مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران نویسنده مسئول : b.soltani@kashanu.ac.ir

3 استاد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

طی دهه‌های اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایش‌یافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهم‌ترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسب‌وکارها و اعتبارسنجی یکی از مدل‌های مفهومی موجود در ادبیات است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی بوده و در زمره پژوهش‌های توصیفی پیمایشی قرار می‌گیرد. در این پژوهش، یافته­های مدل منتخب به همراه چند شاخص دیگر که از مطالعات سایر پژوهشگران استخراج‌شده در قالب یک پرسشنامه پیاده­سازی شده و به‌صورت الکترونیکی در جامعه­ای متشکل از سه گروه مختلف از فعالان این صنعت توزیع شده است. داده‌های دریافت شده از 232 پرسشنامه تکمیل‌شده با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته، یافته‌ها در قالب یک مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه اقتصاد دیجیتال مستلزم توانمندسازی بنگاه‌های هوشمند و توجه هم‌زمان به عوامل محیطی است. همچنین، عوامل سیاستی و نقش دولت در توسعه این کسب‌وکارها بسیار کلیدی بوده، سایر عوامل با اثرپذیری از سیاست‌های دولت در توسعه این شرکت‌ها ایجاد اثر می‌کنند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و جهت‌دهی به حمایت‌های حاکمیت از کسب‌وکارهای این حوزه مؤثر باشد.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating Factors Affecting the Development of Knowledge Base Businesses Based on IT

نویسندگان [English]

  • Hossein Hajipourfard 1
  • Behzad Soltani 2
  • Abbas Tolouei Eshlaghi 3
  • Seyyed Habibollah Tabatabaeian 4

1 Department of Technology Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Mechanical Engineering, Kashan University, Kashan, Iran. Corresponding Author: b.soltani@kashanu.ac.ir

3 Professor of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i UniversityTehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction
In recent decades, a large number of information technology-based businesses have risen to the top of the world's top companies list. Until the early years of the third millennium AD, large companies and owners of oil wells and mineral resources, along with industrial production complexes that are several decades and several hundred years old, have been the flagships of the list of the largest and most successful companies in the world, but this dominance has been challenged by IT-based start-ups during the last two decades. According to the report of the Economist magazine, between the years 2006 and 2016, the top of the list of the world's top companies was suddenly empty of companies active in the fields of energy and production, and their places were filled by information technology young companies. These changes are clear examples of the transition of the world economy from resource-oriented to data-oriented.
According to international reports, the value of the production of information technology businesses from the total production of the world’s economy has increased by 29% in the period of 5 years, between 2015 and 2020, reaching 24 trillion and 615 billion dollars, and the share of the digital economy has reached 25% of the total world economy. In other words, the digital economy has swallowed two and a half percent of the share of the traditional economy in 5 years. (UNCTAD, 2019)
These facts show the need to pay attention to the position of businesses based on information technology.
Theoretical Literature
IT-based businesses
Businesses that convey their value proposition to customers through various information technology tools, and the main components of their business model are based on information technology, are called information technology-based businesses.
Digital Economy
There are three defined levels in the definition of digital economy. Its limited definition as the main core of the digital economy includes specialized products in the field of information and communication technology, including hardware production, software development, and the provision of Internet and telecommunication services. In the second level, in addition to the central core, it also includes the added value resulting from digital platforms and services. The third level of definition, referred to in the literature as the digitized economy, includes the added value resulting from the use of information technology in all industries.
Methodology
The present research is based on a model that is the product of a qualitative study. The mentioned model became the basis for designing the research questionnaire. After evaluating the validity of the content, the designed questionnaire was sent to a community consisting of three different groups of industry activists, and the received data was analyzed using the Structural Equations Method.
Results
After conducting the tests and making the corrections, the final research model was confirmed, consisting of 5 main categories and 22 subcategories or indicators. The main categories counted include 1) organizational factors, 2) environmental factors, 3) policy factors, 4) economic results, and 5) non-economic results.
Internal characteristics refer to the factors that a business must focus on for success. In other words, if the following factors are present in a business, the chance of being successful in the market are much higher than that in businesses that did not pay attention to these factors. In other words, this group of factors refers to the internal coordinates of businesses prone to growth and development. These factors include the right project team, business model, specialized human resources, access to financial resources, innovation, and effective marketing.
The second group of factors affecting the development of businesses under research are environmental factors. These factors include five categories of sanctions, inappropriate laws, weak information technology infrastructure, economic stagnation of the country, and problems of the information technology innovation system.
The third category of factors explained in this research is the role of the government in the development of such businesses in the country. These factors have focused on how the government intervenes in this matter in such a way as to facilitate and accelerate the growth of these businesses. Although these factors are also relevant for businesses in different sectors, the examples of these policies in IT businesses and how the government supports them are different.
Conclusion
Based on the results of this research, policy factors in this model are an exogenous and independent variable that plays a key role in the development of this category of businesses. This issue confirms the necessity of the government's presence and adoption of policies to support the development of these businesses.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Data-Driven Economy
  • IT Economy
  • IT-Based Businesses
  • Digital Economy
امجدی، ک؛ و شافعی، ا. (1396). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار کشورها (مکانیزمی جهت ارتقای بهره وری). مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 11(41)، 203-223.
داوری، ع؛ و رضازاده، آ. (1395) مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
حاجی پور، ب.، موتمنی، ع.، و طیبی ابوالحسنی، ا. (1395). فراترکیب عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، 5(4)، 19-54.
حاجی‌پورفرد، ح.، سلطانی، ب.، طلوعی اشلقی، ع.، طباطباییان، ح. (1401). «شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات». مدیریت نوآوری، شماره بهار 1401، 89-114. 20.1001.1.23225386.1401.11.1.4.6
خیاطیان، م.، طباطباییان، ح.، و الیاسی، م. (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر بر رشد و پایداری شرکت‌های دانش بنیان در ایران. فصلنامة نوآوری و ارزش‌آفرینی، سال سوم، شماره ششم، 57-74
تقوا، م.، حسینی بامکانی، م.، و فلاح لاجیمی، ح. (1392). تأثیر به‌کارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 2(5)، 1-17.
تقوی فرد، م.، مهرپرورحسینی، ع.، و صالحی مقدم، ش. (1399). رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب‌وکار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشه‌ای، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 8(31)، 5-22. 10.22054/IMS.2019.35409.1436
رضوی، م.، رمضانپور نرگسی، ق.، حاجی حسینی، ح؛ و اکبری، م. (1397). «تحلیل مدل شکل‌گیری نظام نوآوری فناورانه خودرو گاز سوز در ایران». فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، زمستان 1397. 55-87. 10.22104/JTDM.2019.3101.2065
سپهردوست، ح.، و خدایی، ح. (1389). اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال کشورهای منتخب سازمان همکاری اسلامی. اقتصاد و تجارت نوین، 5(19-20)، 17-35.
سوزنچی کاشانی، ا.، طالبی، س؛ و علی عسگری، و.(1393) بررسی توانمندی‌های سازمانی چهار شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف. سیاست علم و فناوری، شماره 6(3)، 39-54. 20.1001.1.20080840.1393.7.3.5.7
صالحی ابر، خ. (1395). «اثر مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورهای عضو D8». چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
فراهی، ا.، فال سلیمان، م.، حجی پور، م.، فلزی، م؛ و حق دوست، ن. (1393) «گسترش فناوری اطلاعات، دولت و فضاهای روستایی (مورد مطالعه: روستاهای استان خراسان جنوبی)». برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شماره 14، 75-86.
قاضی نوری، س.، مختارزاده، ن.، ابویی، م.، و رشیدی آستانه، م. (1398). «تبیین چگونگی ایفا نقش قابلیت‌های پویا در شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان موفق (حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات)». مدیریت توسعه فناوری، شماره 7(2)، 89-127. 10.22104/JTDM.2019.3563.2236
کاظمیان، س؛ و مردانی شهربابک، م. (1395) «بررسی دلایل شکست و موفقیت پروژه‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌ها» دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، بابل، ایران،،https://civilica.com/doc/554926
محجوب عشرت آبادی، ح.، میرکمالی، س. م.، اسماعیل مناپ، ش. و مهری، د. (1392). «بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌های جامع دولتی و ارائه راهکارهای مناسب: پیمایشی پیرامون دانشگاه تهران». نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 139-160. 10.22059/JITM.2013.36058
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. (1394) «مروری بر سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های توسعه کشورهای منتخب.» انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آذر 1394.
مهدوی، ح.، فتح‌اله‌بیاتی، م؛ و راستی برزکی، م. (1387). بررسی عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌محور. رشد فناوری، شماره 4، نوبت 3، 1-10.
مقیمی، م؛ و حسین‌زاده، م. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری سازمانی با رویکرد فرایندگرا (مطالعه در صنایع استان فارس). مدیریت فناوری اطلاعات. 1392، 245-266. 10.22059/JITM.2013.36062
نیرومند، پ.، و میرجلیلی، ف. (1389) عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌های نوفناوری‌بنیان در ایران. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی، تهران.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. (1398) گزارش اقتصاد دیجیتال ایران. تهران، انتشارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
 
References
Amankwah-Amoah, J., and Durugbo, C. (2016). “The rise and fall of technology companies: The evolutional phase model of ST-Ericsson's dissolution”, Technological Forecasting & Social Change 102 (2016) 21–33. 10.1016/j.techfore.2015.04.005
Chamanski, A., & Waagø, S.J. (2001). Organizational performance of technology-based firms – The role of technology and business strategies. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(3), 205-223. 10.1080/14632440110105062
European Commission (2017). “Employment and Social Development Report”, EU Publications.
Hare, S. (2016). "For your eyes only: U.S. technology companies, sovereign states, and the battle over data protection". Business Horizons, 59(5), 549-561. 10.1016/j.bushor.2016.04.002
Hulland, J. S. (1999). “Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies”. Strategic Management Journal, 20 (2), 195-204.
Logar, C. M., Thomas, G., Ponzurick, J. R., Spears, K., & Russo, F. (2001). "Commercializing intellectual property: A university-industry alliance for new product development". Journal of Product & Brand Management, 10(4), 206-217. 10.1108/EUM0000000005672
Ngwenyama, O. and Morawczynski, O. (2009). Factors Affecting ICT Expansion in Emerging Economies: An Analysis of ICT Infrastructure Expansion in Five Latin American Countries, Information Technology for Development, 15 (4), pp.237–258. 10.1002/itdj.20128
Ramlah, H., Norshidah, M., Norshahriza, A. K. and Abdulrahman, A. (2007). The influence of organizational factors on information systems success in E-Government agencies in Malaysia. EJSIDC, 29(1). 10.1002/j.1681-4835.2007.tb00195.x
Sadeghi, A., Azar, A., and Rad, R. S. (2012). “Developing a fuzzy group AHP model for prioritizing the factors affecting success of high-tech SME’s of Iran: A case study.” Procedia-Social and Behavioral Science, No. 62, 957-961. 10.1016/j.sbspro.2012.09.163
Statista statistical website. (2021) Changing the position of information technology companies in the list of the world's top companies. Address:  https://www.statista.com/statistics/264875/brand-value-of-the-25-most-valuable-brands/
United Nations Development Program. (2021). “Iran’s Innovations System Mapping”. UNDP Publications, Nov. 2021. Web Address: https://www.undp.org/publications/mapping-existing-innovation-ecosystem-ir-iran?c_src=CENTRAL&c_src2=GSR
United Nations Trade and Development Conference. (2019). "Digital economy, value creation and capture: themes for developing countries". UNCTAD 2019 report.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration". MIS quarterly, 33 (1). 10.2307/20650284
References [In Persian]
Amjadi, K. and Shafi'i, A. (2016). The impact of information and communication technology on the indicators of improving the business environment of countries (a mechanism to improve productivity). Productivity Management (Beyond Management), 11(41), 203-223. [In Persian]
Davari, A. and Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Academic Jihad Publishing Organization. [In Persian]
Hajipour, B., Motmani, A., and Tayibi Abolhasani, A. (2015). The combination of success factors for the commercialization of advanced technology products. Innovation Management, 5(4), 19-54. [In Persian]
Hajipourfard, H., Soltani, B., Toloui Ashlaghi, A., Tabatabaian, H. (1401). "Identifying the key components of the development of service businesses based on information technology". Innovation Management, Spring Issue 1401, 114-89. 20.1001.1.23225386.1401.11.1.4.6 [In Persian]
Taqwa, M., Hosseini Bamkani, M., and Falah Lajimi, H. (2012). The impact of information technology application on organizational performance and competitive advantage, Intelligent Business Management Studies, 2(5), 1-17. [In Persian]
Tagvi Fard, M., Mehrparorhosseini, A., and Salehi Moghadam, Sh. (2019). The relationship of information and communication technology with global ease of doing business: A cluster analysis approach, Intelligent Business Management Studies, 8(31), 5-22. 10.22054/IMS.2019.35409.1436 [In Persian]
Razavi, M., Ramzanpour Nargesi, Q., Haji Hosseini, H. and Akbari, M. (2017). "Analysis of the formation model of gas-burning vehicle technological innovation system in Iran". Technology Development Management Quarterly, Winter 2017. 55-87. 10.22104/JTDM.2019.3101.2065. [In Persian]
Sepherdoost, H., and Khodayi, H. (1389). The effect of information and communication technology on the employment of selected countries of the Organization of Islamic Cooperation. Modern Economy and Business, 5(19-20), 17-35. [In Persian]
Suzanchi Kashani, A., Talebi, S. and Ali Asgari, V. (2014) Investigating the organizational capabilities of four knowledge-based companies in the growth center of Sharif University. Science and Technology Policy, No. 6(3), 39-54. 20.1001.1.20080840.1393.7.3.5.7. [In Persian]
Salehi Abar, Kh. (2015). "The effect of information and communication technology expenditures on the economic growth of D8 member countries". The 4th National Conference on Management, Economics and Accounting. [In Persian]
Farahi, A., Fal Suleiman, M., Hajipour, M., Feli, M. And right friend, n. (2013) "Expansion of information technology, government and rural spaces (case of study: villages of South Khorasan province)". Regional Planning, No. 14, 75-86. [In Persian]
Ghazi Nouri, S., Mokhtarzadeh, N., Abuei, M., and Rashidi Astana, M. (2018). "Explaining how to play the role of dynamic capabilities in successful small and medium-sized knowledge-based companies (communication and information technology field)". Technology Development Management, No. 7(2), 89-127. 10.22104/JTDM.2019.3563.2236. [In Persian]
Kazemian, S. and Mardani Shahrbabek, M. (2016) "Investigation of the reasons for the failure and success of information technology projects in organizations" Second National Conference on New Approaches in Management, Economics and Accounting Sciences, Babol, Iran, https://civilica.com/doc/554926. [In Persian]
Khayatian, M. S., Tabatabaian, H., and Eliasi, M. (2013). An analysis of factors affecting the growth and sustainability of knowledge-based companies in Iran. Innovation and value creation quarterly, third year, sixth issue, 57-74. [In Persian]
Mahjoub Ishratabadi, H., Mirkamali, S. M., Ismail Menap, sh. and Mehri, D. (2012). "Investigation of obstacles to the development of information and communication technology in comprehensive state universities and providing suitable solutions: a survey of Tehran University". Journal of Information Technology Management, 5(4), 139-160. 10.22059/JITM.2013.36058. [In Persian]
Islamic Council Research Center. (2014) "A review of information and communication technology policies in the development programs of selected countries." Publications of the Research Center of the Islamic Council, Azar 2014. [In Persian]
Mahdavi, H., Fath El Bayati, M. and Rati Barzeki, M. (1387). "Investigating the success factors of knowledge-based companies. Technology Growth, No. 4, Issue 3, 1-10. [In Persian]
Moghimi, M. and Hosseinzadeh, M. (2012). Presenting a model to investigate the impact of information technology on organizational productivity with a process-oriented approach (study in the industries of Fars province). IT management. 2012, 245-266. 10.22059/JITM.2013.36062. [In Persian]
Niromand, P., and Mirjalili, F. (2009) Factors affecting the success of new technology-based companies in Iran. Fourth National Technology Management Conference, Tehran. [In Persian]
Ministry of Communications and Information Technology. (2018) Iran's digital economy report. Tehran, Publications of the Ministry of Communication and Information Technology. [In Persian]
 
استناد به این مقاله: حاجی‌پورفرد، حسین.، سلطانی، بهزاد.، طلوعی اشلقی، عباس.، طباطباییان، سیدحبیب‌الله. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران)، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، 11(43)، 101-129.
DOI: 10.22054/IMS.2023.68619.2188
 Journal of Business Intelligence Management Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License..
امجدی، ک؛ و شافعی، ا. (1396). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص‌های بهبود فضای کسب‌وکار کشورها (مکانیزمی جهت ارتقای بهره وری). مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 11(41)، 203-223.
داوری، ع؛ و رضازاده، آ. (1395) مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
حاجی پور، ب.، موتمنی، ع.، و طیبی ابوالحسنی، ا. (1395). فراترکیب عوامل موفقیت تجاری‌سازی محصولات با فناوری پیشرفته. مدیریت نوآوری، 5(4)، 19-54.
حاجی‌پورفرد، ح.، سلطانی، ب.، طلوعی اشلقی، ع.، طباطباییان، ح. (1401). «شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات». مدیریت نوآوری، شماره بهار 1401، 89-114. 20.1001.1.23225386.1401.11.1.4.6
خیاطیان، م.، طباطباییان، ح.، و الیاسی، م. (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر بر رشد و پایداری شرکت‌های دانش بنیان در ایران. فصلنامة نوآوری و ارزش‌آفرینی، سال سوم، شماره ششم، 57-74
تقوا، م.، حسینی بامکانی، م.، و فلاح لاجیمی، ح. (1392). تأثیر به‌کارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 2(5)، 1-17.
تقوی فرد، م.، مهرپرورحسینی، ع.، و صالحی مقدم، ش. (1399). رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب‌وکار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشه‌ای، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 8(31)، 5-22. 10.22054/IMS.2019.35409.1436
رضوی، م.، رمضانپور نرگسی، ق.، حاجی حسینی، ح؛ و اکبری، م. (1397). «تحلیل مدل شکل‌گیری نظام نوآوری فناورانه خودرو گاز سوز در ایران». فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، زمستان 1397. 55-87. 10.22104/JTDM.2019.3101.2065
سپهردوست، ح.، و خدایی، ح. (1389). اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال کشورهای منتخب سازمان همکاری اسلامی. اقتصاد و تجارت نوین، 5(19-20)، 17-35.
سوزنچی کاشانی، ا.، طالبی، س؛ و علی عسگری، و.(1393) بررسی توانمندی‌های سازمانی چهار شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف. سیاست علم و فناوری، شماره 6(3)، 39-54. 20.1001.1.20080840.1393.7.3.5.7
صالحی ابر، خ. (1395). «اثر مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی کشورهای عضو D8». چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
فراهی، ا.، فال سلیمان، م.، حجی پور، م.، فلزی، م؛ و حق دوست، ن. (1393) «گسترش فناوری اطلاعات، دولت و فضاهای روستایی (مورد مطالعه: روستاهای استان خراسان جنوبی)». برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شماره 14، 75-86.
قاضی نوری، س.، مختارزاده، ن.، ابویی، م.، و رشیدی آستانه، م. (1398). «تبیین چگونگی ایفا نقش قابلیت‌های پویا در شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان موفق (حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات)». مدیریت توسعه فناوری، شماره 7(2)، 89-127. 10.22104/JTDM.2019.3563.2236
کاظمیان، س؛ و مردانی شهربابک، م. (1395) «بررسی دلایل شکست و موفقیت پروژه‌های فناوری اطلاعات در سازمان‌ها» دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، بابل، ایران،،https://civilica.com/doc/554926
محجوب عشرت آبادی، ح.، میرکمالی، س. م.، اسماعیل مناپ، ش. و مهری، د. (1392). «بررسی موانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه‌های جامع دولتی و ارائه راهکارهای مناسب: پیمایشی پیرامون دانشگاه تهران». نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 139-160. 10.22059/JITM.2013.36058
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. (1394) «مروری بر سیاست‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های توسعه کشورهای منتخب.» انتشارات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آذر 1394.
مهدوی، ح.، فتح‌اله‌بیاتی، م؛ و راستی برزکی، م. (1387). بررسی عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌محور. رشد فناوری، شماره 4، نوبت 3، 1-10.
مقیمی، م؛ و حسین‌زاده، م. (1392). ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری سازمانی با رویکرد فرایندگرا (مطالعه در صنایع استان فارس). مدیریت فناوری اطلاعات. 1392، 245-266. 10.22059/JITM.2013.36062
نیرومند، پ.، و میرجلیلی، ف. (1389) عوامل مؤثر بر موفقیت شرکت‌های نوفناوری‌بنیان در ایران. چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی، تهران.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات. (1398) گزارش اقتصاد دیجیتال ایران. تهران، انتشارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.
 
References
Amankwah-Amoah, J., and Durugbo, C. (2016). “The rise and fall of technology companies: The evolutional phase model of ST-Ericsson's dissolution”, Technological Forecasting & Social Change 102 (2016) 21–33. 10.1016/j.techfore.2015.04.005
Chamanski, A., & Waagø, S.J. (2001). Organizational performance of technology-based firms – The role of technology and business strategies. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(3), 205-223. 10.1080/14632440110105062
European Commission (2017). “Employment and Social Development Report”, EU Publications.
Hare, S. (2016). "For your eyes only: U.S. technology companies, sovereign states, and the battle over data protection". Business Horizons, 59(5), 549-561. 10.1016/j.bushor.2016.04.002
Hulland, J. S. (1999). “Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies”. Strategic Management Journal, 20 (2), 195-204.
Logar, C. M., Thomas, G., Ponzurick, J. R., Spears, K., & Russo, F. (2001). "Commercializing intellectual property: A university-industry alliance for new product development". Journal of Product & Brand Management, 10(4), 206-217. 10.1108/EUM0000000005672
Ngwenyama, O. and Morawczynski, O. (2009). Factors Affecting ICT Expansion in Emerging Economies: An Analysis of ICT Infrastructure Expansion in Five Latin American Countries, Information Technology for Development, 15 (4), pp.237–258. 10.1002/itdj.20128
Ramlah, H., Norshidah, M., Norshahriza, A. K. and Abdulrahman, A. (2007). The influence of organizational factors on information systems success in E-Government agencies in Malaysia. EJSIDC, 29(1). 10.1002/j.1681-4835.2007.tb00195.x
Sadeghi, A., Azar, A., and Rad, R. S. (2012). “Developing a fuzzy group AHP model for prioritizing the factors affecting success of high-tech SME’s of Iran: A case study.” Procedia-Social and Behavioral Science, No. 62, 957-961. 10.1016/j.sbspro.2012.09.163
Statista statistical website. (2021) Changing the position of information technology companies in the list of the world's top companies. Address:  https://www.statista.com/statistics/264875/brand-value-of-the-25-most-valuable-brands/
United Nations Development Program. (2021). “Iran’s Innovations System Mapping”. UNDP Publications, Nov. 2021. Web Address: https://www.undp.org/publications/mapping-existing-innovation-ecosystem-ir-iran?c_src=CENTRAL&c_src2=GSR
United Nations Trade and Development Conference. (2019). "Digital economy, value creation and capture: themes for developing countries". UNCTAD 2019 report.
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration". MIS quarterly, 33 (1). 10.2307/20650284
References [In Persian]
Amjadi, K. and Shafi'i, A. (2016). The impact of information and communication technology on the indicators of improving the business environment of countries (a mechanism to improve productivity). Productivity Management (Beyond Management), 11(41), 203-223. [In Persian]
Davari, A. and Rezazadeh, A. (2015). Structural equation modeling with PLS software. Academic Jihad Publishing Organization. [In Persian]
Hajipour, B., Motmani, A., and Tayibi Abolhasani, A. (2015). The combination of success factors for the commercialization of advanced technology products. Innovation Management, 5(4), 19-54. [In Persian]
Hajipourfard, H., Soltani, B., Toloui Ashlaghi, A., Tabatabaian, H. (1401). "Identifying the key components of the development of service businesses based on information technology". Innovation Management, Spring Issue 1401, 114-89. 20.1001.1.23225386.1401.11.1.4.6 [In Persian]
Taqwa, M., Hosseini Bamkani, M., and Falah Lajimi, H. (2012). The impact of information technology application on organizational performance and competitive advantage, Intelligent Business Management Studies, 2(5), 1-17. [In Persian]
Tagvi Fard, M., Mehrparorhosseini, A., and Salehi Moghadam, Sh. (2019). The relationship of information and communication technology with global ease of doing business: A cluster analysis approach, Intelligent Business Management Studies, 8(31), 5-22. 10.22054/IMS.2019.35409.1436 [In Persian]
Razavi, M., Ramzanpour Nargesi, Q., Haji Hosseini, H. and Akbari, M. (2017). "Analysis of the formation model of gas-burning vehicle technological innovation system in Iran". Technology Development Management Quarterly, Winter 2017. 55-87. 10.22104/JTDM.2019.3101.2065. [In Persian]
Sepherdoost, H., and Khodayi, H. (1389). The effect of information and communication technology on the employment of selected countries of the Organization of Islamic Cooperation. Modern Economy and Business, 5(19-20), 17-35. [In Persian]
Suzanchi Kashani, A., Talebi, S. and Ali Asgari, V. (2014) Investigating the organizational capabilities of four knowledge-based companies in the growth center of Sharif University. Science and Technology Policy, No. 6(3), 39-54. 20.1001.1.20080840.1393.7.3.5.7. [In Persian]
Salehi Abar, Kh. (2015). "The effect of information and communication technology expenditures on the economic growth of D8 member countries". The 4th National Conference on Management, Economics and Accounting. [In Persian]
Farahi, A., Fal Suleiman, M., Hajipour, M., Feli, M. And right friend, n. (2013) "Expansion of information technology, government and rural spaces (case of study: villages of South Khorasan province)". Regional Planning, No. 14, 75-86. [In Persian]
Ghazi Nouri, S., Mokhtarzadeh, N., Abuei, M., and Rashidi Astana, M. (2018). "Explaining how to play the role of dynamic capabilities in successful small and medium-sized knowledge-based companies (communication and information technology field)". Technology Development Management, No. 7(2), 89-127. 10.22104/JTDM.2019.3563.2236. [In Persian]
Kazemian, S. and Mardani Shahrbabek, M. (2016) "Investigation of the reasons for the failure and success of information technology projects in organizations" Second National Conference on New Approaches in Management, Economics and Accounting Sciences, Babol, Iran, https://civilica.com/doc/554926. [In Persian]
Khayatian, M. S., Tabatabaian, H., and Eliasi, M. (2013). An analysis of factors affecting the growth and sustainability of knowledge-based companies in Iran. Innovation and value creation quarterly, third year, sixth issue, 57-74. [In Persian]
Mahjoub Ishratabadi, H., Mirkamali, S. M., Ismail Menap, sh. and Mehri, D. (2012). "Investigation of obstacles to the development of information and communication technology in comprehensive state universities and providing suitable solutions: a survey of Tehran University". Journal of Information Technology Management, 5(4), 139-160. 10.22059/JITM.2013.36058. [In Persian]
Islamic Council Research Center. (2014) "A review of information and communication technology policies in the development programs of selected countries." Publications of the Research Center of the Islamic Council, Azar 2014. [In Persian]
Mahdavi, H., Fath El Bayati, M. and Rati Barzeki, M. (1387). "Investigating the success factors of knowledge-based companies. Technology Growth, No. 4, Issue 3, 1-10. [In Persian]
Moghimi, M. and Hosseinzadeh, M. (2012). Presenting a model to investigate the impact of information technology on organizational productivity with a process-oriented approach (study in the industries of Fars province). IT management. 2012, 245-266. 10.22059/JITM.2013.36062. [In Persian]
Niromand, P., and Mirjalili, F. (2009) Factors affecting the success of new technology-based companies in Iran. Fourth National Technology Management Conference, Tehran. [In Persian]
Ministry of Communications and Information Technology. (2018) Iran's digital economy report. Tehran, Publications of the Ministry of Communication and Information Technology. [In Persian]