمینی پاک با استفاده از سازگاری توسعه با محیطزیست است. فناوری اطلاعات سبز نیز نگاه و روشی برای انجام این مهم است که علاوه بر تأمین توسعه پایدار، به سازمان در پایداری سازمانی به معنای تداوم موفقیت و رضایتبخشی به ذینفعان و سازگاری رفتار آن با محیطزیست یاری میدهد. این پژوهش به دنبال طراحی مدلی برای توسعه پایداری سازمانی از طریق فناوری اطلاعات سبز است. این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی است. روش انجام این پژوهش از نوع آمیخته است. ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی شاخصها و مؤلفههای فناوری اطلاعات سبز و پایداری سازمانی استخراج گردید، سپس با استفاده از نظر 32 خبره در سه مرحله اجرای روش دلفی شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفت. روش نمونهگیری در این مرحله گلوله برفی است. برای اجرای روش کمی پرسشنامه آنلاین طراحی و در اختیار جامعه آماری شامل خبرگان، مدیران ارشد سازمانهای فناوری اطلاعات، صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات داخل کشور است. در این مرحله روش نمونهگیری تصادفی است. در مجموع دادههای 198 پرسشنامه صحیح دریافت و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که فناوری اطلاعات سبز با ابعاد (آمادگی سبز، فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان توانمند ساز (کمکربن)، اقدامات و فعالیتهای سبز، مدیریت چرخه فناوری اطلاعات سبز، سازمان و مراکز داده سبز، نظارت فناوری اطلاعات سبز) میتواند بهمنظور پایداری سازمانها مورد استفاده قرار گیرد.
ابوالفضل تا ج زاده نمین؛ آیدین تاج زاده نمین؛ پانته آ صالحى صدقیانى؛ محمدرضا تقوا
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 139-164
چکیده
گردشگرىِ صنعتى، اطلاعا تمحور است. در مقال هى حاضر اثرات و تحولاتى که فناور ىهاى اطلاعاتو ارتباطات در شبک هى گردشگرى در مواردى از قبیل حذف عوامل واسط هاى و فراه مکردن اطلاعات،ایجاد ارتباط بین بازیگران در زنجیر هس ارز شهاى صنعت گردشگرى (مسافرت و میهما ننوازى) و ب هویژهمصر فکنندگان، ارائ هى بست ههاى مسافرتى ب هصورتى انعطا فپذیر و مشتر ...
بیشتر
گردشگرىِ صنعتى، اطلاعا تمحور است. در مقال هى حاضر اثرات و تحولاتى که فناور ىهاى اطلاعاتو ارتباطات در شبک هى گردشگرى در مواردى از قبیل حذف عوامل واسط هاى و فراه مکردن اطلاعات،ایجاد ارتباط بین بازیگران در زنجیر هس ارز شهاى صنعت گردشگرى (مسافرت و میهما ننوازى) و ب هویژهمصر فکنندگان، ارائ هى بست ههاى مسافرتى ب هصورتى انعطا فپذیر و مشتر ىپسند و غیره ب هوجود آوردهاست، اشاره م ىشود. ب همنظور نمایا نکردن ه رچه بیشتر عنوان مقاله، مطالع هاى ب هشکل پیمایشى، برمبناى پرس شنام هى ساختارمند از نمون هاى به تعداد 100 نفر از گردشگران خارجى بازدی دکننده از موز هىملّى ایران در تهران، در خصوص موارد استفاد هى آنها از اینترنت در مقول هى گردشگرى، انجام پذیرفت.یافت ههاى پژوهش بیانگر آن است که گردشگران خارجى به رو شهاى گوناگون از اینترنت استفاده م ىکنند.اگرچه، با توجه به سن و نیازهاى گردشگران یا دشده، استفاد هی آنها از اینترنت متفاوت است، ولیکن درمواردى از قبیل سازما ندهى سفر، عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مقصد، امکان دسترسى به اینترنت از منزل،را ههاى ذخیر هى پیشاپیش جا و مکان، انجام کارهاى گوناگون در طول سفر، انعکاس تجارب سفر بهدیگران، مه مترین استفاده از اینترنت در صنعت گردشگرى، مه مترین استفاده از اینترنت در سازما نهاىگردشگرى، انواع سازما نهاى گردشگرى استفاد هکننده از اینترنت، نحو هی ذخیره پیشاپیش جا از سازمانهاى گردشگرى، موارد استفاد هى عرض هکنندگان گردشگرى از اینترنت و کارهایى که گردشگران بیشتر بااینترنت انجام م ىدهند، نتایج ب هدس تآمده شناخت بهترى را از رفتار آنها ارائه م ىدهد.
محمدرضا تقوا؛ ابراهیم رجب پور؛ سارا بابااحمدى
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 165-188
چکیده
آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب محدودیت زمانى یا مکانى ندارد و براى یادگیرندگان، محیطیادگیرى انعطافپذیر و راحتى ایجاد میکند. به آنها این امکان را مى دهد تا به نحو احسن یاد بگیرند،به سرعت مهارتهاى حرفهاى خود را توسعه دهند و پیشرفت کنند. این پژوهش با هدف بررسى پذیرشسیستمهاى آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان ...
بیشتر
آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب محدودیت زمانى یا مکانى ندارد و براى یادگیرندگان، محیطیادگیرى انعطافپذیر و راحتى ایجاد میکند. به آنها این امکان را مى دهد تا به نحو احسن یاد بگیرند،به سرعت مهارتهاى حرفهاى خود را توسعه دهند و پیشرفت کنند. این پژوهش با هدف بررسى پذیرشسیستمهاى آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزىاستان بوشهر انجام شده است. بدین منظور 190 پرسشنامه بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزى استانبوشهر توزیع شد. در این مطالعه از مدل پذیرش فناورى به عنوان مدل مفهومى استفاده شد. همچنینمدل معادلات ساختارى براى بررسى عواملى که روى قصد استفاده از آموزش الکترونیکى تأثیر دارند،به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که خود کارآمدى اینترنت به طور قابل توجهى با پذیرشرفتارى استفاده از یادگیرى الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت از طریق عوامل درکسودمندى و درک سهولت استفاده ارتباط مثبت دارند. عامل انگیزه ى استفاده، تأثیر منفى قابل توجهىبر پذیرش رفتارى از طریق عامل درک سهولت استفاده دارد. ادراک سودمندى و درک سهولت استفادهاز دلایل اصلى براى پذیرش اینگونه سیستمها در آموزش ضمن خدمت هستند.