به نام دانای هستیبخش
آغازی دیگر،
از سال های پایانی نیمه اول قرن بیستم، «رایانه ها» بهعنوان یک پدیده جذاب و کارآمد، مورد توجه اهل فن بوده است. از حدود چهار دهه قبل، توسعه اینترنت بهعنوان عامل اصلی دگرگونیها، تصویری متفاوت از تأثیر این فناوری اطلاعاعات وارتباطات (فاوا)بر مدیریت سازمان و کسبوکار ارائه نموده است. هنوز از دورانی که درک مفاهیم تازهای، مثل «عصر اطلاعات» و «انقلاب اطلاعاتی»، حتی برای تحصیلکردگان دانشگاهی دشوار بود، چندان نگذشته است. اما عجب آنکه امروز، حتی در کشورهایی که از نظر آمادگی الکترونیکی در رتبه های انتهایی ردهبندی قرار دارند، فاوا در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده و کانون توجه بسیاری از محافل قرار گرفته است.
در طول دهههای اخیر، بنگاههای دولتی و کسبوکارهای کوچک و بزرگ سرمایهگذاریهای معنوی و مادی قابل توجهی در این بخش نمودهاند. هرچند کاربرد فاوا در میان نسلها و اقشار متفاوت مردم فراگیر شده است، ولی، مدیریت عوامل «نیروی انسانی» ، «نرمافزار» و «سختافزار» و کسبوکارهای درگیر فاوا و تنظیم روابط آنها، دانش و توجه گسترده و عمیقی را میطلبد.
فصلنامه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، نشریهای پژوهش محور و بینرشتهای است که با هدف ارتقای هوشمندیِ کسبوکار با محوریت فاوا، اقدام به بررسی و چاپ مقالات علمی پژوهشی مینماید. رویکرد این فصلنامه، تمرکز بر نگرشهای نوین مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی بر مبنای انواع فناوری، مدلها، چارچوبها و الگوهای مدیریت در سطح داخلی و بینالمللی است.
تمرکز این فصلنامه بر استفاده کارآمد از فناوری اطلاعات بهمنظور هوشمند سازی تصمیمگیری در کسبوکار است. فهرست کاملی از اهداف و چشمانداز فصلنامه در ادامه ارائه شده است. بااینوجود، مقالات با کیفیت علمی ـ پژوهشی که به نحوی با مدیریت کسبوکار و فناوری اطلاعات در ارتباط باشند نیز مورد بررسی قرار میگیرند. اکثر پژوهشهایی که در چارچوب پایاننامههای دکتری و بعضاً کارشناسی ارشد انجام میشوند، از اعتبار قابل قبولی برخوردارند. مقالات مرتبط و مستخرج از این پایاننامهها با هدایت دلسوزانه اساتید راهنما منبع تغذیه خوبی برای مجله به شمار میرود.
مجله با عنوان "فصلنامه مطالعات مدیریتِ کسبوکار هوشمند" در ادامه، فصلنامه "مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات" که تاکنون 20 شماره از آن از پاییز 1391 تاکنون، بهطور مرتب به چاپ رسیده است،عرضه می شود و بهصورت دیجیتال در سایت مجله و چاپ کاغذی منتشر میشود. انتشار فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند از شماره 21 با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن انفورماتیک ایران که از باسابقهترین انجمنهای علمی کشور است منتشر میشود. اعضای هیئت تحریریه فصلنامه امیدوارند، این نشریه بتوانند سهم کوچکی در پیشبرد علمی، فناوری کشور داشته باشد. در ادامه اهداف و حوزههای اصلی فعالیت نشریه را ملاحظه میفرمایید.
اهداف و حوزههای اصلی فعالیت فصلنامه
رویکردهای مدیریتی در حوزه فناوری اطلاعات |
||
1 |
نظریهها، چارچوبها، مدلها و الگوهای مفهومی و کاربردی در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی |
Conceptual and Empirical Theories, Frameworks, Models, and Patterns in Information Technology and Information Systems Management |
2 |
شبکههای اجتماعی و سازمانهای شبکه محور |
Social Networks and Networked Organizations |
3 |
حاکمیت، زیرساخت و استانداردهای فناوری اطلاعات |
IT Governance, Infrastructure, and Standards (ITIL/Cobit/…) |
4 |
مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات و استانداردهای مرتبط با آن |
IT Project Management (PMBOK, EFQM, ITPM, …) |
5 |
یادگیری سازمانی و یادگیری اجتماعی |
Organizational Learning (OL) and Social Learning (e-Learning / Virtual Learning / Blended Learning / …) |
6 |
امنیت، حریم خصوصی و اخلاقیات در فناوری اطلاعات |
Security, Privacy, and Ethics in Information Technology |
7 |
هوشمندی کسبوکار و مدیریت آیندهنگر |
Business Intelligence and Predictive Management |
8 |
مدیریت و بازطراحی فرآیندهای کسبوکار |
Business Process Redesign and Management (BPR / BPM) |
9 |
کسبوکار الکترونیک، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک |
e-Business, e-Commerce, and e-Government |
10 |
توسعه روشهای تحقیق و تحلیل در مدیریت فناوری اطلاعات |
IT Methodology Development for Research and Analysis Methods |
11 |
همراستایی راهبرد کسبوکار و سیستمهای اطلاعاتی |
Information Systems and Business Strategy Alignment |
12 |
نوآوری در فناوری اطلاعات |
IT Innovations |
13 |
مدیریت فناوری اطلاعات بر مبنای فناوری اطلاعات سبز |
IT Management through Green IT |
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آیندهنگر |
||
14 |
علم داده و تحلیلهای کسبوکار |
Data Science and Business Analytics |
15 |
تحلیلهای توصیفی و آماری |
Descriptive and Statistical Analysis |
16 |
پیشپردازش، پالایش و آمادهسازی دادهها |
Data Pre-Processing, Transformation and Preparation |
17 |
منطق فازی و سیستمهای خبره فازی |
Fuzzy Logic and Fuzzy Expert Systems |
18 |
شبکههای عصبی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی |
Neural Networks, Machine Learning and Artificial Intelligence |
19 |
تحلیل همبستگی، تحلیل حساسیت، رگرسیون و سریهای زمانی |
Correlation and Sensitivity Analysis, Regression and Time Series Analysis |
20 |
شبکههای عصبی توابع شعاعی پایه / ماشینهای بردار پشتیبان |
Radial Basis Functions (RBF) / Support Vector Machines (SVM) |
21 |
کمی سازی بردارهای یادگیرنده |
Learning Vector Quantization (LVQ) |
22 |
خوشهبندی و طبقهبندی هوشمند دادهها |
Intelligent Data Clustering and Classification |
23 |
نگاشتهای خود سازمانده و خوشهبندی تکاملی |
Self-Organizing Maps (SOM) and Evolutionary Clustering |
24 |
شبکههای فازی – عصبی انطباقی |
Adaptive Neuro – Fuzzy Inference Systems (ANFIS) |
25 |
ترکیبهای منطق فازی، شبکههای عصبی و الگوریتمهای تکاملی |
Combination of Fuzzy Logic, Neural Networks, and Evolutionary Algorithms |
26 |
انواع الگوریتمهای تکاملی (مانند الگوریتم ژنتیک، تکامل تفاضلی، الگوریتم زنبورهای عسل، بهینهسازی کلونی مورچگان، بهینهسازی ازدحام ذرات، الگوریتم رقابت استعماری، کرم شبتاب و ...) |
Evolutionary Algorithms (Genetic Algorithms, Differential Evolution, Bees Colony Algorithm, Ant Colony Optimization, Particle Swarm Optimization, Imperialist Competitive Algorithm, Firefly Algorithm, and so on) |
27 |
وب کاوی، متنکاوی و فرآیند کاوی |
Web, Text, and Process Mining |
28 |
ایده کاوی و تحلیل احساسات |
Opinion Mining and Sentiment Analysis |
29 |
یادگیری عمیق و جریان کاوی |
Deep Learning and Stream Mining |
30 |
تحلیل دادههای عظیم |
Big Data Analytics |
31 |
وب معنایی و پردازش زبان طبیعی |
Semantic Web and Natural Language Processing |
32 |
سیستمهای پشتیبانی تصمیم |
Decision Support systems (DSS) |
33 |
سیستمهای پیشنهاددهنده |
Recommender Systems |
مدیریت داده، اطلاعات و دانش |
||
34 |
مدیریت اطلاعات و سیستمهای مدیریت پایگاه داده |
Information Management and Database Management Systems (DBMS) |
35 |
مدیریت دادهها در سازمانهای چند شعبهای |
Data Management in Multi-Branch Companies |
36 |
انبارهای داده و فرآیند استخراج، پالایش و بارگذاری دادهها |
Data Warehouse and Extract, Transform, Load (ETL) Process |
37 |
تحلیلهای تراکنش و تحلیل برخط |
OLTP and OLAP |
38 |
داشبوردهای مدیریتی و دیداریسازی گزارشها مدیریتی |
Managerial Dashboards and Visualization |
39 |
مدیریت دادههای عظیم |
Big Data Management (BDM) |
40 |
مدیریت سرمایههای فکری |
Intellectual Capital Management |
41 |
اکتساب، استخراج و تسخیر دانش |
Knowledge Acquisition, Extraction, and Capture |
42 |
تسهیم و بهکارگیری دانش |
Knowledge Sharing and Application |
43 |
فرآیندهای مدیریت دانش |
Knowledge Management Processes |
44 |
سیستمهای مدیریت دانش |
Knowledge Management Systems (KMS) |
45 |
مهندسی دانش و کارکنان دانشور |
Knowledge Engineering and Knowledge Workers |
توسعه سیستمهای اطلاعاتی |
||
46 |
انواع روششناسی توسعه سیستمهای اطلاعاتی |
Software Development Methodologies |
47 |
مدلسازی و شناخت کسبوکار |
Business Modeling |
48 |
شناخت نیازمندیها و تحلیل سیستم |
Requirement Identification and System Analysis |
49 |
طراحی و پیادهسازی نرمافزار |
Software Design and Implementation |
50 |
آزمون و کنترل کیفیت نرمافزار |
Software Test and Quality Control |
51 |
پشتیبانی و خدمات پس از فروش نرمافزار |
Software Maintenance and After-Sales Services |
52 |
شاخصهای ارزیابی نرمافزار |
Software Verification Metrics |
53 |
معماری نرمافزار و معماری خدمت گرا |
Software Architecture and Service-Oriented Architecture (SOA) |
سیستمهای سازمانی |
||
54 |
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت |
Management Information Systems (MIS) |
55 |
سیستم برنامهریزی منابع سازمان |
Enterprise Resource Planning (ERP) |
56 |
مدیریت روابط با مشتریان |
Customer Relationship Management (CRM) |
57 |
مدیریت زنجیره تأمین |
Supply Chain Management (SCM) |
58 |
رایانش ابری و سیستمهای مبتنی بر دادههای عظیم |
Cloud Computing and Big Data Solutions |
59 |
توافقنامه سطح ارائه خدمات در سیستمهای سازمانی |
Service-Level Agreement (SLA) in Enterprise Solutions |
هدف عمده نشریه مدیریت کسب و کار هوشمند فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی به منظور به بحث گذاشتن آخرین یافته های خود در ارتباط با مدیریت کسب وکار هوشمند و فناوری اطلاعات می باشد. از این رو، امید است که این نشریه وضعیت این رشته را درمیمهنمان بهبود بخشیده و راه حل هایی برای مسائل نظری و عملی پیش روی این رشته ارائه دهد. به منظور نیل به این هدف، از پژوهشگران این حوزه تقاضا می کنیم، مقالات معتبر و چاپ نشده خود را برای چاپ به این نشریه ارسال فرمایند.
این نشریه مقالات پژوهشی و به طورعمده در حوزه های زیر را به چاپ می رساند:
- مدیریت کسب و کار هوشمند،
- هوشمند سازی کسب وکار
- حاکمیت، حفاظت وامنیت اطلاعات الکترونیک،
- دولت، تجارت، یادگیری، بانکداری ، بازاریابی و تولید الکترونیک،
- کاربردهای شبکه های مجازی و تحلیل رفتارها ی کاربران،
- هوشمند سازی اماکن مسکونی و کار، حمل و نقل و ارتباطات سیار
- تحلیل شبکه های اجتماعی
به منظور دسترسی ساده و سریع پژوهشگران و کتابخانه ها به آخرین یافته های پژوهشی در این زمینه، این نشریه اجازه دسترسی-آزاد به مقالات خود را به خوانندگان می دهد. این نشریه از پایگاههای اطلاعاتی مگ ایران (Magiran) و نورمگز (Noormags) برای ایجاد یک نظام بایگانی توزیعی، جهت استفاده کاربران بهره می برد