رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
الناز ولی زاده حمزه کلایی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
بررسیها نشان داده است که بسیاری از سازمانها برای ایجاد دانش و بهبود تصمیمگیری از تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربران در شبکههای اجتماعی بهرهبرداری کردهاند. در این پژوهش، به تحلیل عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی با استفاده از تحلیل نظرات کاربران پرداخته شده است. مجموعه دادهی استفاده شده در این پژوهش شامل 26714 ...
بیشتر
بررسیها نشان داده است که بسیاری از سازمانها برای ایجاد دانش و بهبود تصمیمگیری از تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربران در شبکههای اجتماعی بهرهبرداری کردهاند. در این پژوهش، به تحلیل عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی با استفاده از تحلیل نظرات کاربران پرداخته شده است. مجموعه دادهی استفاده شده در این پژوهش شامل 26714 توییت کاربران از جمعا 23 حساب توییتری در سراسر جهان میباشد و ده سال دادهی مالی شامل سالهای 2010-2020 این سازمانها از 5 سازمان غیرانتفاعی منتخب جمعآوری شده است. نتایج حاصل از روشهای مدلسازی موضوع و تحلیل احساسات به دادههای پانلی تبدیل شدهاند. نتایج مدلسازی موضوعی و تحلیل احساسات به دادههای پنلی تبدیل و با استفاده از روشهای حداقل مربعات معمولی و حداقل مربعات معمولی پویا تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که محتوای تولید شده توسط کاربران و عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی رابطه معنی داری دارند. در حالی که احساسات مثبت تأثیر معنیداری بر عملکرد مالی این سازمانها ندارند، احساسات منفی و بازتوئیتها تأثیر منفی و علاقمندیها رابطه ی مثبتی با عملکرد مالی را نشان می دهند.