وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن
چکیده
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...
بیشتر
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر اعتماد است. جامعه آماری این تحقیق خریداران شهرستانهای تهران و کرج از وبسایت علیبابا است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و گردآوری داده بهوسیله پرسشنامه انجام شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس صورت گرفت. نتایج یافتهها نشان میدهد که ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه بر اعتماد و تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، اعتماد نیز بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای اینترنتی و ارتقای تجربه کاربری خریداران در مشارکت در انجام تبلیغات توسط آنان تأکید مینماید.