مقاله پژوهشی
علی آتشسوز؛ پریناز رحمانی
چکیده
در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا میکند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کمهزینه مصرفکنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی میشود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر میسازد. یکی از فناوریهایی که امروزه در بازاریابی بهصورت گسترده موردتوجه ...
بیشتر
در جهان امروز، فناوری اطلاعات، نقش اساسی در بازاریابی ایفا میکند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها، موجب بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کمهزینه مصرفکنندگان به کالا و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی میشود و زمینه تبادل سریع کالا و خدمات را میسر میسازد. یکی از فناوریهایی که امروزه در بازاریابی بهصورت گسترده موردتوجه قرارگرفته است، واقعیت افزوده میباشد. بر همین اساس، مطالعهی حاضر به بررسی نقش برنامههای واقعیت افزوده موبایل بر استفاده مداوم و قصد خرید توسط مصرفکننده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بوده که تعداد 307 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که حضور مجازی، ارزش تجربی و مزایای خرید تأثیر مثبتی بر نگرش نسبت به برنامه واقعیت افزوده موبایل دارند. همچنین ارزش درک شده و نگرش نسبت به کاربرد واقعیت افزوده موبایل تأثیر مثبتی بر رضایت مصرفکننده دارند. درنهایت، رضایت و ارزش درک شده تأثیر مثبتی بر قصد استفاده مداوم و قصد خرید دارند. نتایج تحقیق بیانگر لزوم تمرکز بیشتر طرحهای بازاریابی بر برنامههای واقعیت افزوده موبایل به دلیل نقش آن در ترغیب مشتریان به خرید بیشتر است.
مقاله پژوهشی
مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم
چکیده
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت ...
بیشتر
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول دیجیتال برنامهها، استراتژیها و سیاستهای متعددی به کار میگیرند. این مسیر همواره با چالشها و موانع متعددی روبهرو است که شناخت کافی از آنها میتواند به تدوین استراتژی و سیاستهای مناسبتر کمک شایانی نماید. این پژوهش با تکیه بر روش فراترکیب و بررسی 38 مقاله منتخب به ارائه یک دستهبندی جامع از موانع پیشروی تحول دیجیتال نموده است. نتیجه این بررسی 3 مقوله اصلی، 11 مقوله فرعی سطح 1 و 24 مقوله فرعی سطح 2 میباشد که در قالب یک چارچوب جامع ارائه شده است. سه مقوله اصلی شامل رژیم فنی- اجتماعی، سیستم بیونی و کنامها میشود.
مقاله پژوهشی
طالب بالنده؛ مهدی ابراهیمی
چکیده
محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش ...
بیشتر
محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه چینش این عناصر در ورود به بازارهای پلتفرمی را برای تعمیق دانش در این حوزه نمایان کرده است. این پژوهش در راستای همین موضوع ابتدا با استراتژی مطالعه چند موردی و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و میانی و جمعآوری گزارشهای آرشیوی مرتبط به موضوع با استفاده از نمونهگیری نظری، از سه پلتفرم تپسی، اسنپ و کارپینو صورت گرفت که در طی آن 23 مصاحبه انجام شد و از 11 گزارش آرشیوی استفاده شد و با استفاده از تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. درنتیجه 8 مقوله بهعنوان عناصر مدل کسبوکار پلتفرمها در ورود به بازارهای پلتفرمی چندسویه در قالب 29 مفهوم شناسایی شدند. پسازاین مرحله با جلب نظر خبرگان فعال در این حوزه و از طریق پرسشنامه با استفاده از نمونهگیری گلولهبرفی 12 پاسخ گردآوری شد و سپس با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدلی از روابط بین این عوامل استراتژیک ارائه شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که شرایط رقابتی پلتفرمها بهعنوان اولین عنصر مدل کسبوکار نفوذی بالا بر سایر عناصر مدل کسبوکار دارد و درعینحال وابستگی کمی به آنها دارد. مؤثرترین عنصر در ورود به بازار نیز ارزش پیشنهادی به کاربران شناسایی شد که نیاز است تا با توجه به شرایط رقابتی بهینه شود.
مقاله پژوهشی
حسین حاجیپورفرد؛ بهزاد سلطانی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدحبیبالله طباطباییان
چکیده
طی دهههای اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایشیافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسبوکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهمترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسبوکارها و اعتبارسنجی یکی از مدلهای مفهومی موجود در ...
بیشتر
طی دهههای اخیر سهم اقتصاد دیجیتال از کل کیک اقتصاد جهان با شیب تندی افزایشیافته و اقتصاد از منبع محوری به داده محوری در حال گذار است. کسبوکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، مهمترین بازیگران این عصر جدید اقتصاد هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه این کسبوکارها و اعتبارسنجی یکی از مدلهای مفهومی موجود در ادبیات است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی بوده و در زمره پژوهشهای توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. در این پژوهش، یافتههای مدل منتخب به همراه چند شاخص دیگر که از مطالعات سایر پژوهشگران استخراجشده در قالب یک پرسشنامه پیادهسازی شده و بهصورت الکترونیکی در جامعهای متشکل از سه گروه مختلف از فعالان این صنعت توزیع شده است. دادههای دریافت شده از 232 پرسشنامه تکمیلشده با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته، یافتهها در قالب یک مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که توسعه اقتصاد دیجیتال مستلزم توانمندسازی بنگاههای هوشمند و توجه همزمان به عوامل محیطی است. همچنین، عوامل سیاستی و نقش دولت در توسعه این کسبوکارها بسیار کلیدی بوده، سایر عوامل با اثرپذیری از سیاستهای دولت در توسعه این شرکتها ایجاد اثر میکنند. یافتههای این پژوهش میتواند در سیاستگذاری توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و جهتدهی به حمایتهای حاکمیت از کسبوکارهای این حوزه مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
سیدمحمد سجادیان
چکیده
بنگاههای مدرن تولیدی برای مزیت رقابتی پایدار و سودآوری، هدف از تولید محصولات را ارائه خدمات به مشتریان بهجای فروش محصولات و یا ارائه بستهای از خدمات و محصول میدانند. یکی از ابعاد خدماتی شدن سیستمهایخدمت-محصول است. لذا، با توجه به افزایش استفاده در صنعت و انتشار روزافزون مقالات، مانند طراحی، پیادهسازی و مدلهای کسبوکار، ...
بیشتر
بنگاههای مدرن تولیدی برای مزیت رقابتی پایدار و سودآوری، هدف از تولید محصولات را ارائه خدمات به مشتریان بهجای فروش محصولات و یا ارائه بستهای از خدمات و محصول میدانند. یکی از ابعاد خدماتی شدن سیستمهایخدمت-محصول است. لذا، با توجه به افزایش استفاده در صنعت و انتشار روزافزون مقالات، مانند طراحی، پیادهسازی و مدلهای کسبوکار، سیستمهایخدمت-محصول دیجیتال، هوشمند، پایدار و همچنین پژوهشهای اندک در این حوزه در کشور، فرصت مناسبی برای آشنایی و مرور مطالعات، شناسایی شکافهای ادبیات موجود میباشد؛ بنابراین، هدف مقاله تمرکز بر این موضوع است. برای دستیابی به اهداف، یک تحلیل کامل کتابسنجی و ساختار شبکه بر روی ادبیات موجود در اسکوپوس تا 18/7/ 2022 انجامشده است. مطالعه حاضر از نرمافزارهای “VOSviewer" و منبع باز R بسته "”bibliometrix استفاده میکند. همچنین، تحلیلهای هماستنادی، همکاری (همنویسندگی)، همرخدادی (همواژگانی)، استناد، تحلیل نقشهبرداری موضوعی و خوشهبندی موردبحث قرار میگیرد. نتایج نشان داد که غالبترین کلمات کلیدی «سیستمهایخدمت-محصول»، «پایداری» و «سیستمهای خدمت-محصول» هستند. کلیدواژههای اصلی درخوشه اصلی سیستمهایخدمت-محصول و خدماتیشدن میباشند. اغلب مطالعات و استنادها به اقتصادهای توسعهیافتهی چین، انگلستان و ایتالیا محدود میشود. منابع را میتوان به چهار خوشه طبقهبندی کرد. «مفهومسازی و واژگان شناسی»، «طراحی و پیادهسازی سیستمهایخدمت-محصول»، «ادغام سیستمهایخدمت-محصول و پایداری و ارتباط با زنجیره تأمین» و «سیستمهایخدمت-محصول دیجیتال و هوشمند». این مقاله به مدیران فرصتی برای آشنایی با این حوزه و طراحی و پیادهسازی آن ارائه میدهد.
مقاله پژوهشی
سید نورالدین محمودی
چکیده
نگرش شرکتها و مؤسسات فرهنگی به لحاظ گسترش فضای رقابتی، به ناگزیر بر جلب هر چه بیشتر اعتماد مصرفکننده برای ارائه خدمات و جلب مخاطب بیشتر متمرکز شده است. هدف از مطالعه حاضر تأثیر کیفیت اطلاعات و بازینمایی سبز بر اعتماد مصرفکننده محصولات فرهنگی بود. روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش ...
بیشتر
نگرش شرکتها و مؤسسات فرهنگی به لحاظ گسترش فضای رقابتی، به ناگزیر بر جلب هر چه بیشتر اعتماد مصرفکننده برای ارائه خدمات و جلب مخاطب بیشتر متمرکز شده است. هدف از مطالعه حاضر تأثیر کیفیت اطلاعات و بازینمایی سبز بر اعتماد مصرفکننده محصولات فرهنگی بود. روش اجرای پژوهش حاضر پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع معادلات ساختاری به روش کمترین مجذورات جزئی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مصرفکنندگان محصولات فرهنگی دیجیکالا است. روش نمونهگیری پژوهش، روش نمونهگیری طبقهای متناسب بود. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار پی آل اس صورت گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت اطلاعات و بازینمایی سبز بر مفید بودن و سهولت ادراکشده تأثیر معنیدار دارند. همچنین بر اساس یافتههای پژوهش مفید بودن ادراکشده در ارتباط بین کیفیت اطلاعات و بازینمایی سبز با اعتماد مصرفکننده محصولات فرهنگی نقش میانجی دارد. همچنین نقش میانجیگری سهولت استفاده ادراکشده در ارتباط بین کیفیت اطلاعات و بازینمایی سبز با اعتماد مصرفکننده محصولات فرهنگی معنیدار است. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که عرضهکنندگان محصولات فرهنگی از طریق بازینمایی سبز و کیفیت اطلاعات در مسیر بهبود اعتماد مصرفکننده قرار میگیر
مقاله پژوهشی
مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی
چکیده
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات ...
بیشتر
امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمانها قرار گرفته است. بهطوریکه بسیاری از آنها تمایل دارند تا کسبوکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائهدهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا میکند که میتواند امکانات و تسهیلات زیادی در اختیار مشتریان قرار دهد. در همین راستا انتخاب مناسبترین ارائهدهنده خدمات ابری بر مبنای معیارهای مطابق شرایط مصرفکننده خدمات، یکی از مهمترین چالشها بهحساب خواهد آمد. این پژوهش با تکیه بر مطالعات پیشین و با رویکرد فراترکیب به جستجوی جامع و نظاممند پژوهشهای گذشته پرداخته، چارچوب جامعی از عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری شامل 4 مقوله اصلی و 10 زیرحوزه ارائه میکند. سپس با بهرهگیری از نظرات خبرگان که بهصورت هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شدهاند و با استفاده از روش اعتبارسنجی لاوشی، چارچوب نهایی میشود. نوآوری این چارچوب جامعیت عوامل مؤثر بر انتخاب ارائهدهندگان خدمات ابری است که به مشتریان این خدمات در انتخاب مناسبترین و بهترین ارائهدهنده کمک میکند.
مقاله پژوهشی
محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین
چکیده
در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با بهکارگیری رویکرد ...
بیشتر
در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با بهکارگیری رویکرد تحقیق ترکیبی، ابعاد و مؤلفههای مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات فسادپذیر شناسایی شده است. از تحلیل عاملی و نرمافزار اسمارت پی آل اس برای اعتبارسنجی مدل استفادهشده است. مدل مذکور، شامل 5 بعد هوشمندی کسبوکار، بینش بازار و مشتری، هوشمندی زنجیره عرضه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی کسبوکار اجتماعی است.