رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
امیر والافر؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه؛ عظیم زارعی؛ داود فیض
چکیده
فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکنندهترین فناوریهای قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در مدلهای کسبوکار در طیف گستردهای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی ...
بیشتر
فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکنندهترین فناوریهای قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در مدلهای کسبوکار در طیف گستردهای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی و از منظرفلسفی اثبات گرایانه است که با استفاده از روش آمیخته کیو انجام شده است. در این مطالعه نخست با مرور ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی برفناوری بلاک چین استخراج و با کمک خبرگان، عوامل نهایی مشخص گردید؛ سپس این عوامل در قالب کارتهای کیو در اختیار 22 نفر از متخصصین و خبرگان بازاریابی در صنعت هوانوردی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند قرار گرفته و در نهایت دیدگاه آنان با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل گردید.مشارکت کنندگان در این پژوهش دارای 6 دیدگاه مختلف بوده و الگوهای ذهنی آنان براساس متغیرهای بازار، عوامل داخلی، محتوایی، فناورانه، عوامل انسانی و محیطی دسته بندی شده است.نتایج این پژوهش بینش مفیدی را به مدیران و تصمیم گیران در صنعت هوانوردی داده تا با شناخت این عوامل بتوانند بازاریابی دیجیتال را در شرکتهای هواپیمایی تقویت نموده و آن را توسعه دهند.
عظیم زارعی؛ مهری شهریاری
چکیده
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...
بیشتر
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان در مورد سه برند اسنوا، پاکشوما و پارسخزر از لوازمخانگی داخلی و نظرات در مورد سه برند سامسونگ، الجی و تفال از لوازمخانگی خارجی درجشده در سایت دیجی کالا مورد تحلیل قرار گرفت. عوامل نارضایتی، در شش صفت شامل خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کارایی، طراحی، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش خوشهبندی شدند. در لوازمخانگی داخلی، بیشترین نارضایتی به ترتیب؛ خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، کارایی و طراحی بوده و عوامل ایجادکننده نارضایتی در لوازمخانگی خارجی به ترتیب کیفیت ساخت، خرابی محصول، طراحی، خدمات پس از فروش، تناسب قیمت با عملکرد و کارایی بوده است.