مقاله پژوهشی
محمدمیلاد احمدی؛ روحالله تولایی؛ محمدمهدی مهتدی؛ علی طاهری
چکیده
بسیاری از سازمانها مهندسان دانش را بهکار میگیرند تا دانش ضمنی را با استفاده از اصول و تکنیکهای اکتساب دانش تدوین نمایند. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی جامع از اکتساب دانش در سازمانهایی با ویژگی نهادی است. بدین منظور از روش نگاشت معنایی با رویکرد تحقیق در عملیات نرم استفادهشده و با مدلسازی گرافیکی، ایدهها و روابط اصلی ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها مهندسان دانش را بهکار میگیرند تا دانش ضمنی را با استفاده از اصول و تکنیکهای اکتساب دانش تدوین نمایند. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگویی جامع از اکتساب دانش در سازمانهایی با ویژگی نهادی است. بدین منظور از روش نگاشت معنایی با رویکرد تحقیق در عملیات نرم استفادهشده و با مدلسازی گرافیکی، ایدهها و روابط اصلی در میان معانی نشان دادهشده و نوعی ساختاربندی طبقهای از موضوع اکتساب دانش به شکل تصویری انجام شد. در این راستا، ابتدا مفهوم مرکزی موردبررسی قرار گرفت و مفاهیم خرد مربوط به آن مشتمل بر 15 مفهوم خرد شناسایی و در الگو ثبت شدند. «توافق و ارتباط نظام کسب دانش با سایر نظامات سازمان»، «اتصال نظام کسب دانش به چرخه مدیریت دانش»، «مسئولان و متولیان کسب دانش»، «ویژگیهای خاص سازمانهای نهادی» و «لایههای بنیادین سازمان» ازجمله این موارد بود. در ادامه هر یک از مفاهیم مذکور، بهعنوان یک ایده مرکزی در نظر گرفتهشده و توسعه شاخهها بهمنظور استخراج کلمات خرد مرتبط با هر مفهوم، بعضاً تا 4 لایه نیز ادامه یافت. تعداد کل مفاهیم ترسیمشده در این الگو 183 مورد بود.
مقاله پژوهشی
محسنه اسدی؛ مهدی شامیزنجانی
چکیده
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند ...
بیشتر
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند مبانی نظری بوده است. در این بررسی پس از کیفیتسنجی و غربالگری مقالات مرتبط، 32 عنوان مستند مورد تحلیل قرار گرفت. درنتیجه این بررسی، ابعاد بلوغ دیجیتال شامل «استراتژی»، «حکمرانی و رهبری»، «مدل کسبوکار و اکوسیستم»، «فرهنگ و مهارت»، «فرایند»، «تجربه کارکنان»، «تجربه مشتری»، «فناوری»، «داده» و «نوآوری» شناساییشده و در ادامه نیز درمجموع تعداد 69 شاخص مرتبط با هرکدام از ابعاد معرفی شدند. جهت ارزیابی اعتبار کدگذاری، نتایج توسط 4 نفر از سرارزیابان جایزه ملی تحول دیجیتال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.
مقاله پژوهشی
مسعود تقیآبادی؛ معصومه تقیآبادی؛ حمید تقیآبادی
چکیده
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان نمونه برگزیده شد و با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از هر صفحه برند 60 پست مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین نوع محتوای پستها (انگیزشی، تبلیغاتی، اطلاعاتی و سرگرمی) و مشارکت مشتری (لایکها و نظرات) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین محتوا و تعامل و لحن منفی با مشارکت بیشتر رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین وضوح پستها و لحن مثبت نیز فرضیه تا حدی تأیید شد و حاکی از تأثیرگذاری جزئی آن بر مشارکت مشتری است. تحلیل رگرسیون چندگانه برای تعداد لایک و نظرات در پستها نشان میدهد که واریانس کل مدل و ضریب تعیین، برای این دو به ترتیب 668/0% با مقدار 372/15 F= و 001/0 p< و 410/0% با مقدار 590/7F= 001/0 p< است و نشان از معنیدار بودن آن دارد. ضریب تعیین تعدیلشده نشان میدهد که 5/66 درصد تغییرات متغیر وابسته (لایکها) و 6/40 تغییرات نظرات حاصل تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق است.
مقاله پژوهشی
داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی؛ سحر ولی پور پرکوهی
چکیده
فناوری، عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است که تأثیر بسزایی در گردشگری دارد. توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی به تحول صنعت گردشگری منجر شده و رقابت زیادی ایجاد میکند و باعث میشود بسیاری از توسعهدهندگان بخش گردشگری برای جذب گردشگر به نوآوریهای واقعی بپردازند. ازاینرو، برای بررسی اقتصاد هوشمند در گردشگری این ...
بیشتر
فناوری، عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است که تأثیر بسزایی در گردشگری دارد. توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی به تحول صنعت گردشگری منجر شده و رقابت زیادی ایجاد میکند و باعث میشود بسیاری از توسعهدهندگان بخش گردشگری برای جذب گردشگر به نوآوریهای واقعی بپردازند. ازاینرو، برای بررسی اقتصاد هوشمند در گردشگری این مطالعه سعی دارد تا با استفاده از مدلی مبتنی بر روش تصمیمگیری چند معیاره بهترین-بدترین به ارزیابی شاخصهای اقتصاد گردشگری هوشمند در ایران بپردازد. به همین منظور، ابتدا با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان حوزه گردشگری، ابعاد و شاخصهای مؤثر اقتصاد هوشمند در صنعت گردشگری تعیینشده است. بر اساس نظرات خبرگان روش بهترین- بدترین، افزایش جاذبهها و فعالیتها مهمترین معیار در اقتصاد گردشگری هوشمند شناختهشده است. علاوه بر آن، ایجاد بازارهای نو برای فروش محصولات داخلی و بهرهگیری از فناوری اطلاعات به ترتیب در اولویت دوم و سوم قرارگرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که مدیران صنعت گردشگری باید تمرکز خود را به افزایش جاذبهها، معرفی خدمات مربوط به اطلاعات گردشگری از طریق ابزارهای هوشمند سازی، استفاده از بازارهای آنلاین یا تجارت الکترونیکی و بهرهگیری بیشتر از بستر فناوری اطلاعات اختصاص دهند..
مقاله پژوهشی
سید مهدی سادات رسول؛ سپیده شفیعا؛ محسن خداکرمی
چکیده
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه ...
بیشتر
هرساله هزاران کسبوکار جدید در سراسر جهان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد میشوند. درصد بالایی از این شرکتهای تازه تأسیس در سالهای اولیة به دلایل مختلف، با شکست مواجه میشوند، پیشبینی شرکتهای موفق نقش بسیار مهمی در فرایند سرمایهگذاری دارد. هدف این پژوهش ارائه یک پایگاه داده قاعده محور جهت پیشبینی موفقیت شرکتهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در ایران میباشد. دادههای جمعآوریشده در پژوهش پیش رو شامل 165 مورد شرکت نوپای ایرانی است که فعالیت خود را از شتابدهندهها آغاز کردهاند. در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دریافت نظرات متخصصان حوزه سرمایهگذاری و فعالین شرکتهای نوپا از طریق پرسشنامه نیمهباز 36 عامل مؤثر بر موفقیت و شکست شرکتهای نوپا شناسایی شد. در این پژوهش از شیوه سیستم استنتاج فازی برای تحلیل عوامل استفادهشده است. نتایج حاکی از آن است که موفقیت شرکتهای نوپا به میزان قابلتوجهی پیشبینی پذیر میباشد؛ همچنین عوامل مربوط به تیم و ویژگیهای تیم بیشترین تأثیر بر موفقیت شرکتهای نوپا را از میان عوامل متعددی چون ایده، مدل کسبوکار، سرمایه، زمانبندی شروع مناسب کسبوکار در ایران به خود اختصاص داد.
مقاله پژوهشی
حبیبالله سالارزهی؛ گلبهار پورانجنار؛ امین شکیبایی؛ حسن غفاری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها، تحلیلی – اکتشافی و از نوع رویکرد آمیخته بوده که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش میکمک استفاده شد. جامعه موردنظر در بخش کیفی شامل 9 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 20 نفر از کارشناسان مسلط به موضوع است که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخابشدهاند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه میکمک بوده است. در مرحله مطالعات کتابخانهای و مصاحبه، تعداد 18 متغیر اولیه شناسایی گردید که با تعدیل نظرات خبرگان، 16 متغیر برای تحلیل کمی استفاده شد. پس از تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه میکمک، تعداد 10 متغیر بهعنوان پیشرانهای مؤثر تعیین شدند. نتایج، بیانگر این است که اثرگذارترین عامل شامل؛ اندازه شبکههای اجتماعی مجازی و وجود مخاطبین تجاری در شبکههای اجتماعی مجازی و کماثرترین متغیر شامل؛ انتقال اطلاعات و وجود منابع اطلاعاتی در شبکه اجتماعی مجازی میباشد.
مقاله پژوهشی
مصطفی نژادطاهری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین ...
بیشتر
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین تطبیق دهد. روش کلی این پژوهش، علم طراحی است که برای طراحی مدل از روش فراترکیب استفادهشده است. ارزیابی مدل نیز از طریق یک پرسشنامه طراحیشده انجام پذیرفت که این پرسشنامه توسط یک نمونه آماری 30 نفر، از جامعه آماری که شامل معلمان دروس فنی، مدیران بخش آموزش فنی و حرفهای ادارات آموزشوپرورش و افراد مسئول تدوین رشتهها مهارتی میباشند تکمیل شد که این نمونهای آماری با روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده است. اطلاعات پرسشنامه با روشهای آماری توصیفی و استنباطی با روش آزمون آماری تی تک نمونهای تحلیل شد. مدل معرفیشده که با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند طراحیشده است، میتواند برای اثربخش بودن آموزش مهارتی بسیار مفید باشد و ارتباط بین بازار کار و آموزش را بهبود ببخشدو نتایج تحلیلهای آماری که برای پردازش مدل بهدستآمده بیانگر این نکته است که مدل پیشنهادی از درجه اعتبار مناسبی برخوردار است.
مقاله پژوهشی
سلیمه قنبری؛ حسین نظام آبادیپور؛ سید عبدالمجید جلایی
چکیده
با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیمگیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخصهای موجود در مدلهای استخراجشده ...
بیشتر
با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیمگیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویتبندی ویژگیهای تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخصهای موجود در مدلهای استخراجشده از روش هوش مصنوعی پرداخته است. هدف این است که آیا بین نظرات انسانی که ناشی از دانش و تجربه است و نظرات هوش مصنوعی که به مسئله بهصورت مدلسازی جعبه سیاه نگاه میکنند، تطابق وجود دارد یا خیر. دادههای موردنیاز به روش پرسشنامه و الگوریتم باینری کوانتومی جمعیت ذرات، جمعآوریشده و به ترتیب به روش دلفی و فرا ابتکاری موردبررسی قرارگرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که شاخصهای منتخب دو روش 80 درصد همپوشانی داشتهاند. با توجه به نتایج تحقیق و دقت بالای تکنیکهای هوش مصنوعی، پیشنهاد میشود جهت اعطای اعتبار به مشتریان در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، وزن بالاتری برای شاخصهای مذکور لحاظ شود.
مقاله پژوهشی
سارا صباغچی؛ سپهر قاضینوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی
چکیده
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده ...
بیشتر
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط این حوزه در بازه زمانی 2014 تا 2022 موردبررسی قرارگرفته و 48 مقاله جهت تحلیل انتخاب گردید. سپس با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقالات انجام شد. برایناساس، ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در قالب مدل پارادایمی شامل عوامل علی (13 مقوله ذیل 4 بعد اصلیِ مدیریت فناوریها و پلتفرم صنعتی دیجیتال، مدیریت اکوسیستم نوآوری دیجیتال، فرایندهای هوشمند، ساختار و سازمان دیجیتال)، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدند. همچنین با مرور تعاریف و ابعاد شناساییشده یک تعریف جدید برای نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی ارائه گردید. چارچوبِ نظری حاصل علاوه بر کمک به مفهومسازی بیشتر این پدیده، میتواند در طراحی مدلهای بلوغ نوآوری دیجیتال سازمانها مورداستفاده قرار گیرد.