مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
نقش برنامه‌های واقعیت افزوده موبایل بر استفاده مداوم و قصد خرید توسط مصرف‌کننده

علی آتش‌سوز؛ پریناز رحمانی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.66467.2137

چکیده
  در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا می‌کند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کم‌هزینه مصرف‌کنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی می‌شود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر می‌سازد. یکی از فناوری‌هایی که امروزه در بازاریابی به‌صورت گسترده موردتوجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی موانع پیش‌روی تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب

مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 31-66

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.69986.2231

چکیده
    پیش‌بینی می‌شود فراگیر بودن داده‌های بزرگ و ظهور فناوری‌های دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گسترده‌ای در کسب‌و‌کارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته می‌شود. لذا شرکت‌ها و سیاست‌گذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای کسب‌وکار پلتفرمی در مرحله‌ی ورود به بازارهای پلتفرمی دیجیتال در ایران

طالب بالنده؛ مهدی ابراهیمی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 67-99

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.67828.2170

چکیده
   محبوبیت مدل­ کسب‌وکار پلتفرمی در سال‌های اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرم­های راه­اندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل­ کسب­وکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران

حسین حاجی‌پورفرد؛ بهزاد سلطانی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدحبیب‌الله طباطباییان

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.68619.2188

چکیده
  طی دهه‌های اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایش‌یافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهم‌ترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسب‌وکارها و اعتبارسنجی یکی از مدل‌های مفهومی موجود در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سیستم‌های‌خدمت-محصول (PSS): تجزیه‌وتحلیل کتاب‌سنجی و ساختار شبکه تولیدات علمی

سیدمحمد سجادیان

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 131-185

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.69558.2218

چکیده
  بنگاه‌های مدرن تولیدی برای مزیت رقابتی پایدار و سودآوری، هدف از تولید محصولات را ارائه خدمات به مشتریان به‌جای فروش محصولات و یا ارائه بسته‌ای از خدمات و محصول می‌دانند. یکی از ابعاد خدماتی شدن سیستم‌های‌خدمت-محصول است. لذا، با توجه به افزایش استفاده در صنعت و انتشار روزافزون مقالات، مانند طراحی، پیاده‌سازی و مدل‌های کسب‌وکار، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر کیفیت اطلاعات و بازی‌نمایی سبز بر اعتماد مصرف‌کننده محصولات فرهنگی

سید نورالدین محمودی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 187-216

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.68453.2182

چکیده
  نگرش شرکت‌ها و مؤسسات فرهنگی به لحاظ گسترش فضای رقابتی، به ناگزیر بر جلب هر چه بیشتر اعتماد مصرف‌کننده برای ارائه خدمات و جلب مخاطب بیشتر متمرکز شده است. هدف از مطالعه حاضر تأثیر کیفیت اطلاعات و بازی‌نمایی سبز بر اعتماد مصرف‌کننده محصولات فرهنگی بود. روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
چارچوب جامع انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSPs) با استفاده از رویکرد فراترکیب

مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 217-256

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.70398.2243

چکیده
  امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمان­ها قرار گرفته است. به­طوری­که بسیاری از آن­ها تمایل دارند تا کسب‌وکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائه­دهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا می‌کند که می‌تواند امکانات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خرده‌فروشی آنلاین

محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، صفحه 257-298

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.67113.2152

چکیده
  در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسب‌وکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به این‌گونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با به‌کارگیری رویکرد ...  بیشتر