مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خرده‌فروشی آنلاین

محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 257-298

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.67113.2152

چکیده
  در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسب‌وکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به این‌گونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با به‌کارگیری رویکرد ...  بیشتر

بررسی تأثیر ابعاد خدمات الکترونیکی و فاکتورهای تجربه و ریسک بر تبلیغات الکترونیکی شفاهی با نقش میانجی اعتماد

وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، ، صفحه 87-114

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.64229.2080

چکیده
  امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که به‌عنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که به‌علت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...  بیشتر

رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب و کار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشه‌ای

محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، ، صفحه 5-22

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.35409.1436

چکیده
  فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از داده‌های جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخص‌های توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...  بیشتر

مدل عوامل موثر بر تمایل بانوان به خرید پوشاک از فروشگاه های آنلاین

قاسم بخشنده؛ سمیرا قشقایی

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، ، صفحه 185-204

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.45327.1568

چکیده
  با رشد تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرف‌کنندگان این حوزه به شمار می‌روند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا داده‌هایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمع‌آوری ...  بیشتر

طراحی و پیاده‌سازی قواعد تشخیص وفاداری مشتری در سیستم‌های تجارت الکترونیکی با استفاده از تکنیک فازی

علیرضا حسن زاده؛ امیر خراسانی

دوره 6، شماره 24 ، شهریور 1397، ، صفحه 137-170

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8895

چکیده
  آگاهی اندک از تجارت الکترونیک چه از جانب مشتریان و چه از جانب ارائه‌کنندگان خدمت و کالا، از موانع عمده به‌کارگیری این نوع کسب‌وکار در ایران   به‌حساب می‌آید. یکی از این موارد وفاداری مشتریان و عوامل مؤثر بر آن در دنیای تجارت الکترونیک است. از طرفی استفاده مکرر از الفاظ مبهم همچون "سایت باکیفیت" که معنای دقیق و استانداردی بین ...  بیشتر

مدلسازی ساختاری تفسیری از عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی

ابراهیم رجب پور

دوره 4، شماره 13 ، آذر 1394، ، صفحه 65-89

https://doi.org/10.22054/ims.2015.4084

چکیده
  عرصه­ های مختلف دیجیتال، در حال برنامه­ریزی و سرمایه­گذاری هستند و ارزیابی آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان موفقیت آن‌ها از سازمان­ها در زمینه ورود به اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در این تحقیق محقق قصد دارد، پس از بررسی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی، با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری به تبیین آمادگی الکترونیکی ...  بیشتر

مدلی برای تبیین تأثیر عوامل فردی بر پذیرش تجارت سیارتوسط تلفن همراه (TAM) با استفاده از مدل پذیرش فناوری

عبدالمجید مصلح؛ عادل پوردهقان

دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 37-64

چکیده
  امروزه دستگاههای تلفنهمراه راه و روش برقراری ارتباط و تعامل را تغییر داده و دارای تأثیرقوی بر مدیریت نوین میباشد، همچنین امکان انجام اثربخش فعالیتهای موجود را فراهم کرده وفعالیتهای کاملاً جدیدی را ایجاد کرده است. در حال حاضر کشورهای در حال توسعه بازاری استکه پتانسیل عظیمی برای مخابرات و بسیاری از ارائه دهندگان خدمات تجارت موبایلی ...  بیشتر

تحلیل و رتبه‌بندی عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت‌های کوچک و متوسط صنایع غذایی و آشامیدنی

امیر حسین امیرخانی؛ رضا طالعی فر؛ حامد فاضلی کبریا؛ محمدباقر فقیه

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 123-146

چکیده
  تجارت الکترونیک از جمله موضوعات مهم در سال‌های اخیر است که توجهات زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود معطوف کرده است. پایین آوردن هزینه‌های جمع آوری اطلاعات از مشتریان، دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان و تعامل با شبکه‌ای از تاثیر گذاران محیطی تنها پاره‌ای از مزایای این تجارت است. با این وجود این تجارت در کشورمان همچون ...  بیشتر

بررسی و تعیین موانع گسترش تجارت سیار در ایران

محمد موسی خانی؛ سیروس علیدوستی؛ مصطفی شاه بوداغیان

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 61-74

چکیده
  تجارت سیار در واقع"استفاده از فناوری‏های بی‏سیم به منظور فراهم نمودن خدمات شخصی، مکان محور و آسان برای مشتریان، کارمندان و شرکا" است . در این پژوهش موانع کاربردی، شبکه، زیرساختاری، مکانی، امنیتی، فنی و اخلاقی و قانونی تجارت سیار مورد بررسی قرار گرفته است. همه موانع به جز مانع مکانی توسط کارشناسان و مدیران خبره در فناوری‏های ارتباط ...  بیشتر