رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
وحید شریفی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ سید علیرضا درخشان؛ اشرف شاه منصوری؛ ابو تراب علیرضایی
چکیده
در سالهای اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکندهای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزهها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی میتواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دستهبندی ...
بیشتر
در سالهای اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکندهای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزهها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی میتواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دستهبندی پژوهشهای حوزه تولید اجتماعی، شناخت زیر حوزهها و دستیابی به دیدگاه منسجمی از روند تحقیقاتی آن صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیلهای کتابسنجی، به بررسی حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی پرداخته است. دادههای این پژوهش از 200 مقاله پایگاه داده اسکوپوس جمعآوریشده و بر روی آنها تحلیل تحلیل هم رخدادی کلمات کلیدی و زوج کتابشناختی انجامگرفته و بدین روش زیر حوزهها و روند تحقیقاتی این حوزه شناسایی شده است.بر اساس یافتههای این مطالعه، تحقیقات حوزه تولید اجتماعی در 5 خوشه دستهبندی شده و نیز مشخصشده است که در سالهای اخیر موضوعاتی مانند رایانش ابری، تولید هوشمند، بلاک چین، اینترنت اشیا، سیستمهای سایبری فیزیکی اجتماعی، سیستمهای نوآوری، جامعه5.0 و دوقلوهای دیجیتال در پژوهشهای این حوزه بیشتر موردتوجه قرارگرفتهاند. این تحقیق چارچوبی از مفاهیم و موضوعات اصلی مورد توجه در حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی ارائه میدهد که دیدگاهی جامع برای محققان این حوزه فراهم میسازد که میتواند یاری رسان آنان را در انتخاب مسیر تحقیقاتیشان باشد.
شیرین کرباسی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ عباس خمسه؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
چکیدهامروزه صنعت 0.4 با پیشرفت های فناورانه در قالب هوشمندسازی و دیجیتال سازی، منجر به افزایشبهره وری در سازمان های تولیدی شده است. از منظر راهبردی و فناوری، نقشه راه فناوری صنعت 0.4 علاوهبر همسوسازی راهبردهای اصلی سازمان با برنامه های حوزه فناوری، سازمان های تولیدی را به سمتسیستم های تولید هوشمند سوق داده و امکان به کارگیری فناوری ...
بیشتر
چکیدهامروزه صنعت 0.4 با پیشرفت های فناورانه در قالب هوشمندسازی و دیجیتال سازی، منجر به افزایشبهره وری در سازمان های تولیدی شده است. از منظر راهبردی و فناوری، نقشه راه فناوری صنعت 0.4 علاوهبر همسوسازی راهبردهای اصلی سازمان با برنامه های حوزه فناوری، سازمان های تولیدی را به سمتسیستم های تولید هوشمند سوق داده و امکان به کارگیری فناوری های هوشمند و دیجیتال مانند: مانندکلان داده ها، اینترنت اشیا، رایانش ابری و ربات ها را برای آن ها فراهم کرده است. هدف از این پژوهشارائه مدل تدوین نقشه راه فناوری صنعت 0.4 در صنایع تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی است. در اینپژوهش با مطالعه ادبیات موضوع، مصاحبه و استفاده از ابزار مدل سازی معادلات ساختاری، 04 شاخص درقالب 40 مؤلفه در 4 بعد )پیشران ها/محرک ها، بازار، محصول، تکنولوژی، تحقیق و توسعه، منابع وزیرساخت ها( شناسایی شده است. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان دهنده تأثیر مؤلفه ها و ابعادبه دست آمده بر تدوین نقشه راه در صنعت 0.4 با برازش قوی بوده است
مهدی سلطانی نژاد؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ ابوتراب علیرضائی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، کشف مقولههای مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابتپذیری در صنعت بانکداری است. روش استفادهشده در پژوهش، روش آمیخته بودهاست. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته با 12 نفر از ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، کشف مقولههای مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابتپذیری در صنعت بانکداری است. روش استفادهشده در پژوهش، روش آمیخته بودهاست. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته با 12 نفر از کارشناسان و مدیران تحقیقات و نوآوری حوزه بانکداری و با دو روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی صورت گرفت. ابعاد و مولفههای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی از مصاحبهها احصاء و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین گردید. پدیده اصلی، فرآیند طراحی و توسعه خدمات در حوزه بانکداری است که با توجه به شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته با 236 گویه گردآوری و روش توصیفی- پیمایشی برای تحلیل و تبیین الگوی پیشنهادی به کارگرفته شدهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران صنعت بانکداری برای توسعه موفقیتآمیز محصولات و خدمات بانکی جدید، باید به همه مقولههای شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها توجه کنند. و با رویکرد رقابتپذیری و بازارگرا، مراحل شناساییشده برای توسعه خدمات جدید را طی نمایند.