مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای ...
بیشتر
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای به نام برندسازی همآفرینی دارند. برایناساس هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپهاست. برای این منظور، از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این پژوهش تعداد 196 متن علمی معتبر به زبان انگلیسی در بازه سالهای 2007-2022 میلادی شناسایی و استخراج گردید و تعداد 41 عنوان پژوهشی مورداستفاده قرار گرفت. برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش مرور سیستماتیک (فراترکیب) استفاده شد. پس از مطالعه و استخراج متن، کدهای کلیدی با نرمافزار مکس-کیودیای، استخراج و خوشهبندیشده و در قالب مفهوم و مؤلفهها تنظیم شدند. در نهایت، عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپها در 4 مقوله، 8 مفهوم و 33 کد متمایز استخراج و طبقهبندی گردید. این مقولهها عبارتاند از: عوامل محیطی (عوامل مالی، عوامل اجتماعی)، عوامل مدیریت استراتژیک برند (ارزش برند، خلق برند)، عوامل بازاریابی (فعالیتهای ترویجی، عوامل مربوط به مشتری)، عوامل فردی کارآفرین (ویژگیهای فردی کارآفرین، مهارت کارآفرین).