نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی رشته دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گروه تخصصی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 عضو هیات علمی، گروه تخصصی برق و کامپیوتر، دانشکده مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات)kویسنده مسئول: دکتر مجید سروری majidsorouri@srbiau. ac. ir Email Address:
3 عضو هیات علمی، گروه تخصصی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 عضو هیات علمی، گروه تخصصی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
نوآوری فناورانه حوزه صنعت مالی، زیست بوم فناوری مالی را موجب شد. با ظهور هوش مصنوعی، دنیای فناوری و مالی به هم گرهخورد تا پردازشهای مالی هوشمندانه تری به مدیران جهت تصمیمگیریهای هوشمندانه ارائه میکند. نتایج استفاده از روشهای یادگیری ماشین ثابت نبوده و پیشبینی دقیق در مورد نتایج حاصل از تجربه مشتریان برای الگوریتمهای یادگیری ماشین چالشبرانگیزاست. تلاشهای زیادی در خصوص مدیریت تجربه مشتری انجامشده است ولی، چارچوب تلفیقی فناوری مالی در تعامل باهوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مفهومسازی تجربه مشتری که می تواند دانش تجربه مشتری را موجب شود، موضوعی است که کمتر به آن پرداختهشده است. این مقاله، با بررسی 75 مقاله و جمعبندی آن در 41 مقاله پژوهشی، موضوع پژوهش حاضر را موردبررسی قرار داده است. جهت پیش بینی ارائه نظریه ،روش تحقیق، تئوری بنیادین می باشد. هدف این مقاله،پوشش شکاف مطالعاتی ازطریق ارائه یک چارچوب تلفیقی است که مسیر کلی برای انجام و مطالعه پژوهشهای حوزه فناوری مالی و هوش مصنوعی، در استخراج و مدیریت دانش تجربه مشتریان را در برمیگیرد. یافتهها نشان میدهند که مطالعات انجام شده در سه محور فوق را میتوان به پنج بخش اصلی نوآوری طبقهبندی کرد که شبکههای ایجاد ارزش از تجربه مشتریان را در چارچوب تلفیقی فناوری مالی، یادگیری ماشین و تجربه مشتری ارائه می کند. یافتهها، مسیر خوبی برای پرداختن به برخی محدودیتها در پژوهشهای فناوریهای مالی و هوش مصنوعی برای مدیریت دانش تجربه مشتریان از طریق امکان ارائه الگو عملکرد مشتریان را فراهم میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Systematic Review Focusing on Financial Technology Machine Learning and Customer Experience and Providing Framework for Future Research
نویسندگان [English]
- Ahmad Rahmani 1
- Majid Sorouri 2
- Reza Radfar 3
- Mahmood Alborzi 4
1 PhD Student in Information Technology Management, Department of Information Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran ahmad. rahmani@srbiau. ac. ir
2 Assistant Professor, Department of Electrical and Computer Engineering, Faculty of Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IranCorresponding Author: majidsorouri@srbiau. ac. ir
3 Professor, Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Information Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Technological innovation in the financial industry created the financial technology ecosystem. With the advent of artificial intelligence, the technology and financial worlds are intertwined to allow smarter financial processes to enable managers to make smarter decisions. It is not a fixed method of using the machine and accurate prediction of the test results using the machine algorithms is challenging. Much research has been done on the specific management of the customer experience, but research on financial technology in the artificial intelligence and machine industry in the sense of constructing a theory that can create a customer experience is a subject that pays less attention to. . This article, by reviewing 75 articles and summarizing it in 41 research articles, has examined the subject of the present study. In order to predict the presentation of theory, research method is a fundamental theory. The purpose of this article is to cover the gap of studies through which a research path is studied and the field of financial technology and artificial intelligence is examined. Findings show that what is done in extraordinary networks can be divided into five main parts of innovation. The findings provide a good way to address some of the issues in financial and artificial technology research for knowledge management experience through the possibility of providing a customer performance model.
کلیدواژهها [English]
- Fintech
- Systematic Review
- Machine learning
- Customer experience