مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات

2 استادیار اقتصاد ـ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات

چکیده

توسعه فناوری­های وابسته به طیف فرکانس رادیویی و افزایش تقاضا برای آن از یک سو و عدم استفاده کارا از طیف از سوی دیگر، درآینده نزدیک به مشکل کمبود طیف به عنوان منبعی محدود و پرارزش منجر خواهد شد. بکارگیری فناوری رادیو شناختگر این امکان را فراهم خواهد نمود تا مدیریت طیف از حالت سنتی به حالت پویا تغییر یافته و بهره‌برداری از طیف رادیویی کاراتر شود. در این تحقیق دو رویکرد "تخصیص سلسله مراتبی طیف" و " بازار ثانویه طیف"  به سازمان تنظیم و مقررات رادیویی کشور پیشنهاد شده و برای هر رویکرد فرصت­ها و تهدیدات برون سازمانی و همچنین نقاط قوت و ضعف­های درون سازمانی تعیین شده است. نتایج نهایی نشان داد که در رویکرد تخصیص سلسله مراتبی طیف نقاط قوت خوبی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت بکارگیری فناوری رادیو شناختگر وجود دارد ولی با توجه به تهدیدات محیطی بهترین نوع استراتژی تنوع می‌باشد. اما در رویکرد بازار ثانویه طیف با وجود نقاط قوت مناسب و فرصت‌های خوب، بهترین نوع استراتژی تهاجم یا پیشروی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Optimization of Radio Spectrum, Appling Cognitive Radio Technology: The Case of Iran

نویسندگان [English]

  • Rajab Fallahi 1
  • Niloofar Moradhassel 2

1 Faculty Member of ICT Research Institute

چکیده [English]

Development of radio frequency spectrum based technologies and increasing demand with inefficient use of spectrum, in the near future will cause scarcity in relation to spectrum as a limited and valuable source.  By using cognitive radio technology will transform the traditional spectrum management to the dynamic and more efficient one. The pioneer regulators have been starting activities inoptimization of spectrum usage and dynamic spectrum management.
In this study we proposed the following two scenarios:"Hierarchical allocation of spectrum" and "secondary spectrum market" with their strengths/ weaknesses/ opportunities/ threats.
The results show that in "Hierarchical allocation of spectrum" scenario there are considerable strength points for “Communications Regulatory Authority”to apply  cognitive radio technology, while according to external threats, diversity could be the best strategy. But in "secondary spectrum market" due to existing Strengths and opportunities the best strategy would be attack or outrider position

کلیدواژه‌ها [English]

  • Radio
  • Dynamic Spectrum Management
  • Regulator
  • Iran
  1.  

    1. دادگر، یدا...،(1386)، اقتصاد بخش عمومی، چاپ دوم، قم، دانشگاه مفید.
    2. رنجبر عزت آبادی، محمد و همکاران، (1389)، تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت با استفاده از رویکرد سروکوال در بیمارستان افشاری یزد، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال نهم، شماره دوم و سوم، تابستان و پاییز ،75-86.
      1. http://www.fcc.gov/aboutus.html.
      2. ITU, 2010,WRC-12 Agenda and References (Resolution and Recommendations),.
      3. Federal Communications Commission, 2005., “ET Docket No. 03-108, FCC 05-57, Cognitive Radio Technologies and Software Defined Radios”, Federal Register, Rules and Regulations, Vol. 70, No. 85..

     

    1. دادگر، یدا...،(1386)، اقتصاد بخش عمومی، چاپ دوم، قم، دانشگاه مفید.
    2. رنجبر عزت آبادی، محمد و همکاران، (1389)، تحلیل شکاف بین ادراکات و انتظارات گیرندگان خدمت با استفاده از رویکرد سروکوال در بیمارستان افشاری یزد، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال نهم، شماره دوم و سوم، تابستان و پاییز ،75-86.
      1. http://www.fcc.gov/aboutus.html.
      2. ITU, 2010,WRC-12 Agenda and References (Resolution and Recommendations),.
      3. Federal Communications Commission, 2005., “ET Docket No. 03-108, FCC 05-57, Cognitive Radio Technologies and Software Defined Radios”, Federal Register, Rules and Regulations, Vol. 70, No. 85..