مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش به دنبال رابطه بین میزان درجه گستردگی اتوماسیون و اثربخشی سازمان است. اهمیت و نقش اتوماسیون و وسایل تکنولوژیک برای ارائه خدمات بهتر و جدیدتر و سازگار نمودن سازمان‏ها برای رویارویی با محیط‏های متنوع و در حال تغییر امروزی و از طرفی مهم بودن اثربخشی  برای این که سازمان‏ها به کار خود ادامه دهند وبررسی این موضوع که آیا سازمان‏های دولتی درسطح استان با توجه به برنامه‏های توسعه از سیستم‏های مکانیزه استفاده می‏کنند و آیا این به کارگیری مفید بوده است؟، زمینه‏های اجرای این پژوهش را فراهم نمود. سپس با مطالعه مقالات، کتب، استفاده از پایگاه داده‏ها به گردآوری ادبیات نظری در ارتباط با اتوماسیون، اثربخشی و رابطه اتوماسیون و اثربخشی اقدام شد و فرضیات تدوین گردید. سپس از میان جامعه آماری شامل سازمان‏های دولتی قلمرو تحقیق (استان گیلان) نمونه‏های معرف شامل چهار سازمان انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و آزمون فرضیات به توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه و مشاهده اقدام گردید. با توجه به روش‏های آماری که شامل آزمون میانگین و آزمون تفاوت میانگین تحلیل آماری صورت گرفت و پژوهشگران با اجرای روش‏های آماری به نتیجه‏گیری و ارائه پیشنهادات در مورد سازمان‏های مورد مطالعه اقدام نمودند تا آمادگی لازم برای تحقق اهداف و کارآمدی نظام اداری با توجه به کاربرد فناوری اطلاعات امکان پذیر شود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the relationship of Administrative automated level with organizational effectiveness

نویسنده [English]

  • Fattah Sharifzadeh

Associate Professor, Allameh Tabataba’i University (ATU), Tehran, Iran

چکیده [English]

Observing more complexity in organization working life has become inevitable. In addition, population growth, needs, and clients expectations have led organizations to automate their working systems and procedures.
This study concentrated on two different types of organizations which utilized different systems and means of work operations: progressive and automated means of operations as opposed to mechanical and /or traditional means of work implementation and performance.
   Testing hypotheses and research findings gathered from four different types of organizations indicated that organizations which utilize information technology and better Administrative automation meet their predetermined goals and objectives more effectively and significantly

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • Administrative automation
  • Organizational Effectiveness
  • automation and information technology
  1. اخوان، مریم و دیگران (1385)، دو علل حیاتی موفقیت و شکست پروژه‏های فن‏آوری اطلاعات در کشور، فصلنامه مدیریت صنعتی شماره 6.
  2. آذر، عادل و مؤمنی، منصور، (1377 آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران ، انتشارات سمت،.
  3. ادیب نیا، فضل ا... ، (1379)،  فناوری اطلاعات در سازمان ها، تهران، نشریه مدیریت،.
  4. اصیلی، غلامرضا، (1380)، چالش‏های جدید سازمان‏های مجازی، ضرورتها و توسعه،مجله مدیریت دولتی،  آذر.
  5. الوانی، مهدی، (1380)، سازمان مجازی، نشریه مدیریت دولتی، شماره 48 و 49،.
  6. شریف زاده، فتاح و کاظمی (1376)، مدیریت و فرهنگ سازمانی،انتشارات قومس.
  7. شریف زاده، فتاح، (1379)، "نقش مهندسی مجدد و فناوری اطلاعات در بهبود عملکرد سازمان"، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره‏های 27 و 28.
  8. بهان، کیت، هولفر، دایان، (1377)، آشنایی با تکنولوژی اطلاعات، ترجمه مجید آذرخش، انتشارات سمت،.
  9. تفرشی، مجید ـ قمری، امیر، (1382)، تأثیر فناوری اطلاعات و اتوماسیون بر زنجیره ارزش سازمان، مجله تدبیر، آذر.
  10. حجتی، عندلیب، (1380)، اتوماسیون اداری، نشریه مدیریت، شهریور.
  11. دفت، ریچارد ال، (1375)، تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی،.
  12. رابینز، استیفن، (1376)، تئوری سازمان، ترجمه دکتر الوانی، دانایی فر،.
  13. رضاپور، محمد،(1381)، فناوری اطلاعات، نشریه تدبیر، شماره 35،.
  14. رضائیان، علی، (1382) مدیر عصر اطلاعات، نشریه پیام مدیریت.
  15. رضایی، اکبر، (1380)، تحولات اینترنت و IT، ماهنامه آموزش و اطلاع رسانی، شماره 10،.
  16. زاهدی، شمس السادات، یعقوبی، نور محمد، (1383)، باز آفرینی دولت در عصر اطلاعات، فصلنامه مدیریت، شماره 6،)
  17. زاهدی، شمس السادات و زند رحیمی، نادر، (1385)،" الگوی کاربرد  فناوری اطلاعات در تصمیم گیری مدیران در شرکت مخابرات ایران" فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره1،.
  18. سلجوقی، خسرو، (1380)،  اتوماسیون اداری، تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،.
  19. شریفی، (1377)، فناوری اطلاعات، موج سوم، نشریه پیام ایران خودرو، خرداد.
  20. طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، نگارش اول، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران،1383)
  21. علی قنبری، رضا (1380)، اتوماسیون، نگاهی دوباره، نشریه صنعت هوشمند،.
  22. علیزاده، اکبر(1382)، فناوری اطلاعات و مدیریت، مجله تدبیر، شماره 111،
  23. لاردن کنت سی و لاردن جین پریس، (1378)؛ نظام‏های اطلاعات مدیریت، ترجمه رضایی نژاد،.
  24. فرنه، ژرژ، (1375)، تکنولوژی اطلاعات، ترجمه علی رضا صلیب، مجله رهیافت، شماره 14،.
  25. لاک، جان، (1373)، مدیریت اثربخش ، تهران، انتشارات  سمت،.
  26. منوریان، عباس، (1380)، سازمان‏های مناسب با عصر اطلاعات، نشریه مدیریت دولتی، شماره 36 و37،.
  27. مشایخی، علینقی و دیگران (1384)، "بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات: کاربرد روش دلفی، فصلنامه مدرس علوم انسانی، پاییز.
  28. هال، ریچارد، (1376سازمان ساختار، فرآیندها و ره آوردها، ترجمه پارسائیان، اعرابی،تهران، انتشارات سمت،.
  29. همر، مایکل، جینر چمپی، (1375 ) طرح ریزی دوباره، ترجمه ایرج پاد، سازمان مدیریت صنعتی،.
  30. هندی، چارلز، (1377) عصر سنت گریزی، مدیریت و سازمان در قرن 21، ترجمه عباس مخبر، انتشارات طرح نو،.
    1. Alter‚ Steven (1999)‚ "Information Systems: A management perspective"‚ Addison Wesley. 

Anderson‚ K(2005)‚ “From Information Technology to Knowledge Technology”‚  Journal of Knowledge Management‚ Vol.2.No.2. 

  1. Clarke‚ Steven (2001)‚"Information System Strategic Management" Routledge Publishing Co.    
  2. Cooper, Randolph B, )2000( information Technology Development creativity, MIS Quarterly, Volume 24 NO2, June.
  3. Davenport.t.h. Short. J E. )1998(the New industrial engineering: information technology and Process Redesign”, Sloan management Review summer- P11-12,.
  4. Dias Donaldo desouza, (1998) Manager’s motivation for using information technology indastrid management & data system, 1998, “Electronic”.
  5. Holden Norris (2003) “Electronic Government at the lecal leval” Public performance Management Review, Vol 20,.
  6. Hood, C. (1999) office Automation and Public administration..
  7. Kaontz. H.Am Dauial. (1998) Management at al of ready me Grow. Hihbaok co..
  8. LAUDOn,k.and Loudenj. (2002) Management information system prentice- nall.
  9. Martin. Merld. (2000) Management information system,.
  10. Ray ,ch. And janet palmer(1997)Office Automation a system approach South western. Educational publishing third edition,.
  11. Norris‚ D. F.‚ & Campillo‚ D" Factors affecting the adoption of leading information technology by local government"  Baltimore MD Maryland Institute for Policy Analysis and Research‚ University of Maryland‚ 2002.
  12. Rockart‚ J.F. (1979)"Chief executives define their own data needs"‚ Harvard Business Review‚ vol.57‚ no2. March-April‚ pp. 81-93‚ 1979
  13. Snellen, I.th. M. and W.vandedowk.(1999) Public administration In an information Aves. MIS. June 1999.
  14. TURBAN,E(2002) Information Technology for management, willey. Ine. 2002.
  15. Whithman. M.E. Gibson. (1998)Factors alfeeting the use of information technology in organization Information resources management journal 1998.