رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مجتبی احمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ لادن ریاضی؛ سیدعبداله امین موسوی
چکیده
در این مقاله، چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات در شبکه بانکی ایران از طریق انجام یک مطالعه موردی در چهار بانک بزرگ ایرانی شناسایی شدهاست. دادهها از طریق انجام 20 مصاحبه با خبرگان هر دو حوزه مدیریت فناوریاطلاعات و حسابرسی فناوری اطلاعات مؤسسات اعتباری مزبور، و بررسی برخی از اسناد داخلی آنها جمعآوری شدهاست. در این ...
بیشتر
در این مقاله، چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات در شبکه بانکی ایران از طریق انجام یک مطالعه موردی در چهار بانک بزرگ ایرانی شناسایی شدهاست. دادهها از طریق انجام 20 مصاحبه با خبرگان هر دو حوزه مدیریت فناوریاطلاعات و حسابرسی فناوری اطلاعات مؤسسات اعتباری مزبور، و بررسی برخی از اسناد داخلی آنها جمعآوری شدهاست. در این پژوهش 20 مورد از چالشها و مشکلات اصلی اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "عدم استقلال و وجود منافع مالی مشترک"، "ناتوانی برقراری ارتباط میان واحد حسابرسی فناوری اطلاعات و واحد فناوری اطلاعات"، "سازمان و ساختار اداری نامناسب نهاد تحت حسابرسی"، "فقدان دانش تخصصی فناوری اطلاعات و قابلیتهای ضروری حسابرسی فناوری اطلاعات"، "تجربیات ناکافی و سوابق نامناسب حسابرسان فناوری اطلاعات"، "فقدان دورههای آموزشی معتبر و عدم برخورداری حسابرسان از گواهینامهها و مدارک معتبر بینالمللی حسابرسی فناوری اطلاعات" و "اعتماد به نفس ناکافی حسابرسان"، از اصلیترین چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات بهشمار میرود. شناخت این چالشها ضمن فراهمآوردن زمینه مطالعات آتی در خصوص تدوین چارچوبها و مدلهای پیادهسازی حسابرسی فناوری اطلاعات در بانکها برای پژوهشگران، به مؤسسات اعتباری کمک میکند تا با شناسایی این چالشها، اقدامات موثری جهت اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات انجام دهند.
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
یعقوب احمدلو؛ علیرضا پورابراهیمی؛ جعفر تنها؛ علی رجب زاده قطری
چکیده
موارد کلاهبرداری در سالهای اخیر به ویژه در زمینههای مهم و حساس مالی و بیمهای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با اینگونه کلاهبرداریها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روشهای بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینههای زیادی صرف پرداخت به ...
بیشتر
موارد کلاهبرداری در سالهای اخیر به ویژه در زمینههای مهم و حساس مالی و بیمهای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با اینگونه کلاهبرداریها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روشهای بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینههای زیادی صرف پرداخت به خسارتهای ساختگی میشود. این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای کشف ادعاهای خسارت غیرواقعی در بیمه کشاورزی با بکارگیری تکنیکهای داده کاوی و یادگیری ماشین ارائه شد. برای ساخت مدل یادگیری عمیق مورد استفاده قرار گرفت. دادههای مورد استفاده از صندوق بیمه کشاورزی اخذ شد و مربوط به بیمهنامههای گندم آبی و دیم استان خوزستان بود که در سال زراعی 1399-1398 برای آنها غرامت پرداخت شده بود. بعد از آمادهسازی و پیشپردازش دادهها، با استفاده از یادگیری عمیق نسبت به کشف موارد غیرعادی اقدام و نتایج توسط کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از تحلیل نتایج مشخص شد یک درصد از خسارتهای پرداختی مربوط به درخواستهای غیرواقعی بوده و در پرداخت خسارت بایستی دقت و بررسی بیشتری انجام شود. دقت مدل در تشخیص موارد غیرعادی برای گندم آبی و دیم به ترتیب برابر با 53/53 و 63/37 درصد بدست آمد. در بررسی نتایج مشخص شد 5 دسته رفتار غیرعادی منجر به پرداخت خسارت غیرواقعی شدهاند که رفتار عدم ارائه مستندات خسارت فراوانی بیشتری نسبت به بقیه داشت.
مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی
چکیده
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات ...
بیشتر
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات و تسهیلات زیادی در اختیار مشتریان قرار دهد. در همین راستا انتخاب مناسبترین ارائهدهنده خدمات ابری بر مبنای معیارهای مطابق شرایط مصرفکننده خدمات، یکی از مهمترین چالشها بهحساب خواهد آمد. این پژوهش با تکیه بر مطالعات پیشین و با رویکرد فراترکیب به جستجوی جامع و نظاممند پژوهشهای گذشته پرداخته، چارچوب جامعی از عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری شامل 4 مقوله اصلی و 10 زیرحوزه ارائه میکند. سپس با بهرهگیری از نظرات خبرگان که بهصورت هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدهاند و با استفاده از روش اعتبارسنجی لاوشی، چارچوب نهایی میشود. نوآوری این چارچوب جامعیت عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری است که به مشتریان این خدمات در انتخاب مناسبترین و بهترین ارائهدهنده کمک میکند.