رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سیده مریم میرشریف؛ اکبر عالم تبریز؛ علیرضا موتمنی
چکیده
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، ...
بیشتر
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، فرصت مناسبی را برای بررسی، ادغام و خلاصهسازی مطالعات قبلی فراهم نموده است. این پژوهش باهدف شناسایی توانمندیهای حاصل از همگرایی هوشکسبوکار و رسانهاجتماعی و شناخت نقشه دانشی آن، از روش مطالعه کتابشناختی مطالعات استخراج شده تا سال 2022 و تحلیل روند موضوعات، گراف تاریخی استنادات و شبکه هم رخدادی کلمات استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشانگر تغییر ماهیت مطالعات هوشکسبوکار به سمت تحلیل کلانداده رسانهاجتماعی و تلفیق توانمندیهای تحلیل، راهبردی و مدیریتی در هوشکسبوکار با توان بازاریابی، ارتباطات و شبکهسازی در رسانهاجتماعی است. پنج دسته توانمندی بازاریابی اجتماعی، تحلیل داده، دانشی، ارتباطات و توانمندی تحولآفرین برای هوشکسبوکار اجتماعی شناسایی شده است. باتوجهبه نقش هوشکسبوکار اجتماعی در توانمندسازی سازمانها در عصر دیجیتال، بهویژه در کسبوکارهای مرتبط با اهداف بازاریابی و نوآوری، به کسبوکارها توصیه میشود تا خود را با این تکنولوژی و توانمندیهای حاصل از آن مجهز سازند.