محمدهادی خراشادیزاده؛ حسن مهرمنش؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره ...
بیشتر
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیتهای کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که به تسهیم دانش در گروههای پروژهای تأثیرگذار هستند. مطالعه حاضر از طیف مطالعات کیفی است که روش تحقیق مورد استفاده از نوع اکتشافی، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه متخصصین شاغل در گروه شرکتهای همکاران سیستم بود. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر غیر تصادفی و از نوع گلوله برفی است. حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 17 نفر تعیین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بر اساس دادههای تحلیل شده 23 کد بهعنوان مقولههای محوری انتخاب شدند که مشارکت در برنامه تسهیم دانش بهعنوان مقوله و کد محوری در مدل مدنظر قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی به تحلیل عوامل 23 گانه شناسایی شده از روند پژوهش جهت تبیین مدل تسهیم دانش پرداخته است.
حامد دهقانان؛ پویا پورمقدسیان
چکیده
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی ...
بیشتر
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی موسسه ی فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. تعداد40 تیم مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد در شرایطی که متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تاثیر مولفه های اعتماد بر اثربخشی تیم های مجازی افزایش پیدا می کند.
محمدتقی تقوی فرد ؛ معصومه حاجیان؛ الهام پور سیاح؛ مرتضی طحان
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 58-77
چکیده
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف ...
بیشتر
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1393 انجام گرفت. بدین منظور از بین 170 نفر جامعه آماری، 120 نفر از طریق فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و تسهیم دانش در واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با تسهیم دانش است