مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران.(نویسنده مسئول)

2 استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران.

چکیده

سازمان‌های خیریه مردم‌نهاد باوجود ماهیت مستقل از منابع دولتی، می‌توانند از تأمین مالی جمعی برای حصول چشم‌اندازهای خود بهره ببرند. پیشرفت روزافزون فناوری‌های اینترنتی و علاقه‌ی جامعه بشری در استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نقطه قوتی است که جای بررسی دارد. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر کارکرد رسانه‌های اجتماعی در موفقیت تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه بوده که به روش تئوری داده بنیاد انجام‌گرفته است. در این راستا و به علت نبود پیشینه مطالعاتی دانشگاهی، نتایج گزارش‌های سالانه‌ی کشورها و مراکز تحقیقاتی و تجربیات مدیران مالی خیریه‌ها، مطالعه و با بررسی سطر به سطر مطالب، کدگذاری‌های تحلیل محتوا انجام‌شده است. مؤلفه‌ها در هشت مقوله‌ی نهایی دسته‌بندی‌، روایی سنجی و سپس در قالب الگوی پارادایم و فرضیات ارائه ‌شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که وجود استراتژی هم‌راستای تأمین مالی، مدیریت کارآمد رسانه‌ها و اعتبار سمن، علت شکل‌گیری موفق پروژه در بستر فناوری اطلاعات و کاربرد صحیح رسانه‌ها بوده و تبلیغات و اشتراک رسانه‌ای و ارتباطات خیرین با سمن، زمینه‌ی ساختاری رشد را فراهم می‌کند؛ تا مقوله‌ی محتوا القا و بودجه موردنیاز با موفقیت تأمین شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors Influencing the Function of Social Media in Financial Crowd Funding in Charity Institutions Factors Influencing the Function of Social Media in Financial Crowd Funding in Charity Institutions Factors Influencing the Function of Social Media in Financial Crowd Funding in Charity Institutions

نویسندگان [English]

  • Fateme Mobasher Rad 1
  • Nasim Ghanbar Tehrani 2

1 MSc, Industrial Engineering, Kharazmi University, Tehran.(Corresponding A َuthor: fateme.mobasher.7190@gmail.com)

2 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Kharazmi University, Tehran

چکیده [English]

NGOs can benefit from crowd funding to achieve their prospects, since they are independent from government resources. The ever-increasing advances in Internet technologies and human interest in using social media is the main strengths to be considered. The purpose of this paper is to investigate the factors affecting the function of social media on the success of crowd funding of charity institutions, which is performed based on the grounded theory. In this regard, due to the lack of literature, the results of annual reports from countries and research centers and the experiences of charity financial managers have been studied and by reviewing articles line by line, content analysis coding has been done. The components have been sorted in 8 categories, validated and then shown in paradigmatic model and hypotheses were launched. The results show that the existence of a coherent financing strategy, efficient media management, and the credibility of fund are the reasons for the successful establishment of the project in the field of information technology and the proper use of the media, and the media advertising and communication with the funders provide a structural context for growth. This causes that the content be understood and needed budget be successfully funded.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • Donation Model
  • Crowd Funding
  • Charity
  • Grounded Theory
 افتاده. جواد (1389)، رسانه‌های اجتماعی و کتاب؛ بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب مهر، انتشارات سوره مهر، ص 137.
استراس. آنسلم، کوربین. جولیت، (1385)، اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها)، رحمت‌الله رحمت پور، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اووه. فلیک، (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، جلیلی. هادی، نشر نی، ص 108.
حسینی. سید حسین، نظام دوست. حسین، محسنی. بهنام، (1388)، تأمین مالی جمعی تحقیق و توسعه، شماره گزارش 35/93/1، ایران فرا بورس (IFB)، تهران.
ذکائی. م، (1381)، نظریه و پژوهش در روش‌های کیفی، فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 17.
زرندی. سعید، افشار پور. محسن، عساگره. سجاد، (1394)، مطالعه‌ی تطبیقی‌ مدل‌های‌ کسب‌و‌کار ‌ پلتفرم‌های‌ برتر‌ تأمین‌ مالی جمعی‌ در‌ جهان، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره سوم، شماره 2.
سپهری فر. صالح، (1393)، صفر و یک‌های انسان‌دوستی، روزنامه جام جم، تهران.
سفیری. خدیجه، (1387)،روش تحقیق کیفی، نشر پیام پویا.
ظریفیان. محسن، (1395)، سخنرانی در نشست مدیران مالی خیریه با عنوان تأمین مالی جمعی با رویکرد سازمان‌های مردم‌نهاد.
عباسی. سهیل، (1392)، تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاری جمعی: روش‌ها بسترها و انگیزه‌ها، ششمین کنفرانس توسعه نظام مالی در ایران، ص 397، مجموعهمقالاتششمینکنفرانستوسعهنظامتأمینمالیدرایران، تهران.
غفوری. عطیه، (1394)، کرادفاندینگ چیست؟ هیئت تحریریه سایت کرادفاندینگ دات ای آر، آخرین بازدید به تاریخ 17 خرداد 96،
گزارش توسعه کارآفرینی، مقدمه‌ای بر تأمین مالی جمعی، (1393)، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی، تهران.
Belleflamme, P. Lambert, T.& Schwienbacher, A. (2014), "Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of BusinessVenturing, 29(5), PP:585–609.
Byrnes, J. E. Ranganathan, J. Walker, B. L. & Faulkes, Z (2014),"To crowdfund research, scientists must build an audience fortheir work. PLOS ONE, 9(12), e110329.
Catalini C. and Goldfarb A.(2011),"The Geography of Crowd funding", Journal of National Bureau of Economic Research.
Future of fundraising, survey of BlackBoud, (2016), America.
Giudici, G. Nava, R. Rossi Lamastra, C. & Verecondo, C. (2012),"Crowdfunding: The new frontier for financing entrepreneurship,SSRN Working Paper 2157429.
Heather Mansfield, (2016) "Mobile for Good: A How-To Fundraising Guide for Nonprofits".
Kraus S.Richter C.Brem A. Chengd C. Changd M. (2016), Strategies for reward-based crowdfunding campaigns", Journal of Innovation & Knowledge.
Lambert and Schwienbacher, (2010), "Crowd funding: An Industrial Organization Perspective".
Lee J. A. (2001),"Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use", Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Creswell, (2003), "Research design".
Leimeister, J. M.& Zogaj, S. (2013),"Neue arbeitsorganisation durchcrowdsourcing. Hans-Böckler-Stiftung Arbeitspapier Arbeit undSoziales", No. 287.
Lu, C. T.Xie, S. Kong, X. & Yu, P. S. (2014),"Inferring the impacts of social media on crowdfunding", In Proceedings of the 7th ACM international conference on Web search and data mining, PP.573–582.
Mollick E. (2014), "The dynamics of crowd funding: An exploratory study", Journal of Business Venturing, Vol. 29, Issue 1, PP. 1–16.
Sascha Kraus, chris richter,alexander Berm, Cheng-Feng Cheng, (2016),"Strategies for reward-base crowdfunding campaigns", Journal of innovation and knowledge, PP. 13-23.
Stone D. (2004), "Transfer Agents and Global Networks in the ‘Transnationalisation’ of Policy", Journal of European Public Policy, vol.11, P. 550.
Strauss A.L & Corbin J. M.(1998),"Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing groundedtheory".
Volonino, Linda, (2012),"Advancing Sustainable Profitable Business Growth", Information Technology for Management.
Wheat, R. Wang, Y. Byrnes, J. & Ranganathan, J. (2013), "Raisingmoney for scientific research through crowdfunding", Ecology and Evolution, 28(2), PP.71–72.
Zheng, H. Li, D. Wu, J. & Xu, Y. (2014), "The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US.", Information and Management, 51(4), PP. 488–496.
 
 
 افتاده. جواد (1389)، رسانه‌های اجتماعی و کتاب؛ بازگشت عموم و بازنشر کتاب، فصلنامه کتاب مهر، انتشارات سوره مهر، ص 137.
استراس. آنسلم، کوربین. جولیت، (1385)، اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها)، رحمت‌الله رحمت پور، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اووه. فلیک، (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، جلیلی. هادی، نشر نی، ص 108.
حسینی. سید حسین، نظام دوست. حسین، محسنی. بهنام، (1388)، تأمین مالی جمعی تحقیق و توسعه، شماره گزارش 35/93/1، ایران فرا بورس (IFB)، تهران.
ذکائی. م، (1381)، نظریه و پژوهش در روش‌های کیفی، فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 17.
زرندی. سعید، افشار پور. محسن، عساگره. سجاد، (1394)، مطالعه‌ی تطبیقی‌ مدل‌های‌ کسب‌و‌کار ‌ پلتفرم‌های‌ برتر‌ تأمین‌ مالی جمعی‌ در‌ جهان، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره سوم، شماره 2.
سپهری فر. صالح، (1393)، صفر و یک‌های انسان‌دوستی، روزنامه جام جم، تهران.
سفیری. خدیجه، (1387)،روش تحقیق کیفی، نشر پیام پویا.
ظریفیان. محسن، (1395)، سخنرانی در نشست مدیران مالی خیریه با عنوان تأمین مالی جمعی با رویکرد سازمان‌های مردم‌نهاد.
عباسی. سهیل، (1392)، تأمین مالی از طریق سرمایه‌گذاری جمعی: روش‌ها بسترها و انگیزه‌ها، ششمین کنفرانس توسعه نظام مالی در ایران، ص 397، مجموعهمقالاتششمینکنفرانستوسعهنظامتأمینمالیدرایران، تهران.
غفوری. عطیه، (1394)، کرادفاندینگ چیست؟ هیئت تحریریه سایت کرادفاندینگ دات ای آر، آخرین بازدید به تاریخ 17 خرداد 96،
گزارش توسعه کارآفرینی، مقدمه‌ای بر تأمین مالی جمعی، (1393)، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی، تهران.
Belleflamme, P. Lambert, T.& Schwienbacher, A. (2014), "Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of BusinessVenturing, 29(5), PP:585–609.
Byrnes, J. E. Ranganathan, J. Walker, B. L. & Faulkes, Z (2014),"To crowdfund research, scientists must build an audience fortheir work. PLOS ONE, 9(12), e110329.
Catalini C. and Goldfarb A.(2011),"The Geography of Crowd funding", Journal of National Bureau of Economic Research.
Future of fundraising, survey of BlackBoud, (2016), America.
Giudici, G. Nava, R. Rossi Lamastra, C. & Verecondo, C. (2012),"Crowdfunding: The new frontier for financing entrepreneurship,SSRN Working Paper 2157429.
Heather Mansfield, (2016) "Mobile for Good: A How-To Fundraising Guide for Nonprofits".
Kraus S.Richter C.Brem A. Chengd C. Changd M. (2016), Strategies for reward-based crowdfunding campaigns", Journal of Innovation & Knowledge.
Lambert and Schwienbacher, (2010), "Crowd funding: An Industrial Organization Perspective".
Lee J. A. (2001),"Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use", Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Creswell, (2003), "Research design".
Leimeister, J. M.& Zogaj, S. (2013),"Neue arbeitsorganisation durchcrowdsourcing. Hans-Böckler-Stiftung Arbeitspapier Arbeit undSoziales", No. 287.
Lu, C. T.Xie, S. Kong, X. & Yu, P. S. (2014),"Inferring the impacts of social media on crowdfunding", In Proceedings of the 7th ACM international conference on Web search and data mining, PP.573–582.
Mollick E. (2014), "The dynamics of crowd funding: An exploratory study", Journal of Business Venturing, Vol. 29, Issue 1, PP. 1–16.
Sascha Kraus, chris richter,alexander Berm, Cheng-Feng Cheng, (2016),"Strategies for reward-base crowdfunding campaigns", Journal of innovation and knowledge, PP. 13-23.
Stone D. (2004), "Transfer Agents and Global Networks in the ‘Transnationalisation’ of Policy", Journal of European Public Policy, vol.11, P. 550.
Strauss A.L & Corbin J. M.(1998),"Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing groundedtheory".
Volonino, Linda, (2012),"Advancing Sustainable Profitable Business Growth", Information Technology for Management.
Wheat, R. Wang, Y. Byrnes, J. & Ranganathan, J. (2013), "Raisingmoney for scientific research through crowdfunding", Ecology and Evolution, 28(2), PP.71–72.
Zheng, H. Li, D. Wu, J. & Xu, Y. (2014), "The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US.", Information and Management, 51(4), PP. 488–496.