مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
آینده‌پژوهی توسعه هوش مصنوعی در ایران با رویکرد سناریونویسی

حسین محبی؛ سعید طرفی

دوره 14، شماره 53 ، مهر 1404، ، صفحه 159-204

https://doi.org/10.22054/ims.2025.84715.2597

چکیده
  هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشروترین فناوری‌ها با سرعتی فزاینده در حال تحول است. ایران، به‌عنوان کشوری درحال‌توسعه، نیازمند درک عمیق از مسیرهای آینده این فناوری و برنامه‌ریزی راهبردی برای بهره‌گیری بهینه از آن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی آینده توسعه هوش مصنوعی در ایران، با رویکرد سناریونویسی ساختاری در افق ۱۴۱۴ انجام شده است. ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
پیش بینی زمان انتظار سفارشات قطعات خودرو در زنجیره تامین با استفاده از یادگیری ماشین

فائزه زمانی؛ احمد ابراهیمی؛ رویا سلطانی؛ بابک فرهنگ مقدم

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404، ، صفحه 87-123

https://doi.org/10.22054/ims.2025.80935.2491

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در پیش‌بینی زمان انتظار و ایجاد مدل پیش‌بینانه زمان انتظار سفارشات کانبان به جهت بهبود پایداری و تاب‌آوری در زنجیره تامین ناب می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، مطالعه از روش داده‌کاوی پیروی می‌کند، مجموعه داده‌ها شامل 103023 مشاهده، ازسیستم کانبان واکسترانت زنجیره تامین با رعایت الزامات شاخص‌های ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تحلیل احساسات در شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی عملکرد سازمان‌های غیرانتفاعی

الناز ولی زاده حمزه کلایی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 13، شماره 51 ، فروردین 1404، ، صفحه 217-251

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81453.2505

چکیده
  بررسی‌ها نشان داده است که بسیاری از سازمان‌ها برای ایجاد دانش و بهبود تصمیم‌گیری از تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کرده‌اند. در این پژوهش، به تحلیل عملکرد مالی سازمان‌های غیرانتفاعی با استفاده از تحلیل نظرات کاربران پرداخته شده است. مجموعه داده‌ی استفاده شده در این پژوهش شامل 26714 ...  بیشتر