وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن
چکیده
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...
بیشتر
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر اعتماد است. جامعه آماری این تحقیق خریداران شهرستانهای تهران و کرج از وبسایت علیبابا است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و گردآوری داده بهوسیله پرسشنامه انجام شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس صورت گرفت. نتایج یافتهها نشان میدهد که ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه بر اعتماد و تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، اعتماد نیز بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای اینترنتی و ارتقای تجربه کاربری خریداران در مشارکت در انجام تبلیغات توسط آنان تأکید مینماید.
محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ عباس عباسی آذر؛ محمد رضا تقوا؛ کامران فیضی
چکیده
تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات ...
بیشتر
تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات مرتبط با حاکمیت، ابزار و مشتریان است. شاخصهای مربوط به سنجش دو متغیر حاکمیت و ابزار از طریق مراجعه به سیستمهای مالی و بر مبنای روش حسابداری قیمت تمامشده قابلاندازهگیری است؛ اما تعیین ارزش (ریالی) برای متغیر مشتریان از این طریق امکانپذیر نبوده است؛ بنابراین، فرایندی تدوین گردید که با استفاده از مبانی نظری موجود شامل روش ارزشگذاری نسبی در حسابداری، مدل ارزیابی دلون و مکلین و مهندسی ارزش، اندازه و چگونگی تأثیر این متغیر بر دو متغیر حاکمیت و ابزار شناسایی شود. در ادامه و بهمنظور آزمون مدل و فرایند تدوینشده، اقدام به ارزشگذاری خدمات الکترونیکی صدور مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران شد. نتیجه کسبشده از طریق تعیین ارزش (ریالی) خدمات الکترونیک امکان استفاده از این مدل در شرایط واقعی را تائید کرد.