حبیبالله سالارزهی؛ گلبهار پورانجنار؛ امین شکیبایی؛ حسن غفاری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها، تحلیلی – اکتشافی و از نوع رویکرد آمیخته بوده که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش میکمک استفاده شد. جامعه موردنظر در بخش کیفی شامل 9 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 20 نفر از کارشناسان مسلط به موضوع است که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخابشدهاند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه میکمک بوده است. در مرحله مطالعات کتابخانهای و مصاحبه، تعداد 18 متغیر اولیه شناسایی گردید که با تعدیل نظرات خبرگان، 16 متغیر برای تحلیل کمی استفاده شد. پس از تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه میکمک، تعداد 10 متغیر بهعنوان پیشرانهای مؤثر تعیین شدند. نتایج، بیانگر این است که اثرگذارترین عامل شامل؛ اندازه شبکههای اجتماعی مجازی و وجود مخاطبین تجاری در شبکههای اجتماعی مجازی و کماثرترین متغیر شامل؛ انتقال اطلاعات و وجود منابع اطلاعاتی در شبکه اجتماعی مجازی میباشد.