رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سحر مساح چولابی؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز؛ یلدا رحمتی
چکیده
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. ...
بیشتر
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. این مطالعه دارای رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل تمامی روایتهای مربوط به ابعاد نوآوری و عملکرد بازار وبسایتهای خرید آنلاین مطرح کشور بود. بهکمک روش نمونهگیری قضاوتی، 69 روایت مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتها و وبلاگها و با روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی در قالب شبکه مضامین تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از 7 مضمون سازماندهنده و 161 مضمون پایه بودند. ابعد شناساییشده شامل بعد نوآوری مدل کسب و کار (زیربعد نوع مدل کسب و کار و جریان درآمدی)، بعد نوآوری سازمانی (زیربعد نوآوری ساختار، نوآوری استراتژیک و فرهنگ نوآوری)، بعد نوآوری بازاریابی (زیربعد نوآوری محصول، نوآوری قیمت، نوآوری توزیع، نوآوری ترفیع، نوآوری تبلیغات، نوآوری بخشبندی مشتریان، نوآوری ارزش پیشنهادی و نوآوری ارتباط با مشتریان)، بعد نوآوری فرآیند (زیربعد نوآوری فناوری و نوآوری ایمنی)، بعد نوآوری اعتبار (زیربعد نوآوری اعتماد و نوآوری تخصص) و بعد عملکرد بازار (زیربعد عملکرد مالی و عملکرد غیرمالی) است که تحت مضامین فراگیر یعنی نوآوری و عملکرد وبسایتهای مطرح خرید آنلاین در کشور قرار گرفتند و در شبکۀ مضامین نشان داده شدند.