مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

پذیرش و به­کارگیری فناوری­های اطلاعاتی نوین توسط شمار بیشتری از افراد در یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایه­گذاری هنگفت زیرساختی برای گسترش آن، نقش اساسی ایفا می‌کند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، می­توان ایجاد محصولات فناورانه و ارائه آن‌ها به جامعه را به گونه­ای انجام داد که این فناوری­ها متقاضیان بیش‌تری داشته باشند. یکی از سامانه­های فراگیر در حوزه فناوری اطلاعات، نظام ملی طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها و خدمات (ایران‌کد) است که در ایران در دست توسعه است و پذیرش آن توسط شرکت­ها و مؤسسات ایرانی دارای اهمیت زیادی است. این مقاله برگرفته از یک کار پژوهشی است که برای بررسی پذیرش ایران‌کد با بهره­گیری از الگوی پذیرش فناوری(TAM) صورت گرفته است. در این تحقیق که روی نمونه­‌ای مرکب از 204 نفر از کارکنان مرتبط با موضوع ایران‌کد شرکت‌های عضو این سامانه انجام شده است، سودمندی درک‌ شده (PU)، سادگی کاربرد درک شده (PEOU)، نگرش به ایران‌کد و تمایل یا قصد استفاده از آن و روابط بین آن‌ها سنجیده شده است. داده‌های گردآوری شده با بهره‌گیری از روش­های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شده و نتایج نشان می‌دهد که بین «سادگی کاربرد درک‌شده» و «سودمندی درک‌شده» و همچنین بین «سودمندی درک‌شده» و «نگرش» کارکنان نسبت به ایران‌کد رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors affecting on acceptance of the Iranians products and services national coding system (IRANDOC) within the firms

نویسندگان [English]

  • Vajhollah ghorbanizadeh 1
  • Hemat morad ghalandari 2

1 Assistant professorAllameh Tabataba’i University Tehran, Iran

2

چکیده [English]

ر
User's acceptance of the novel information technology has played an important role in successfulness of its applications in the organizations. Understanding of the user's technology acceptance mechanisms lead to providing of user's friendly technology for them. The Iranians products and services stratifying and coding system (IRANCOD) is one of the important national IT systems that introduced for the industrial firms and institutions. This article adopted fromresearchthat examined IRANCOD acceptance within the Iranians firms based on the TAM model. Research's data gathered from 204 employees in the firms that deal with IRANDOC system and data analyzed by confirmatory factor analysis (CFA) and path analysis. Findings show that have positive and significance relationship between "perceived ease of use" (PEU) and "perceived usefulness" (PU) as well as between "perceived usefulness" and employees "attitudes" towards IRANDOC.   
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • technology acceptance model (TAM)
  • products coding
  • IRANCOD
  • perceived usefulness (PU)
  • perceived ease of use (PEU)
  1.  

    1. درگاه  ایران­کد (1387)، مطالب قرار داده شده در قسمت «درباره­ سیستم»، (سایت ملی اطلاع‌رسانی کالاها و خدمات ایران در نشانی: www.irancode.ir).
    2. حافظ نیا، محمدرضا (1387)؛ مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ؛ تهران: سمت.
    3. دهدشتی شاهرخ، زهره و ماندنی تونکه نژاد (1385) «نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند»؛ فصلنامه مطالعات مدیریت؛ شماره51، پاییز 85 ص 21.
    4. عباسی رائی، علی و عیسی نخعی کمال آبادی (1387)؛ نقش سیستم های طبقه بندی و کدگذاری کالا در یکپارچگی زنجیره تامین و ضرورت استفاده از یک سیستم جامع طبقه بندی و کدگذاری؛ تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، پژوهشنامه بازرگانی، فصلنامه شماره 48، ص ص 163-133.
    5. قربانی­زاده، وجه­الله (1388) «راهنمای نوشتن مقاله علمی پژوهشی»؛ تقریرات درس روش تحقیق پیشرفته؛ تهران: دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
    6. لطیف، بیژن، نیالا سابقی ساروئی (1385) «عوامل تاثیرگذار بر توانمندی نهادهای اقتصادی در به‌کارگیری سیستم‌های بازاریابی الکترونیکی»؛ فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین؛ شماره 5، تابستان 85، ص‌ص 49-24.
    7. موحدی، مسعود و مسعود عابسی (1382)؛ «بررسی و اصلاح مدل پذیرش تکنولوژی(TAM) با توجه به شرایط ایران»، تهران: کنفرانس بین المللی مدیریت.
    8. هومن، حیدرعلی (1387)؛ مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل؛ تهران: سمت.
      1. Ajzen, I. (1991) "The Theory of Planed Behavior"; Organizational behavior & Human Decision Processes; vol. 50, No: 2, pp: 179-212.
      2. Ajzen, I., Fishbein, M. (1980); Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Prentice-Hall.
      3. Bentler, P. & D. Bonett (1980)" Significance tests and goodness-of-fit in the analysis of covariance structures" ;Psychological Bulletin; 88, 588-606.
      4. Cabrera, A., Cabrera, E.F., and Barajas, S. (2001). "The Key Role of Organizational Culture in a Multi–System View of Technology–Driven Change"; International Journal of Information Management; 21, No: 245-261.
      5. Davis, FD, Bagozzi, RP & Warshaw, PR (1989) "User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models"; Management Science; vol. 35, no. 8, pp. 982-1003, viewed 7 June 2004.
      6. Dillon, A. – Morris, M. G. (1996) "User Acceptance of Information technology: Theories and models"; Journal of American Society for Information Science; Vol. 31, No: 3-33.
      7. ECR Europe, (1996) "efficient replenishment and EDI"; Introducing efficient replenishment; VOL1: p:3, available in: http://www.ecrnet.org/;.
      8. Fishbein, M & Ajzen, I, (1975); Belief, attitude, intention, and behavior: an introduction to theory and research, Addison-Wesley series in social psychology; Addison-Wesley Pub. Co., Reading, Mass.
      9. Lee, Y., Kozar, K.A., Larsen, K.R.T. (2003) "the Technology Acceptance Model: Past, Present, And Future" ;Communications of the Association for Information Systems; Vol. 12, NO: 752-780.
      10. Reetta Raitoharju (2007); Information Technology Acceptance in the Finish Social and Healthcare Sector: Exploring The Effect Of Cultural Factors; Publication of Turku School of Economics.
      11. Rogers, E.M. (1995) ; Diffusion of Innovations; The Free Press, New York.
      12. Straub, D., Keil,M.,and Brenner,W. (1997),“Testing the Technology Acceptance Model Across Cultures: A Three Country Study”; Information & Management; 33,pp.1-11.
      13. Venkatesh, V & Morris, MG (2000), 'Why don't men ever stop to ask for directions? Gender, social influence and their role in technology acceptance and usage behavior', MIS Quarterly; vol. 24, no. 1, pp. 115-39.
      14. Venkatesh, V, Morris, MG, Davis, GB & Davis, FD (2003), 'User acceptance of Information Technology: toward a unified view', ;MIS Quarterly; vol. 27, no. 3, pp. 425-78.
      15. Venkatesh, V., and Davis, F.D. (2000) "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies"; Management Science; (46:2) 2000, pp 186-204.