رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
هادی تقوی؛ محمد مهرآیین؛ مهدی شامی زنجانی؛ علبرضا خوراکیان
چکیده
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری بهعنوان یکی از الزامات اساسی برای بقا و رقابتپذیری در عصر دیجیتال شناخته میشود. این تحقیق با هدف تبیین مدل پیادهسازی تحول دیجیتال در بانکهای غیردولتی تجاری ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، یک پژوهش بنیادی و از منظر روش تحقیق، جزء تحقیقات کیفی است. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح ...
بیشتر
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری بهعنوان یکی از الزامات اساسی برای بقا و رقابتپذیری در عصر دیجیتال شناخته میشود. این تحقیق با هدف تبیین مدل پیادهسازی تحول دیجیتال در بانکهای غیردولتی تجاری ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، یک پژوهش بنیادی و از منظر روش تحقیق، جزء تحقیقات کیفی است. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان شامل مدیران، مشاوران، متخصصان و کارشناسانی است که در بانکهای غیردولتی تجاری نسبت به طراحی و اجرای سفر دیجیتال خویش، اقداماتی انجام دادهاند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و با 17 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. مقولههای تحقیق با روش تحلیل داده بنیاد شناسایی و تحلیل دادههای کیفی با نرمافزار Maxqda انجام شد. براساس مدل پارادایمی پژوهش مشخص گردید عوامل علی مانند نیازها و فشارهای رقابتی، انتظارات و رفتار مشتریان و عوامل بازار و کسب کار بر تحول دیجیتال بانکی تاثیر میگذارند. شرایط زمینهای مانند عوامل محیطی، اقتصادی، تجربه کارکنان و فرهنگ سازمانی بستر لازم جهت پیادهسازی تحول دیجیتال را فراهم میآورند و وضعیت رقابتی و مسائل قانونی و مقرراتی نقش مداخلهگر را ایفا میکند. مولفههای مذکور بر راهبردها و اقدامات مانند استراتژیهای مشتریمحور، عملیاتی و اکوسیستم و شبکه اثرگذارند که در نهایت به پیادهسازی تحول دیجیتال با پیامدهایی مانند بهبود تجربه مشتری، رشد درآمد و سودآوری و بهبود مدل کسبوکار منجر میشوند. . مدل ارائه شده در این پژوهش، با توجه به چالشهای داخلی و ساختار خاص صنعت بانکداری در ایران، امکان اجراییسازی مدلهای تحول دیجیتال را با انعطافپذیری بیشتری فراهم میکند.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
ناهید انتظاریان؛ محمد مهرآیین
چکیده
فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه میدهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی ...
بیشتر
فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه میدهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی و به مهارتها و شایستگی های دیجیتالی آنها بستگی دارد. از این منظر، شرکتهایی که به پارادایم صنعت 4.0 نزدیک میشوند، باید چنین فناوریهای جدیدی را به عنوان ابزار جدیدی در نظر بگیرند که ایجاد و اشتراک دانش جدید را امکانپذیر میسازد. بنابراین، آنها باید به مهارتها و شایستگیهای دیجیتالی مورد نیاز برای مدیریت این دگرگونی فنآوری توجه کنند و ارتقای شایستگیهای داخلی را تقویت کنند. هدف تحقیق حاضر ترکیب نتایج و یافته های بدست آمده از مطالعات کیفی است. بنابراین بینش جدیدی از یافتههای مطالعات قبلی ارائه میگردد. در این پژوهش از یک رویکرد فراترکیبی برای بررسی مطالعات موردی کیفی استفاده شد که در آن رابطه بین مدیریت دانش و صنعت 4.0 و قابلیت های آنها در سازمان بررسی میشود. نتایج نشان میدهد که قابلیت های مدیریت دانش در حوزه صنعت 4.0 در دو بعد بررسی می شود: مدل های کسب و کار و نوآوری سازمانی. این تحقیق همچنین بیانگر آن است که جهت رفع چالش های سازمانی می بایست استراتژی های مدیریت دانش و سطح بلوغ فناوری های صنعت 4.0 در سازمانها درک شود.