مهدی سلطانی نژاد؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ ابوتراب علیرضائی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، کشف مقولههای مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابتپذیری در صنعت بانکداری است. روش استفادهشده در پژوهش، روش آمیخته بودهاست. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته با 12 نفر از ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، کشف مقولههای مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابتپذیری در صنعت بانکداری است. روش استفادهشده در پژوهش، روش آمیخته بودهاست. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته با 12 نفر از کارشناسان و مدیران تحقیقات و نوآوری حوزه بانکداری و با دو روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی صورت گرفت. ابعاد و مولفههای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی از مصاحبهها احصاء و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین گردید. پدیده اصلی، فرآیند طراحی و توسعه خدمات در حوزه بانکداری است که با توجه به شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته با 236 گویه گردآوری و روش توصیفی- پیمایشی برای تحلیل و تبیین الگوی پیشنهادی به کارگرفته شدهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران صنعت بانکداری برای توسعه موفقیتآمیز محصولات و خدمات بانکی جدید، باید به همه مقولههای شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها توجه کنند. و با رویکرد رقابتپذیری و بازارگرا، مراحل شناساییشده برای توسعه خدمات جدید را طی نمایند.