حسین حاجیپورفرد؛ بهزاد سلطانی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدحبیبالله طباطباییان
چکیده
طی دهههای اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایشیافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسبوکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهمترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسبوکارها و اعتبارسنجی یکی از مدلهای مفهومی موجود در ...
بیشتر
طی دهههای اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایشیافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسبوکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهمترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسبوکارها و اعتبارسنجی یکی از مدلهای مفهومی موجود در ادبیات است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی بوده و در زمره پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. در این پژوهش، یافتههای مدل منتخب به همراه چند شاخص دیگر که از مطالعات سایر پژوهشگران استخراجشده در قالب یک پرسشنامه پیادهسازی شده و بهصورت الکترونیکی در جامعهای متشکل از سه گروه مختلف از فعالان این صنعت توزیع شده است. دادههای دریافت شده از 232 پرسشنامه تکمیلشده با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته، یافتهها در قالب یک مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که توسعه اقتصاد دیجیتال مستلزم توانمندسازی بنگاههای هوشمند و توجه همزمان به عوامل محیطی است. همچنین، عوامل سیاستی و نقش دولت در توسعه این کسبوکارها بسیار کلیدی بوده، سایر عوامل با اثرپذیری از سیاستهای دولت در توسعه این شرکتها ایجاد اثر میکنند. یافتههای این پژوهش میتواند در سیاستگذاری توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و جهتدهی به حمایتهای حاکمیت از کسبوکارهای این حوزه مؤثر باشد.
مصطفی نژادطاهری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین ...
بیشتر
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین تطبیق دهد. روش کلی این پژوهش، علم طراحی است که برای طراحی مدل از روش فراترکیب استفادهشده است. ارزیابی مدل نیز از طریق یک پرسشنامه طراحیشده انجام پذیرفت که این پرسشنامه توسط یک نمونه آماری 30 نفر، از جامعه آماری که شامل معلمان دروس فنی، مدیران بخش آموزش فنی و حرفهای ادارات آموزشوپرورش و افراد مسئول تدوین رشتهها مهارتی میباشند تکمیل شد که این نمونهای آماری با روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده است. اطلاعات پرسشنامه با روشهای آماری توصیفی و استنباطی با روش آزمون آماری تی تک نمونهای تحلیل شد. مدل معرفیشده که با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند طراحیشده است، میتواند برای اثربخش بودن آموزش مهارتی بسیار مفید باشد و ارتباط بین بازار کار و آموزش را بهبود ببخشدو نتایج تحلیلهای آماری که برای پردازش مدل بهدستآمده بیانگر این نکته است که مدل پیشنهادی از درجه اعتبار مناسبی برخوردار است.
لیلی قماشچی؛ محمدرضا معتدل؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه ...
بیشتر
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم دبیرستان فرزانگان7 به تعداد 75 نفر میباشند، جهت کشف و رصد 5 نوع مختلف از احساسات فراگیران، دانش آموزان در 5 گروه 15 نفری تقسیم شدند که هر گروه طبق شرایط ویژه در معرض موقعیتهای مختلفی میبایست شادی، عصبانیت، ترس، ناامیدی و تنفر را تجربه کنند و از طریق وب کم اطلاعات چهره آنها دریافت و ضبط شده است. ویدئوهای ضبط شده، احساسات فراگیران در حالات مختلف را طبق الگوریتمهای یادگیری عمیق شبکه عصبی توسط سیستم نرم افزاری فیس ریدر، اندازهگیری و کشف میکند. روش تحقیق طراحی سیستم خبره فازی و سیستم استنتاج فازی بوده است. بررسی میانگین حاصل از تجزیه اطلاعات چهره به کمک وب کم و پرسشنامه هیجانات تحصیلی و داده کاوی به کمک نرم افزار کلمنتاین، نشاندهنده آن است که فناوری اینترنت اشیاء توانسته است احساس فراگیران را کشف و رصد کند. پس از پیاده سازی سناریوهای آموزشی برای تغییر در وضعیت روحی فراگیران، دادههای حاصل داده کاوی و سپس به کمک الگوریتم کامینز ابتدا خوشهبندی و سپس طبقهبندی انجام گرفت. نتایج مقایسه حاکی از آن است که پس از اجرای سناریوهای آموزشی تغییراتی در محدودهها ایجاد شده است. این تغییرات حاکی از آن است که میانگین احساسات مثبت افزایش و میانگین احساسات منفی کاهش یافته است.
محمد برادران؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
حملونقل هوشمند بهعنوان یک ضرورت و راهحل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حملونقل هوشمند طراحی و پیادهسازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدودههای طرح ترافیک و زوج ...
بیشتر
حملونقل هوشمند بهعنوان یک ضرورت و راهحل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حملونقل هوشمند طراحی و پیادهسازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاعرسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیادهسازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امدادرسانی در حوادث و تصادفات و اطلاعرسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیادهسازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاعرسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکانیابی خودرو مسروقه طراحی و پیادهسازی شد. فرآیند ارسال پیام بهصورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به نحوی پیادهسازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حملونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیادهسازی از یک نقطه دسترسی که وظیفهاش ارسال پیام است استفاده شد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گرههای ثابت هدف بود که با استفاده از الگوریتم برنامهریزی آرمانی رتبهبندی شده فازی، طراحی و پیادهسازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترســـی به گره ثابت هدف مطرح شد که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra برطرف شد. پس از شبیهسازی، نتایج بهدستآمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تأخیر تحویل، تعداد مخابرههای بسته مصرفی و تعداد گرههای هدف ثابت مقایسه شد. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینهای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد.v