امیر حسین امیرخانی؛ رضا طالعی فر؛ حامد فاضلی کبریا؛ محمدباقر فقیه
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 123-146
چکیده
تجارت الکترونیک از جمله موضوعات مهم در سالهای اخیر است که توجهات زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود معطوف کرده است. پایین آوردن هزینههای جمع آوری اطلاعات از مشتریان، دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان و تعامل با شبکهای از تاثیر گذاران محیطی تنها پارهای از مزایای این تجارت است. با این وجود این تجارت در کشورمان همچون ...
بیشتر
تجارت الکترونیک از جمله موضوعات مهم در سالهای اخیر است که توجهات زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود معطوف کرده است. پایین آوردن هزینههای جمع آوری اطلاعات از مشتریان، دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان و تعامل با شبکهای از تاثیر گذاران محیطی تنها پارهای از مزایای این تجارت است. با این وجود این تجارت در کشورمان همچون طفلی نوپا در آغاز راه خود بسر می برد از اینرو شناخت جوانب و زوایای مختلف نیازمند اهتمام محققان کشور است. لذا در پژوهش پیش رو ضمن معرفی این تجارت، عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی براساس پژوهشی پیمایشی ـ توصیفی در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق حکایت از این حقیقت دارد که 5 عامل درون سازمانی، حمایتی، زمینه ای، تکنولوژیکی و محیطی عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی هستند. همچنین تحلیل به کمک الگوی تاپسیس خاکستری(Grey Topsis) نشان داد که از میان عوامل فوق الذکر،دو عامل حمایتی و محیطی، مهمترین عوامل در پذیرش این تجارت است.