مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
طراحی مدل قابلیت‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی

حسن ولیان؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ حسن بودلائی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 5-40

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8615

چکیده
  توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمان‌ها داشته است و استراتژی‌های آن‌ها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیت‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌های دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعه‌ای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ...  بیشتر

مدل ارزش‌گذاری خدمات الکترونیک (فناوری اطلاعات) در مؤسسات بزرگ غیرانتفاعی

محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ عباس عباسی آذر؛ محمد رضا تقوا؛ کامران فیضی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 41-76

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8616

چکیده
  تحقیق حاضر مدلی را برای ارزش‌گذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر می‌کشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزش‌گذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهوم‌سازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات ...  بیشتر

تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشورهای D8

حمیدرضا ارباب؛ اسماعیل شعبانی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 77-102

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8617

چکیده
    امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلاینده­های هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیط­زیست است که طی سال‌های اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می­تواند به بهبود کیفیت محیط­زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک کند؛ اما قابل‌مشاهده ...  بیشتر

مطالعه نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن در زنجیره تأمین

سارا منصوری؛ کامران نظری

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8618

چکیده
    پژوهش حاضر به مطالعه اهمیت نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین یک کالا یا خدمت می‌پردازد. وجود اطلاعات مؤثر و به اشتراک‌گذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین، سازمان­ها را قادر به هماهنگی با تغییراتی که در تقاضاهای مشتریان به وجود می­آید می­کند. در این پژوهش نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن ...  بیشتر

آنالیز محتوای کمپین‌های انتخاباتی 2016 ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در توییتر

پروین فخری؛ مهدی حسین زاده

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 121-156

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8620

چکیده
  نتایج انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر 2016 در آمریکا بسیاری را شگفت‌زده نمود. اغلب کارشناسان و نظرسنجی‌های معمول و سنتی، هیلاری کلینتون را برنده نهایی انتخابات پیش‌بینی نمودند اما در واقعیت نتایج به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. در این پژوهش با استفاده از آنالیز شبکه‌های اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوایی وضعیت کمپین‌های انتخاباتی دو نامزد ...  بیشتر

طبقه‌بندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آن‌ها

محمدرضا تقوا؛ محمد محرابیون محمدی؛ احد زارع رواسان؛ امیر ارضی سلطان

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8623

چکیده
   در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته داده‌های جمعیت شناختی  و داده‌های حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا داده‌های تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشه­بندی آن‌ها پرداخته ...  بیشتر

ارائه مدل اعتماد برای بانکداری الکترونیکی در ایران

علیرضا قنادان؛ ابوذر عربسرخی؛ سمانه ربانی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 183-207

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8626

چکیده
  هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدل‌های اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته­اند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی ...  بیشتر

نقش میانجی‌گری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات با کاهش افسردگی نوجوانان

سجاد پاشائی؛ پریسا محمودپور؛ محمدرسول خدادادی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، صفحه 209-235

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8630

چکیده
    مطالعه حاضر با هدف، بررسی نقش میانجی­گری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با کاهش افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، انجام شد. جامعه آماری پژوهش به‌صورت تصادفی ساده و به تعداد 265 نفر از بین نوجوانان منطقه آزاد ماکو که حداقل سه جلسه در ...  بیشتر