محمدهادی خراشادیزاده؛ حسن مهرمنش؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره ...
بیشتر
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیتهای کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که به تسهیم دانش در گروههای پروژهای تأثیرگذار هستند. مطالعه حاضر از طیف مطالعات کیفی است که روش تحقیق مورد استفاده از نوع اکتشافی، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه متخصصین شاغل در گروه شرکتهای همکاران سیستم بود. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر غیر تصادفی و از نوع گلوله برفی است. حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 17 نفر تعیین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بر اساس دادههای تحلیل شده 23 کد بهعنوان مقولههای محوری انتخاب شدند که مشارکت در برنامه تسهیم دانش بهعنوان مقوله و کد محوری در مدل مدنظر قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی به تحلیل عوامل 23 گانه شناسایی شده از روند پژوهش جهت تبیین مدل تسهیم دانش پرداخته است.