مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای ...
بیشتر
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای به نام برندسازی همآفرینی دارند. برایناساس هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپهاست. برای این منظور، از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این پژوهش تعداد 196 متن علمی معتبر به زبان انگلیسی در بازه سالهای 2007-2022 میلادی شناسایی و استخراج گردید و تعداد 41 عنوان پژوهشی مورداستفاده قرار گرفت. برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش مرور سیستماتیک (فراترکیب) استفاده شد. پس از مطالعه و استخراج متن، کدهای کلیدی با نرمافزار مکس-کیودیای، استخراج و خوشهبندیشده و در قالب مفهوم و مؤلفهها تنظیم شدند. در نهایت، عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپها در 4 مقوله، 8 مفهوم و 33 کد متمایز استخراج و طبقهبندی گردید. این مقولهها عبارتاند از: عوامل محیطی (عوامل مالی، عوامل اجتماعی)، عوامل مدیریت استراتژیک برند (ارزش برند، خلق برند)، عوامل بازاریابی (فعالیتهای ترویجی، عوامل مربوط به مشتری)، عوامل فردی کارآفرین (ویژگیهای فردی کارآفرین، مهارت کارآفرین).
مسعود تقیآبادی؛ معصومه تقیآبادی؛ حمید تقیآبادی
چکیده
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان نمونه برگزیده شد و با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از هر صفحه برند 60 پست مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین نوع محتوای پستها (انگیزشی، تبلیغاتی، اطلاعاتی و سرگرمی) و مشارکت مشتری (لایکها و نظرات) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین محتوا و تعامل و لحن منفی با مشارکت بیشتر رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین وضوح پستها و لحن مثبت نیز فرضیه تا حدی تأیید شد و حاکی از تأثیرگذاری جزئی آن بر مشارکت مشتری است. تحلیل رگرسیون چندگانه برای تعداد لایک و نظرات در پستها نشان میدهد که واریانس کل مدل و ضریب تعیین، برای این دو به ترتیب 668/0% با مقدار 372/15 F= و 001/0 p< و 410/0% با مقدار 590/7F= 001/0 p< است و نشان از معنیدار بودن آن دارد. ضریب تعیین تعدیلشده نشان میدهد که 5/66 درصد تغییرات متغیر وابسته (لایکها) و 6/40 تغییرات نظرات حاصل تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق است.