مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

2 پردیس بین الملل دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات،دانشگاه گیلان،رشت، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی

5 عضو هیأت علمی دپارتمان مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا، ایران

چکیده

نظام پرداخت از طریق موبایل امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم گردیده است این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دست یابی همگانی و سریع به  گوشی های تلفن همراه و استفاده دائمی افراداز آنها  مورد توجه می‌باشد. ولی متاسفانه بر اساس بررسی‌های به عمل آمده استقبال از این سرویس آنطور که پیش‌بینی می‌شد، موفق نبوده است. در تحقیق حاضر علل مقاومت افراد در برابر پذیرش این نوع امکانبه خصوصیات فردی شامل جنس، سن، درآمد، سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت، توجه به تبلیغات و بالاخره میزان خطر پذیری افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق تلاش می‌شود، کشف رابطه میان عدم پذیرش سرویس پرداخت موبایل و خصوصیات فردی مشتریان، برنامه عمومی برای جذبمشتریان پیشنهاد شود.لازم به ذکر است که داده‌های مورد نیاز مقاله با پرسش از افرادی که حاضر به استفاده از این سرویس نبوده‌اندجمع‌آوریگردیدهاست. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای هوشمندانه داده کاوی و درخت تصمیم بهره گرفته شده است. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Resistance and Refusal to Mobile Payment: Analysis of the Iranian Characteristics

نویسندگان [English]

  • Jamshid salehisadegheiani 1
  • Samaneh Sorournejad 2
  • Reza Ebrahimi Atani 3
  • Maryam Akhavan Kharazian 4
  • Mousa Rezvani Chamazamin 5

1 Professor ofDepartment industrial management, Allamehtabatabaee University Tehran ,Iran

2 Department of Information and Technology, International campus, University of Guilan, Iran

3 Department of Computer Engineering, University of Guilan, Rasht, Iran

4 Department of Business Adminastration,shahiedbeheshti University ,Tehran ,Iran

5 Faculty Member of industrial management Islamic Azad University Astara Branch, Astara, Iran.

چکیده [English]

In recent years, a number of new payment solutions have been introduced in mobile commerce although with less success. The existence of standardized and widely accepted mobile payment (also known as MP) procedures is crucial for successful business-to-customer mobile commerce. On the other hand, Non-acceptance of innovations has generally been attributed to the failure of laggards to keep up with the time. While our previous survey has investigated positive adoption decisions, this paper focuses on consumer resistance against innovation instead. In this paper we examine the conditions of resistance to the MP procedures by Iranian customers. In fact we attempts to discover causes that force an Iranian customer in particular to resist to innovation such as mobile payment. Based on the theory of innovation resistance and the mobile payment literature, we designed a questionnaire which is distributed amongst our understudy society of Ordinary Iranians.  We employed data mining techniques in order to extract useful patterns from data, which describe the reasons of that refusal associated with different social and cultural levels of the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mobile Commerce
  • Resistance
  • Data mining
  • Decision tree
  • Iran
  1.  

    1. الهه سروش، محمود رضا هاشمی، "پیشنهاد یک پروتکل پرداخت امن برای دستگاه‌های تلفن همراه"، سومین کنفرانس انجمن رمز ایران، تهران، 1384.
    2. داود وحدت، سمانه گرجی، عباس خدابخش، "نوآوری دراستفاده ازموبایل برای پرداخت هزینه بلیط: راه کاری مناسب برای اصلاح الگوی مصرف در خدمات شهری"، همایش مدیریت تکنولوژی ونوآوری، تهران، 1388.
    3. محمدشیرعلی شهرضا، "ارائه‌ خدمات بانکی از طریق تلفن همراه درمحدوده‌ی بانک"، اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران، 1384.
      1. D. Hand, H. Mannila, and P. Smyth, “Principles of Data Mining”, MIT Press, Cambridge, MA, 2010.
      2. E. Alpaydin (2004).Introduction to Machine Learning, The MIT Press.
      3. K. Pousttchi, “Conditions for acceptance and usage of mobile payment procedures”, the 2th International Conference on Mobile Business, 2003, Pp 201-210.
      4. K., Pousttchi, K. Wiedemann, “Security Issues in Mobile Payment from the Customer Viewpoint, the 14th European Conference on Information Systems (ECIS 2006).
      5. M. staedt, R. A., Grossbart, S. L., Curtis, and Devere, S. P, “Optimal stimulation Level and the adoption decision process”, Journal of Consumer Research 3, 1976, Pp 84–94.
      6. M. Rad , H. A Seifi, “The study on the rate of Moraxella bovis infection in IBK infected calves (The study on the rate of Moraxella bovis infection in IBK infected calves)”, Proceedings of the 22th European Conference on data mining, 2009, Pp 07-23.
      7. ]N. Asokan, P.A. Janson, M. Steiner, M. Waidner, “The state of art in the electronic payment systems”, Journal Computer 30 (9), 1997, Pp 28–35.
      8. N Guangli, C Yibing, Z Lingling, G.Yuhong,” Credit card customer analysis based on panel data clustering”, International Conference on Computational Science, ICCS 2010, 248–254.
      9. S. Ram, J.N. Sheth, “Consumer resistance to innovations: the marketing problem and its solutions, Journal of Consumer Marketing”, 1989, Pp 98-109
      10. T. Dahlberg, N. Mallat, “Mobile payment service development managerial implications of consumer value perceptions”, the 3th International conference on computer technology,2002.
      11. T. Laukkanen, T. Kantanen, “Consumer value segments in Mobile Bill paying, the 3th International Conference on Information Technology: New Generations (ITNG’06) IEEE, 2006.
      12. Weka. (n.d.). Retrieved from http://www.cs.waikato.ac.nz/ml/weka/

     

     

    1. الهه سروش، محمود رضا هاشمی، "پیشنهاد یک پروتکل پرداخت امن برای دستگاه‌های تلفن همراه"، سومین کنفرانس انجمن رمز ایران، تهران، 1384.
    2. داود وحدت، سمانه گرجی، عباس خدابخش، "نوآوری دراستفاده ازموبایل برای پرداخت هزینه بلیط: راه کاری مناسب برای اصلاح الگوی مصرف در خدمات شهری"، همایش مدیریت تکنولوژی ونوآوری، تهران، 1388.
    3. محمدشیرعلی شهرضا، "ارائه‌ خدمات بانکی از طریق تلفن همراه درمحدوده‌ی بانک"، اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران، 1384.
      1. D. Hand, H. Mannila, and P. Smyth, “Principles of Data Mining”, MIT Press, Cambridge, MA, 2010.
      2. E. Alpaydin (2004).Introduction to Machine Learning, The MIT Press.
      3. K. Pousttchi, “Conditions for acceptance and usage of mobile payment procedures”, the 2th International Conference on Mobile Business, 2003, Pp 201-210.
      4. K., Pousttchi, K. Wiedemann, “Security Issues in Mobile Payment from the Customer Viewpoint, the 14th European Conference on Information Systems (ECIS 2006).
      5. M. staedt, R. A., Grossbart, S. L., Curtis, and Devere, S. P, “Optimal stimulation Level and the adoption decision process”, Journal of Consumer Research 3, 1976, Pp 84–94.
      6. M. Rad , H. A Seifi, “The study on the rate of Moraxella bovis infection in IBK infected calves (The study on the rate of Moraxella bovis infection in IBK infected calves)”, Proceedings of the 22th European Conference on data mining, 2009, Pp 07-23.
      7. ]N. Asokan, P.A. Janson, M. Steiner, M. Waidner, “The state of art in the electronic payment systems”, Journal Computer 30 (9), 1997, Pp 28–35.
      8. N Guangli, C Yibing, Z Lingling, G.Yuhong,” Credit card customer analysis based on panel data clustering”, International Conference on Computational Science, ICCS 2010, 248–254.
      9. S. Ram, J.N. Sheth, “Consumer resistance to innovations: the marketing problem and its solutions, Journal of Consumer Marketing”, 1989, Pp 98-109
      10. T. Dahlberg, N. Mallat, “Mobile payment service development managerial implications of consumer value perceptions”, the 3th International conference on computer technology,2002.
      11. T. Laukkanen, T. Kantanen, “Consumer value segments in Mobile Bill paying, the 3th International Conference on Information Technology: New Generations (ITNG’06) IEEE, 2006.
      12. Weka. (n.d.). Retrieved from http://www.cs.waikato.ac.nz/ml/weka/